Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

GS-Besluiten

dinsdag 3 juni 2025

09:30 - 12:30
Locatie

16.30

Voorzitter
J.H. Oosters

Agendapunten

  1. 03

    Essentie / samenvatting:
    De Kadernota maakt deel uit van onze planning en control cyclus. Met de Kadernota 2026 – 2029 stelt GS de kaders vast voor de Begroting 2026 met een vooruitblik op de financiële ontwikkelingen tot en met 2029. De kadernota is de weergave van de gevoerde discussies en is de basis voor de begroting 2026. Het statenvoorstel en, in mindere mate, de kadernota zijn aangepast naar aanleiding van het bericht van BZK over de herziening van het provinciefonds. Deze aanpassingen zijn zichtbaar gemaakt.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. het Statenvoorstel kadernota 2026-2029 vast te stellen en ter besluitvorming naar Provinciale Staten te sturen;
    2. de kadernota 2026-2029 vast te stellen en ter besluitvorming naar Provinciale Staten te sturen;
    3. de Toekomstbrief vast te stllen;
    4. het meerjarig investeringsplan mobiliteit vast te stellen en ter besluitvorming naar Provinciale Staten te sturen;
    5. het meerjarig investeringsplan bedrijfsvoering, informatievoorziening en organisatie (BIO) vast te stellen en ter besluitvorming naar Provinciale Staten te sturen 6. Persbericht van de kadernota vast te stellen en te versturen.

  2. 04

    Essentie / samenvatting:
    De provincie Utrecht wil samen met de regio's Amersfoort, Foodvalley en U10 het gebruik van de speedpedelec stimuleren als duurzame mobiliteitsoplossing. Een belemmering voor gebruik is dat een speedpedelec geen gebruik mag maken van het fietspad, maar op de rijbaan moet rijden. De provincie wil bestuurders van speedpedelecs door middel van een ontheffing op kenteken de keuzevrijheid bieden tussen het gebruik van de rijbaan of – als gast – van het fietspad. De maximumsnelheid voor het gebruik van het fietspad met ontheffing is 30 km/u. De afgelopen twee jaar is een provinciale proef uitgevoerd om het concept te testen. De uitgevoerde evaluatie laat zien dat de proef succesvol is geweest. Vandaar dat de proef omgezet wordt in een ontheffing speedpedelec voor bepaalde tijd (een periode van vijf jaar met de mogelijkheid tot verlenging met nog eens vijf jaar). De gemeente Utrecht verzorgt het ontheffingsloket. De deelnemende wegbeheerders, waaronder GS van Utrecht, hebben hiervoor aan de gemeente Utrecht mandaat verleend. De eigenaar van een speedpedelec kan een ontheffing aanvragen bij de gemeente Utrecht. Met het aanvragen ervan gaan gebruikers akkoord met de voorwaarden.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. om ontheffing toe te staan voor de speedpedelec om gebruik te maken van de provinciale fietspaden aangeduid met de borden G11 en G13 op grond van art. 87 en art. 6 lid 2 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
    2. aan de gemeente Utrecht het mandaat te verlenen vanaf 1 juli 2025 tot en met 30 juni 2030 om de ontheffingen te verlenen aan speedpedelecs voor het gebruik van fietspaden, alsmede om bezwaarschriften tegen deze ontheffingen af te handelen en overige (rechts)handelingen te verrichten die samenhangen met de uitvoering van deze bevoegdheden. Deze periode kan bij een positieve uitkomst van de in 2030 uit te voeren evaluatie worden verlengd met een periode van 5 jaar;
    3. om vrijstelling te verlenen voor de leges voor de ontheffingen die zullen worden verleend op grond van art. 87 en art. 6 lid 2 RVV 1990 aan speedpedelecs;
    4. de Statenbrief Ontheffing speedpedelec vast te stellen en ter informatie te versturen aan Provinciale Staten;
    5. het aangaan van de samenwerkingsovereenkomst met de gemeente Utrecht inzake het ontheffingsloket.

  3. 05

    Essentie / samenvatting:
    Door de PvdA is een schriftelijke vraag gesteld wanneer het overzicht wordt toegezonden van budgetten en reserves voor functieverandering en inrichting en andere groene ontwikkelingen zoals Groen Groeit mee. In het antwoord wordt het gevraagde inzicht gegeven in de beschikbare budgetten en de standen van de bestemmingsreserves voor de realisatie van het Natuurnetwerk Nederland (NNN) en de Groene Contour (GC), het strategisch bosbeleid en Groen Groeit Mee, en de relevante budgetten Programma Natuur en Maatregelpakketten UPLG.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex art. 51 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van het Statenlid De Boer - Leijsma van de PvdA betreffende Groen subsidies vast te stellen en te verzenden.

  4. 06

    Essentie / samenvatting:
    Statenleden Rikkoert (CU) & Vermaat (SGP) hebben art. 51 vragen gesteld m.b.t. laadstation Mijdrecht. De vragen hebben betrekking op de toekomstige concessie Utrecht Buiten (nu nog concessie Provincie Utrecht). Voor de andere concessie (Utrecht Binnen) loopt op dit moment nog een beroepsprocedure waardoor Gedeputeerde Staten (hierna: GS) hier nu niet op ingaan. De vragen gaan over of GS bekend zijn met de een mogelijk gebrek aan laadcapaciteit. Hier zijn GS van op de hoogte en het is ook in de aanbestedingen van de nieuwe concessie opgenomen dat de inschrijver daarop maatregelen biedt. Ook is er in de aanbesteding en de gunning aandacht geweest voor netcongestie. GS voorzien in de huidige situatie geen uitval ten gevolge van de transitie naar Zero Emissie bussen. Verder zijn er in de aanbesteding ook eisen gesteld aan het opvangen van risico's en zijn er via de gunningscriterium aanvullende maatregelen aangeboden om risico's voor uitval van de dienstregeling te beperken.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex art. 51 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van Statenleden Rikkoert van CU & Vermaat van SGP betreffende 'Laadstation Mijdrecht' vast te stellen en te verzenden.

  5. 07

    Essentie / samenvatting:
    De Europese Commissie werkt aan een Europese strategie voor waterweerbaarheid om waterschaarste, vervuiling en klimaatproblemen aan te pakken. De nieuwe strategie wordt opgenomen in de beleidsagenda van de Europese Commissie 2024-2029 en de inhoud wordt afgestemd op ander Europees beleid en wetgeving. De heer de Jong van Volt heeft schriftelijke vragen gesteld over de inzet van de provincie bij de totstandkoming van de strategie en de betekenis en gevolgen voor provinciaal beleid. Vanuit de provincie ondersteunen we de inzet van Europa om een strategie te ontwikkelen voor waterweerbaarheid. Via het IPO dragen we bij aan de ontwikkeling van de strategie die naar verwachting in juni 2025 wordt gepubliceerd. De onderwerpen die in de strategie behandeld worden komen overeen met de onderwerpen in bestaand provinciaal beleid (zoals waterbeschikbaarheid- en kwaliteit en waterveiligheid).

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex. art. 51 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van het Statenlid de Jong van Volt betreffende de Europese 'Water Resilience Strategy' cq Blue Deal in provincie Utrecht vast te stellen en te verzenden.

  6. 08

    Essentie / samenvatting:
    Met de brief actualisatie toepassing art. 9c Elektriciteitswet inzake windpark De lsselt wordt het afzien van toepassing van de bevoegdheid voor windenergie op de Isselt in Amersfoort bevestigd onder de gewijzigde Elektriciteitswet. Hiermee treedt niet de provincie op als bevoegd gezag voor de ruimtelijke besluiten voor het windpark, maar de gemeente.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten de brief Actualisatie toepassing art. 9c Elektriciteitswet inzake windpark De lsselt” vast te stellen en te versturen naar het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Amersfoort.

  7. 09

    Essentie / samenvatting:
    De provincie Utrecht heeft in de afgelopen periode 99 mails ontvangen waarin wordt aangegeven dat de afzender bezwaar maakt tegen de aanlijnplicht voor honden en 5 mails waarin de afzender aangeeft een klacht in te willen dienen over de aanlijnplicht voor honden. De Algemene wet bestuursrecht (Awb)-commissie heeft op 12 mei 2025 geadviseerd om de bezwaren niet-ontvankelijk te verklaren. Gedeputeerde Staten (GS) hebben namelijk geen formeel juridisch besluit genomen. Gedeputeerde Staten hebben daartoe geen wettelijke bevoegdheden. De provincie is dan ook niet het orgaan dat iets kan doen met de bezwaren en klachten. Op 13 mei heeft de Awb-adviescommissie telefonisch overlegd met de indieners van een klacht en is overeen gekomen dat deze dezelfde procedure krijgen als de bezwaren. Gedeputeerde Staten besluiten conform het advies van de Awb-adviescommissie en verklaren de bezwaren niet ontvankelijk te verklaren.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. de ingediende bezwaren tegen de aanlijnplicht, onder verwijzing naar de motivering en het advies van de Awb-adviescommissie van PS en GS van 12 mei 2025, niet-ontvankelijk te verklaren;
    2. de beslissingen op bezwaar vast te stellen, te verzenden en voor de motivering daarvan, overeenkomstig artikel 3:49 van de Algemene wet bestuursrecht, te verwijzen naar het advies van de Awb-adviescommissie van PS en GS van 12 mei 2025.

  8. 10

    Essentie / samenvatting:
    Gemeente Stichtse Vecht heeft een 2e brief gestuurd in reactie op het besluit van GS op 14 januari jl. over de keuze om in deze gemeenten projectprocedures te vervolgen. Hierop stuurt GS een reactie aan betreffende gemeente. Hierin wordt kort ingegaan op de punten van de gemeente en aangegeven dat het besluit van GS niet heroverwegen zal worden. Ook wordt de gemeente uitgenodigd om mee te doen aan het gesprek dat in het gebied georganiseerd wordt.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten de brief aan gemeente Stichtse Vecht vast te stellen en te versturen aan de desbetreffende gemeente.

  9. 11

    Essentie / samenvatting:
    De agrarische sector is belangrijk als voedselproducent en als beheerder van het landelijk gebied en heeft een sleutelrol bij het halen van de doelen voor natuur, klimaat en water. In het coalitieakkoord provincie Utrecht 2023-2027 zijn financiële middelen opgenomen om de verduurzaming van de agrarische sector te ondersteunen.


    De zelforganisatie van groepen agrariërs biedt meerwaarde aan zowel de groepen zelf als aan de provincie Utrecht. De ‘Subsidieregeling tegemoetkoming kosten kennisnetwerken landbouw provincie Utrecht 2025- 2027’ is gericht op een aantal specifieke Kennisnetwerken, onder meer Grondgebonden Utrecht West, Fruitteelt, Hokdieren en Biologische landbouw. Ieder met een eigen profiel en bijbehorende opgaven als het gaat om de beoogde verduurzaming en doorontwikkeling van de sector. Deze regeling ondersteunt de organisatie van bijeenkomsten, voor kennisuitwisseling onderling en om adviezen te kunnen geven aan overheden. De regeling wordt binnenkort opengesteld, en loopt door tot en met 31 december 2027.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten de subsidieregeling kennisnetwerken landbouw provincie Utrecht met een subsidieplafond van €190.000 vast te stellen en te publiceren in het Provinciaal Blad.

  10. 12

    Essentie / samenvatting:
    De Subsidieregeling Leefomgeving landelijk gebied provincie Utrecht (SLLG) wordt op een aantal punten gewijzigd. Het betreft de toevoeging van voorbereidingskosten en de aanpassing van het minimumbedrag subsidie in hoofdstuk 3 Leefgebieden bedreigde soorten, het opnemen van de huidige Subsidieregeling Verplaatsing landbouwbedrijven als hoofdstuk 8, ophoging van het subsidieplafond voor Innovatie en kennisontwikkeling (paragraaf 14.1) in hoofdstuk 14 Beperking Bodemdaling Utrechtse Veenweiden, vervanging van de term ‘Aangewezen Leefgebied wolf’ door ‘Aangewezen Subsidiegebied wolf’ in hoofdstuk 15 Wolfwerende rasters en toevoeging van een weggevallen zinsnede in hoofdstuk 16 Leefbaarheid in het landelijk gebied.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. het wijzigingsbesluit Subsidieregeling Leefomgeving landelijk gebied provincie Utrecht, geregistreerd onder UTSP-814175531-843 vast te stellen en te publiceren in het Provinciaal Blad;
    2. het subsidieplafond voor paragraaf 14.1 Innovatie en kennisontwikkeling van het hoofdstuk Beperking Bodemdaling Utrechtse Veenweiden op te hogen van € 0,7 miljoen naar € 1,663 miljoen voor het jaar 2025; De SPUK L-10 ter waarde van 0,685 miljoen in ontvangst te nemen en toe te voegen aan beleidsdoel 3.5.1 om daarmee deze regeling te financieren;
    3. voor het toe te voegen hoofdstuk 8 Bedrijfsverplaatsing landbouwbedrijven, een subsidieplafond van € 1,25 miljoen beschikbaar te stellen.

  11. 13

    Essentie / samenvatting:
    Naar aanleiding van de door Gedeputeerde Staten gevraagde adviesvraag over de invulling van de omgevingsvisie, heeft de Adviesraad voor de fysieke leefomgeving (hierna de raad), haar eerste advies, Kiezen en prioriteren met de Omgevingsvisie’ op 24 april 2025 aan Gedeputeerde Staten aangeboden. Voorgesteld wordt om schriftelijk te reageren middels bijgevoegde brief aan de raad, met afschrift aan Provinciale Staten. Daarnaast wordt voorgesteld om de raad uit te nodigen om in gesprek te gaan over het advies.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. de reactiebrief op het advies van de raad ‘Kiezen en prioriteren met de Omgevingsvisie’ vast te stellen en te verzenden aan de raad;
    2. de raad uit te nodigen om in gesprek te gaan over het advies.

  12. 14

    Essentie / samenvatting:
    In 2021 werd de Regionale Energie Strategie (RES) 1.0 van de regio U16 door Provinciale Staten, de gemeenteraden (met uitzondering van Montfoort, die wel het Lopikerwaard bod heeft onderschreven) en de Algemeen Besturen van de Waterschappen vastgesteld. De RES 1.0 bevatte naast inhoudelijke kaders ook de afspraak met regelmaat een geactualiseerde versie van de RES aan de volksvertegenwoordigingen voor te leggen. In uitvoering van deze afspraak heeft de bestuurstafel van de RES voorliggende RES Herijking opgesteld. De RES Herijking is een actualisatie van de RES 1.0 en vervangt deze. Met dit voorstel wordt deze geactualiseerde versie (RES Herijking) ter besluitvorming aan Provinciale Staten voorgelegd.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. de RES Herijking regio Utrecht (inclusief bijlagen) vast te stellen en de RES 1.0 daarmee te vervangen;
    2. het Statenvoorstel RES Herijking regio Utrecht vast te stellen en ter besluitvorming toe te zenden aan Provinciale Staten.

  13. 15

    Essentie / samenvatting:
    In 2021 hebben Provinciale Staten ingestemd met het voorstel om de Ontwikkelmaatschappij Utrecht N.V. (OMU) een grotere instrumentele rol te geven bij het behalen van de provinciale ambities op het gebied van verduurzaming en intensivering van bedrijventerreinen. In lijn met het betreffende statenvoorstel is in het eerste half jaar van 2025 een evaluatie uitgevoerd naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van de OMU. Het voorliggende evaluatierapport geeft inzicht in de voortgang van de inhoudelijke en financiële doelstellingen, de stand van de organisatie en kansen voor de toekomst. Het rapport is een bouwsteen in een toekomend statenvoorstel voor een mogelijke koersbijstelling voor de OMU en besluitvorming over het eventueel voorzien in een volgende tranche van financiering van het belegd vermogen in de OMU. Voorgesteld wordt om Provinciale Staten door middel van een begeleidende statenbrief te informeren over de uitkomsten en de vervolgstappen naar aanleiding van de evaluatie.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. het eindrapport Evaluatie Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht N.V. vast te stellen;
    2. de Statenbrief Resultaten evaluatie Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht N.V. vast te stellen en samen met het eindrapport ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

  14. 16

    Essentie / samenvatting:
    Ondernemers staan voor grote transformatievraagstukken, zoals verduurzaming en digitalisering. De provincie Utrecht werkt aan een competitieve, gezonde en circulaire economie. Specifiek werken we vanuit beleidsdoel 9.1 ‘Het bedrijfsleven en werknemers zijn toegerust op de toekomst’ aan deze opgave. Ons beleid is erop gericht om mkb-bedrijven te ondersteunen om hun bedrijfsmodel en -processen aan te passen aan belangrijke transities en knelpunten, zoals circulariteit, digitalisering en talent. In deze Statenbrief wordt een overzicht van de toekomstbestendigheid van het midden- en kleinbedrijf (mkb) gegeven en lichten we de stand van zaken van de provinciaal inzet verder toe.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten de Statenbrief "Stand van het mkb" vast te stellen en met de Monitor Circulaire Bedrijvigheid regio Utrecht 2024 ter informatie te sturen naar Provinciale Staten.