Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

GS-Besluiten

dinsdag 25 november 2025

09:30 - 12:30
Locatie

Het Utrechts Archief

Voorzitter
J.H. Oosters

Agendapunten

  1. 0.07.H

    Essentie / samenvatting:
    De Subsidieregeling Leefomgeving landelijk gebied provincie Utrecht (SLLG) wordt op een aantal punten gewijzigd. Het betreft het vaststellen van subsidieplafonds voor 2026, het opnemen van een circulariteitsbepaling, het toevoegen van een hoofdstuk 19 Kennisdelingsprogramma landbouw, een aantal kleine inhoudelijke wijzigingen in verschillende hoofdstukken.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. het besluit tot wijziging van de Subsidieregeling Leefomgeving landelijk gebied provincie Utrecht, nr. UTSP-814175531-1616 vast te stellen en te publiceren in het Provinciaal Blad;
    2. de Statenbrief ‘Overzicht wijzigingen Subsidieregeling Leefomgeving landelijk gebied provincie Utrecht in 2025’, nr. UTSP-814175531-1618 vast te stellen en ter informatie toe te sturen aan Provinciale Staten.

  2. 0.08.H

    Essentie / samenvatting:
    Op 4 november j.l. hebben Gedeputeerde Staten het ‘Openstellingsbesluit Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer provincie Utrecht 2026-2028’ vastgesteld. De bedoeling van deze openstelling was om het bestaande beheer te indexeren en het ANLb verder uit te breiden. In de verdeling van budget is in dit openstellingsbesluit echter een fout gemaakt, waardoor agrarisch collectief Hollandse Venen niet volledig kan indexeren in het leefgebied ‘Open grasland’. Omdat dit wel zo afgesproken was, worden Gedeputeerde Staten gevraagd om dit te corrigeren door het oorspronkelijke openstellingsbesluit te wijzigen. Na correctie zal €6.000 verplaatst worden van het budget van Hollandse Venen voor de categorie ‘Water’ naar het leefgebied ‘Open grasland’.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten het besluit tot wijziging Openstellingsbesluit ‘Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer provincie Utrecht 2026-2028’, nr. UTSP-522568655-36826, vast te stellen en te publiceren in het Provinciaal blad.

  3. 0.09.H

    Essentie / samenvatting:
    Op 26 september jl. heeft het algemeen bestuur van de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD Utrecht) de ontwerp bestuursrapportage 2025 besproken. Het dagelijks bestuur van de RUD Utrecht heeft daarop de tweede begrotingswijziging 2025 ter zienswijze aangeboden aan haar deelnemers. De tweede begrotingswijziging betreft onttrekkingen uit de bestemmingsreserve. Hierdoor is er geen aanleiding voor het indienen van een zienswijze op de tweede begrotingswijziging. Op basis van de Nota Samenwerkende partijen (11 mei PS2022BEM09) zijn Gedeputeerde Staten bevoegd om namens Provinciale Staten de zienswijzeprocedure te voeren.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. geen zienswijze in te dienen op de tweede begrotingswijziging 2025 van de RUD Utrecht;
    2. de Statenbrief ‘Zienswijze tweede begrotingswijziging GR RUD’ vast te stellen en ter informatie toe te sturen aan Provinciale Staten;
    3. de reactiebrief vast te stellen en toe te sturen naar de RUD Utrecht.

  4. 0.16.H

    Essentie / samenvatting:
    Op 1 januari 2026 start de Omgevingsdienst Utrecht (verder: ODU) als gefuseerde Omgevingsdienst voor de gehele provincie. De ODU voert de Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) taken uit voor de provincie op basis van de Dienstverleningsovereenkomst. Voor 2026-2028 zal derhalve een nieuwe overeenkomst moeten worden vastgesteld. In deze dienstverleningsovereenkomst worden nadere (procedurele) afspraken vastgelegd over de taken die het college van Gedeputeerde Staten van de Provincie Utrecht aan de Omgevingsdienst Utrecht opdraagt en de invulling daarvan.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten de Dienstverleningsovereenkomst Omgevingsdienst Utrecht en provincie Utrecht 2026-2028 vast te stellen en aan te gaan.

  5. 0.17.H

    Essentie / samenvatting:
    De Europese Richtlijn Overstromingsrisico’s (ROR) dateert van november 2007 en heeft als doel de negatieve gevolgen van overstromingen voor de gezondheid van de mens, het milieu, het cultureel erfgoed en de economische bedrijvigheid te beperken. Nederland rapporteert over doelen en maatregelen uit het geldende nationaal en regionaal beleid ten aanzien van overstromingsbeheer: binnen de ROR wordt dus geen nieuw beleid gemaakt. Het Rijk is verantwoordelijk voor de uiteindelijke producten van de ROR. De provincies zijn verantwoordelijk voor de productie en actualisatie van de overstromingsgevaar- en overstromingsrisicokaarten en zijn verplicht deze vast te stellen en te publiceren. Op 22 december 2025 moeten de geactualiseerde overstromingsgevaar- en overstromingsrisicokaarten landelijk gepubliceerd zijn, de rapportage aan Brussel moet uiterlijk 22 maart 2026.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. de geactualiseerde overstromingsgevaar- en overstromingsrisicokaarten (bijlage 1) voor het grondgebied van de provincie Utrecht vast te stellen;
    2. in te stemmen met het vrijgeven van de geactualiseerde overstromingsgevaar- en overstromingsrisicokaarten voor het grondgebied van de provincie Utrecht:
    I. Voor publicatie op www.risicokaart.nl op uiterlijk 22 december 2025
    II. Voor rapportage aan de Europese Commissie door het Rijk op uiterlijk 22 maart 2026
    3. in te stemmen met het niet (actief) openbaar maken van de geactualiseerde overstromingsgevaar- en overstromingsrisicokaarten tot 22 december 2025 of zoveel eerder als de publicatie op www.risicokaart.nl plaatsvindt.

  6. 0.20.H

    Essentie / samenvatting:
    Het veiligheidscertificaat op grond van de Wet lokaal spoor (Wls) van Qbuzz verloopt op 1 december 2025 na de maximale geldigheidsduur van vijf jaar. Qbuzz heeft verzocht dit te verlengen met 14 dagen. Een verlenging is niet mogelijk omdat de wet daar niet in voorziet (artikel 29, eerste lid Wls). Een aanvraag voor een nieuw veiligheidscertificaat voor Qbuzz is gelet op de doorlooptijd en dossieropbouw van deze procedure niet haalbaar voor 1 december 2025. De nieuwe vervoerder (Transdev) neemt de exploitatie over per 14 december 2025 en beschikt dan over een veiligheidscertificaat.


    Voorgesteld wordt om een gedoogverklaring af te geven onder voorwaarden (veiligheidsaudit) waarmee de exploitatie verantwoord kan worden voortgezet van 1 december 2025 tot 14 december 2025.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. de RUD de instructie te geven de exploitatie van Qbuzz zonder veiligheidscertificaat gedurende de periode van 1 december 2025 tot 14 december 2025 te gedogen, onder de volgende voorwaarden;
    a. De toezichthouder (IL&T) voert een beperkte audit uit en geeft daarmee een beperkte verklaring met betrekking tot de veiligheid van de exploitatie van Qbuzz;
    b. Qbuzz blijft volledig verantwoordelijk voor alle veiligheid en incidenten tijdens de gedoog periode;
    c. De gedoogverklaring vervalt op 14 december 2025.

  7. 03

    Essentie / samenvatting:
    Ter vaststelling ligt voor het Ontwerp-UPLG met het daarbij behorende PlanMER. Het UPLG is een programma onder de Omgevingswet en richt zich op nieuw beleid, integratie van bestaand beleid en elementen van uitvoering. Het UPLG bevat maatregelen rondom water en bodem, natuur, klimaat, en landbouw. De provincie Utrecht zit op dit moment wat de natuurvergunningen betreft op slot. Net als de rest van Nederland staan we voor een flinke opgave: de natuur moet worden hersteld en de stikstofuitstoot moet omlaag. Daarnaast moet de water- en bodemkwaliteit verbeterd worden en wordt er hard gewerkt aan een vitale en duurzame landbouwsector. We werken samen toe naar een toekomst waarin het buitengebied duurzaam én economisch rendabel is. De komende jaren zullen er daarom veranderingen plaatsvinden in het landelijk gebied. Het UPLG helpt daarbij. Want zonder het UPLG kunnen er geen vergunningen worden verleend en dreigen er handhavingsverzoeken en langdurige procedures voor agrarische bedrijven. Die gaan uiteindelijk voor iedereen nadelig zijn, zeker ook voor de agrarische sector.


    Door de maatregelen zoveel mogelijk in samenhang te nemen, sluiten we aan bij de gebiedsgerichte aanpak. Daarmee voorkomen we ook dat voor ieder onderwerp afzonderlijk moet worden gesproken met boeren en andere gebiedspartijen. Ook wordt op deze wijze maximaal aansluiting gezocht bij het Rijk, de waterschappen en de gemeenten. De planperiode van het programma is 2026 – 2035. Er is in het UPLG ingezet om de doelrealisatie maximaal ‘op te rekken’ richting 2035, onder andere om de boeren de gelegenheid te geven om te investeren in een duurzame bedrijfsvoering

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten: 
    1. het Ontwerp-UPLG 2026 – 2035 vast te stellen en met ingang van dinsdag 6 januari 2026 zes weken ter inzage te leggen (tot en met maandag 16 februari 2025); 
     2. het PlanMER en bijbehorende Passende Beoordeling vast te stellen en met ingang van dinsdag 6 januari samen met het Ontwerp-UPLG zes weken ter inzage te leggen;
     3. de Statenbrief Ontwerp-UPLG vast te stellen en samen met de volgende documenten ter informatie aan Provinciale Staten te sturen: 
    • het Ontwerp-UPLG, 
     • de bijlagen bij het Ontwerp-UPLG 
    • het PlanMER, 
     • de oplegmemo bij de planMER, 
     • het Onderzoek WUR naar inkomenseffecten UPLG voor landbouwbedrijven 
     • de Oplegmemo onderzoek WUR 
     4. de benodigde extra middelen te dekken door een onttrekking uit de bestemmingsreserve Landelijk Gebied en de bestemmingsreserve Gebiedsprocessen Stikstof met een dekkingsvoorstel Voorjaarsnota 2026. 3 van 13 
    5. het incidentele budget materiele- en personele lasten 2026 UPLG te dekken uit vrijval van geraamde subsidielasten “Subsidieregeling proceskosten tegemoetkoming transitie landelijk gebied” en het structurele budget 2027-2035 mee te nemen in de integrale afweging Kadernota voorstellen 2027 
    6. Geheimhouding op te leggen op de Statenbrief en de bijlagen op grond van artikel 84 van de Provinciewet en artikel 5, tweede lid onder b van de Wet open overheid en deze geheimhouding op te heffen zodra Statenbrief en de bijlagen zijn gepubliceerd in het Stateninformatiesysteem 
    7. de brief aan de minister van LVVN vast te stellen en samen met de samenvatting (brochure) aan de minister te sturen. 
    8. De brieven aan de belanghebbenden vast te stellen en met de samenvatting (brochure) te verzenden aan de belanghebbenden.

  8. 03A

    Essentie / samenvatting: 
    Op 25 november 2025 stellen GS het Ontwerp-Utrechts Programma Landelijk gebied (Ontwerp-UPLG) vast. Hierover wordt Provinciale Staten aan de vooravond van publicatie geïnformeerd. Provinciale Staten is via een memo hierover geïnformeerd.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten: 
    Geheimhouding op te leggen op dit B-stuk en de door de Gedeputeerde Staten te geven mondelinge informatie en presentatie tijdens de besloten bijeenkomst van Provinciale Staten op 26 november 20.30uur op grond van artikel 84, en art. 85 lid 2 van de Provinciewet en artikel 5.1, tweede lid onder b van de Wet open overheid en de geheimhouding weer op te heffen bij publicatie van het Ontwerp-UPLG op het SIS en het Statenportaal

  9. 04

    Essentie / samenvatting:
    In het Statenvoorstel Kaart Essentiële percelen natuur – schadeloosstelling wordt aan provinciale staten voorgesteld akkoord te gaan met de actualisatie van essentiële percelen natuur - schadeloosstelling waar grondverwerving op basis van schadeloosstelling kan plaatsvinden conform bijgevoegde kaart. Voor deze percelen is er ook de bereidheid om in het uiterste geval, indien alternatieven om via minnelijke weg de natuurdoelen te realiseren niet haalbaar zijn gebleken, het onteigeninginstrument in te zetten. Deze kaart is een deelverzameling van de kaart Essentiële percelen natuur die in het UPLG is opgenomen. Met deze kaart wordt voorgesteld om voor de minnelijke verwerving op basis van schadeloosstelling nu de focus te leggen op de realisatie van de Natura 2000 doelstellingen en beekherstel. De essentiële percelen die binnen Natura 2000- gebieden of ten behoeve van beekherstel zijn aangewezen, komen hierdoor voor verwerving op basis van schadeloosstelling in aanmerking. De kaart is een weergave van de inzichten van dit moment. Op basis van nader onderzoek, voortschrijdend inzicht en afwegingen over prioriteitstelling kan in de toekomst de kaart met essentiële percelen natuur - schadeloosstelling worden gewijzigd.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten het Statenvoorstel “Kaart essentiële percelen natuur - schadeloosstelling” vast te stellen en met de bijlagen ter besluitvorming aan Provinciale Staten te sturen.

  10. 06

    Essentie / samenvatting:
    De provincie Utrecht wil alles op alles zetten om de KRW-doelen te halen in 2027, omdat schoon water van levensbelang is voor alles dat leeft, groeit en bloeit. In het Uitvoeringsprogramma Impuls Kaderrichtlijn Water 2025-2027 staan daarom 13 aanvullende maatregelen en het verzoek aan medeoverheden om ook hun instrumenten maximaal in te zetten en daarbij samen te werken. De bespreking van het Concept Uitvoeringsprogramma in de commissie LWM en de reacties van de waterschappen, drinkwaterbedrijven, gemeenten, landbouw- en natuurorganisaties geven aanleiding voor enkele wijzingen. De belangrijkste wijziging is dat de provincie samen met LTO Noord, de Nederlandse Fruittelers Organisatie, Vitens en de waterschappen middels een joint factfinding het eens proberen te worden over de feiten over het onderwerp gewasbeschermingsmiddelen en (grond)waterkwaliteit. Dit vormt de basis waarop de provincie bepaalt welke gewasbeschermingsmiddelen verboden worden in grondwaterbeschermingsgebieden en welke samenwerkingsafspraken met de sector nodig zijn om in de gehele provincie schadelijke gewasbeschermingsmiddelen uit te faseren.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. de Nota van beantwoording Concept Uitvoeringsprogramma Impuls Kaderrichtlijn Water 2025-2027 provincie Utrecht vast te stellen;
    2. het Uitvoeringsprogramma Impuls Kaderrichtlijn Water 2025-2027 provincie Utrecht vast te stellen;
    3. de statenbrief Definitief Uitvoeringsprogramma Impuls Kaderrichtlijn Water 2025-2027 vast te stellen en samen met de Nota van beantwoording en het Uitvoeringsprogramma Impuls Kaderrichtlijn Water 2025-2027 als bijlagen toe te zenden aan Provinciale Staten.

  11. 10

    Essentie / samenvatting:
    Jaarlijks voeren GS een onderzoek uit, zoals dit vermeld staat in artikel 217a van de Provinciewet en artikel 28 van de Financiële verordening 2024 provincie Utrecht. Op basis van een specifiek thema of onderwerp wordt onderzoek gedaan naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gevoerde bestuur. Voor het onderzoek in 2025 hebben GS gekozen voor het onderwerp ‘Stopstrategie’, ‘stoppen’ als kwaliteit van de organisatie. In het onderzoek is gekeken naar het stopvermogen van de provincie Utrecht en hoe dit verder te ontwikkelen is.


    Het onderzoek laat zien dat het stopvermogen, zoals bij andere overheidsorganisaties, ook bij de provincie Utrecht gefragmenteerd en onvoldoende ontwikkeld is. Er werden vijf dynamieken onderscheiden die van invloed zijn op de kwaliteit van het stopvermogen: stoppen als onderdeel van het organiseren, stopsignalen afgeven en opvangen, de overdracht tussen ‘subsystemen’, verbinding organiseren verwarren met structureren, balans tussen starten, stoppen en doorgaan.


    Uit het onderzoek volgen aanbevelingen die in de managementreactie zijn voor voorzien van acties. In de bestuurlijke reactie reageren GS op het rapport en de managementreactie.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. het rapport GS-onderzoek 2025 Stopstrategie (en managementreactie) vast te stellen, en in te stemmen met de acties in de managementreactie;
    2. de Statenbrief Rapport GS-onderzoek 2025 Stopstrategie (art. 217a Provinciewet) met de bestuurlijke reactie vast te stellen en met het rapport ter kennisneming toe te zenden naar Provinciale Staten;
    3. de aanbiedingsbrief Rapport GS-onderzoek 2025 Stopstrategie (art. 217a Provinciewet) vast te stellen en met het rapport ter kennisneming toe te zenden aan de Randstedelijke Rekenkamer;
    4. het rapport GS-onderzoek 2025 Stopstrategie aan de accountant van de provincie te verstrekken.

  12. 11

    Essentie / samenvatting:
    Op 4 november 2025 ontving GS van de fracties VVD, PvdA en UtrechtNu! Schriftelijke vragen naar aanleiding van de drinkwatercalamiteit op 1 november 2025. De fracties willen aan de slag om voortaan beter met een incident als dit om te kunnen gaan. De beantwoording van de vragen is toegevoegd.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex. art. 51 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van het Statenlid Peer (VVD), onbekend (PvdA) en Nagtegaal (UtrechtNu!) betreffende Schoon drinkwater uit de kraan vast te stellen en te verzenden.

  13. 12

    Essentie / samenvatting:
    De vragen gesteld door VVD betreffen de mogelijkheden voor zenderonderzoek van wolven in provincie Utrecht evenals actuele veiligheidssituatie op de Utrechtse Heuvelrug. Uit de beantwoording blijkt dat de provincie stappen heeft gezet om wetenschappelijk onderzoek mogelijk te maken via het verlenen van een maatwerkvoorschrift aan de Zoogdiervereniging. Daarbij is verduidelijkt dat de uitvoering hiervan nog afhankelijk is van verdere uitwerking. Tevens wordt ingegaan op de actuele situatie rondom het afschot van wolf GW3237m en is toegelicht dat er geen meldingen zijn van verstoringen die de uitvoering van de omgevingsvergunning belemmeren.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex art. 51 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van het Statenlid Van Gilse (VVD) betreffende mogelijkheid zenderonderzoek & veiligheid Utrechtse Heuvelrug vast te stellen en te verzenden.

  14. 13

    Essentie / samenvatting:
    GroenLinks heeft vragen gesteld over brieven in begrijpelijke taal en leidt deze vragen als volgt in: Overheden spannen zich steeds meer in om duidelijke taal te gebruiken die voor iedereen te begrijpen is. Helaas lukt dat nog niet altijd. Daarom heeft de gemeente Arnhem het initiatief gestart om inwoners de mogelijkheid te geven om onduidelijke brieven terug te sturen. Inwoners kunnen aangeven wat zij in de brief onduidelijk vinden en de gemeente zorgt vervolgens voor het verduidelijken daarvan. Dit helpt ook bij het duidelijker maken van brieven die in de toekomst verstuurd worden.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluitende beantwoording van de schriftelijke vragen ex art. 51 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van het Statenlid El Hamdaoui van GroenLinks betreffende Brieven in begrijpelijke taal' vast te stellen en te verzenden.

  15. 14

    Essentie / samenvatting:
    Gedeputeerde Staten (hierna GS) zijn wettelijk verantwoordelijk voor het jaarlijks vaststellen van de reizigerstarieven in het openbaar vervoer per bus en tram. Dit geschiedt op basis van een voorstel van de vervoerders, in dit geval voor 2026. Vanwege de concessiewissel gelden de nieuwe tarieven reeds vanaf 14 december. Vanwege de transitie van ov-chipkaart naar OVpay wordt het tarievenaanbod grootschalig herzien en vereenvoudigd. Daarnaast wordt het minima-aanbod ontwikkeld en worden de tarieven van het ov-vangnet vastgesteld. Voor de toelichting en motivatie van de tarieven: zie Statenbrief.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. de regionale tarieven in het ov van de provincie Utrecht voor 2026 vast te stellen met ingangsdatum 14 december 2025 (start nieuwe concessies);
    2. het minima-aanbod voor 2026 vast te stellen;
    3. de tarieven voor het ov-vangnet voor 2026 vast te stellen;
    4. de Statenbrief Reizigerstarieven openbaar vervoer 2026 inclusief bijlage vast te stellen en ter informatie toe te sturen naar Provinciale Staten.

  16. 15

    Essentie / samenvatting:
    In de Statenbrief “Proces Kadernota 2027" is opgenomen - dat er in november een financiële zoekopdracht wordt vastgesteld. De recente septembercirculaire geeft een positiever financieel beeld dan de meicirculaire. Daarom wordt gekozen voor een gefaseerde zoekopdracht gericht op het sluitend krijgen van de begroting 2027-2030. De omvang van de zoekopdracht wordt vastgesteld op circa €40 miljoen euro.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. de directie de opdracht te geven om, ter voorbereiding van de kadernota 2027, financiële heroverwegingsvoorstellen in beeld te brengen, waarin voor om en nabij € 40 miljoen aan opties wordt gezocht. Dit kunnen beleidsmatige ombuigingen, vergroting van de inkomsten, voorstellen tot kostenbesparing/efficiency en/of financieel technische opties zijn, waarbij de kaders van het coalitieakkoord in principe leidend zijn. De in beeld te brengen opties bieden inzicht in de financiële, personele en maatschappelijke effecten. De financiële heroverwegingen dienen beschikbaar te zijn bij de start van het proces Kadernota 2027 (februari 2026), met als doel om te komen tot een sluitende meerjarenbegroting 2027-2030 die structureel in evenwicht is;
    2. de statenbrief “Zoekopdracht heroverwegingen vastgesteld” vast te stellen en ter informatie te versturen aan PS.

  17. 21

    Essentie / samenvatting:
    Tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) van Vitens N.V. (hierna Vitens) wordt het integrale jaarplan 2026, inclusief het investeringsplan 2026-2035 voorgelegd. Daarnaast wordt gevraagd de drinkwatertarieven 2026 en de Algemene voorwaarden Drinkwater 2026 goed te keuren. Als laatste wordt gevraagd een decharge te verlenen aan de voormalige CFO.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten en de commissaris van de Koning besluiten, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft:
    1. de geannoteerde agenda met alle onderliggende stukken voor de Algemene vergadering van Aandeelhouders vast te stellen, met daarbij goedkeuring te geven aan:
    a. Drinkwaterwatertarieven 2026 (agendapunt 5)
    b. Algemene voorwaarden Drinkwater 2026 (agendapunt 6)
    2. decharge verlenen aan mevrouw D.N. van Rieven, voormalig CFO (agendapunt 7);
    3. volmacht en machtiging te geven aan de portefeuillehouder Financiën met het recht van substitutie om bij de Algemene vergadering van Aandeelhouders op 28 november 2025 namens de provincie Utrecht het woord te voeren en te stemmen conform de geannoteerde agenda.