- Locatie
Amersfoort
- Voorzitter
- J.H. Oosters
Agendapunten
-
0.04.H
Essentie / samenvatting:
In november 2024 heeft de provincie een beschikking ontvangen van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) in het kader van de Specifieke Uitkering (SPUK) Programma Natuur 2e fase voor herstel van Natura 2000-gebieden. De subsidieverlening door de provincie aan de betrokken partijen voor de uitvoering van de SPUK-maatregelen verloopt via de Subsidieregeling kwaliteitsimpuls natuur en landschap (SKNL). Om dit mogelijk te maken, worden met de wijziging in het Openstellingsbesluit subsidies natuur provincie Utrecht 2025 subsidieplafonds voor SPUK Programma Natuur 2e fase opgenomen. Ook wordt het plafond voor soortenmanagementplannen in het kader van de Uitvoeringsverordening Subsidie Biodiversiteit (USB) verhoogd. Daarnaast wordt de SKNL ten aanzien van het aanloopbeheer in lijn gebracht met de landelijke modelverordening.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. het besluit tot wijziging van het Openstellingsbesluit subsidies natuur provincie Utrecht 2025, nummer UTSP-522568655-26887, vast te stellen en te publiceren in het Provinciaal blad;
2. het besluit tot wijziging van de Subsidieregeling kwaliteitsimpuls natuur en landschap provincie Utrecht, nr. UTSP-522568655-26889, vast te stellen en te publiceren in het Provinciaal blad;
3. het openstellingsbesluit subsidie Natuur beleidsdoel 2.2. “De kwaliteit van natuur is goed/divers en veerkrachtig” met een verwacht kasritme van € 3.000.000,- (2025), € 4.000.000,- (2026), € 4.000.000,- (2027), € 2.100.000,- (2028) en € 2.000.000,- (2029) wordt gefinancierd door de Rijkssubsidie Specifieke Uitkering Programma Natuur fase II periode 2024 tot en met 2026 in totaal € 15.831.380. -
0.09.H
Essentie/ samenvatting:
Met het vaststellen en aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst (hierna: SOK) voor de aanleg van de Doorfietsroute (hierna: DFR) F27 Houten Castellum-Utrecht Science Park (hierna: USP) komen de provincie Utrecht (hierna: provincie) en de gemeenten Houten en Bunnik tot een akkoord over het tracé, het voorlopig ontwerp en de kostenverdeling van de DFR F27 Houten Castellum-USP. In de overeenkomst zijn uitvoeringsafspraken gemaakt en na besluitvorming in alle colleges en de gezamenlijke ondertekening, gaat het project DFR F27 Houten Castellum-USP over tot realisatie. De planning is dat eind 2027 alle geplande maatregelen zijn uitgevoerd.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. de samenwerkingsovereenkomst van de doorfietsroute Houten Castellum-USP, inclusief bijlagen, vast te stellen en aan te gaan. De SOK heeft als bijlagen:
Bijlage 1 SOK Voorlopig ontwerp Arcadis DFR Houten Castellum – USP 30 juni 2022
Bijlage 2 SOK CROW/Fietsberaad notitie Geactualiseerdeaanbevelingen voormarkering op fietspaden_mei 2022
Bijlage 3 SOK Aanvulling op fietsberaadnotitie markering op fietspaden mei 2022
Bijlage 4 SOK Kostenraming ArcadisKostenraming DFR Houten Bunnik 10-08-2022
Bijlage 5 SOK Memorandum Ophoging deelraming DFR Houten-Bunnik-USP trajectdeel gemeente Bunnik
2. de Statenbrief Samenwerkingsovereenkomst doorfietsroute Houten Castellum- USP vast te stellen en deze ter informatie naar Provinciale Staten te sturen. De Statenbrief heeft als bijlagen: Bijlage 1 Overzichtskaart tracé Doorfietsroute F27 Houten Castellum - Utrecht Science Park Bijlage 2 Regionaal netwerk doorfietsroutes. -
03
Essentie / samenvatting:
De vragen, gesteld door de PvdD, CU, SP en GroenLinks, betreffen uitspraken over ruimte voor de wolf tijdens een interview (RTV-Utrecht) versus wet- en regelgeving omtrent ruimte voor de wolf. In de beantwoording wordt ingegaan op deze wet- en regelgeving en in welk licht de uitspraken moeten worden gezien. Ook wordt in de beantwoording toegelicht welke onderwerpen met raakvlak aan ruimte voor de wolf zijn opgenomen in de Landelijke Aanpak Wolf. De beantwoording maakt tevens helder dat samenleven met de wolf beleidsuitgangspunt is binnen de provinciale rol als bevoegd gezag voor de wettelijke bescherming van de wolf. Het tweede deel van de vragen is gesteld op basis van de Brandbrief zenderen wolven en daarin vragen de indieners onder meer om: inzicht in verschillende incidenten, de werkwijze op landgoed Den Treek en een toelichting op DNA profielen. De verschillende incidenten zijn beschreven. Voor landgoed Den Treek is onder andere verhelderd dat het aanleveren van monitoringsgegevens onderwerp van gesprek is. Tenslotte is de werkwijze waarop DNA profielen tot stand komen uitgelegd.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex art. 51 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van de Statenleden Batteau (PvdD, Schaddelee (CU), Breur (SP) en van Elteren (GroenLinks) betreffende De wolf in Utrecht: beleid, nieuwste inzichten en laatste stand van zaken vast te stellen en te verzenden.
-
05
Essentie / samenvatting:
Gedeputeerde Staten vindt het van belang om vooruitlopend op de definitieve cijfers in jaarrekening 2024, Provinciale Staten alvast inzicht te verstrekken in het voorlopig saldo van baten en lasten over 2024.
De jaarrekening 2024 sluit naar verwachting € 33,3 miljoen positiever dan de bijgestelde begroting van de Slotwijziging 2024. Het verwachte jaarrekeningresultaat bedraagt € 53,9 miljoen. Het bedrag is hoger dan gemeld bij de slotwijziging. De komende tijd voeren wij een analyse uit naar de oorzaken van de omvang van het rekeningsresultaat en de beïnvloedbaarheid hiervan door de provincie. U zult deze analyse lezen in de jaarstukken.
Het resultaat kan nog wijzigen naar aanleiding van de bevindingen van de accountant die zijn controle nog niet heeft afgerond.
Daarnaast is er nog geen besluit genomen over de bestemmings- en dekkingsvoorstellen en de vrijval van reserves.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de statenbrief “Voorlopig rekeningresultaat 2024” vast te stellen en ter informatie naar Provinciale Staten te sturen.
-
06
Essentie / samenvatting:
Gedeputeerde Staten stellen de tussenevaluatie Bodem- en waterprogramma 2022-2027 vast. Hierin is gekeken naar wat goed gaat en wat beter kan. Uit de tussenevaluatie blijkt dat ruim 90% van de 245 acties is uitgevoerd en de provincie voor een aantal doelen op koers liggen. Voor een aantal doelen ligt de provincie niet op koers, dat heeft verschillende redenen. In het rapport worden de bevindingen en conclusies nader beschreven, samen met de vervolgacties en aanbevelingen die zijn voortgekomen uit de tussenevaluatie. De resultaten van de tussenevaluatie zullen gebruikt worden als input voor de wijziging omgevingsvisie en wijziging omgevingsverordening. Ook zullen de resultaten gebruikt worden als input voor het opstellen van de opvolger van het Bodem- en waterprogramma provincie Utrecht 2022-2027 (BWP). Dit traject start eind 2025.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. de rapportage ‘tussenevaluatie Bodem- en waterprogramma provincie Utrecht 2022-2027’ vast te stellen;
2. de statenbrief ‘tussenevaluatie Bodem- en waterprogramma provincie Utrecht 2022-2027' vast te stellen en samen met de tussenevaluatie ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten. -
07
Essentie/ samenvatting:
In het kader van risicomanagement stelt de Provincie jaarlijks een frauderisico-analyse op. Het blijft een belangrijk maatschappelijk onderwerp om als organisatie aandacht aan te besteden. Medio januari 2025 heeft een actualisatie plaatsgevonden van de frauderisico-analyse. Hierbij is aangegeven dat er nog stappen te zetten zijn in met name het inzicht in de werking van de interne beheersmaatregelen. In de huidige versie zijn wederom stappen vooruit gezet door meer bewustwording te creëren. Zo heeft er een uitgebreide bespreking plaatsgevonden tussen Concern Control en team AO/IC (Administratieve Organisatie en Interne Controle) over de frauderisico’s en is er aandacht gevraagd om na te gaan waar mogelijk meer frauderisico’s mee te nemen in de uitvoering van de Verbijzonderde Interne Controle (VIC). Met het vaststellen van de frauderisico-analyse gaan Gedeputeerde Staten ermee akkoord dat dit de frauderisico’s zijn met bijbehorende interne beheersmaatregelen en er geen belangrijke frauderisico’s en interne beheersmaatregelen missen.
Conform voorgaand jaar wordt een top drie frauderisico’s opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering
Conclusie ten aanzien van de geactualiseerde frauderisico-analyse:
1. De processen met de grootste financiële stromen zijn voorzien van beheersmaatregelen in het proces (bijvoorbeeld inkopen, aanbestedingen, subsidieverstrekking en personeel). Er wordt tevens achteraf gegevensgericht gecontroleerd (VIC). Daardoor ontstaat het beeld dat de Provincie deze (in de VIC betrokken) frauderisico's qua beheersing op orde heeft;
2. Geconstateerd is dat voor wat betreft de mogelijke fraudes gepleegd door interne medewerkers (en buiten scope van de VIC) het nog niet altijd duidelijk is in hoeverre de beheersmaatregelen effectief werken. Dit is een aandachtspunt dat ook in 2025 verder zal worden opgepaktBesluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. de frauderisico-analyse vast te stellen, waarin de risico’s, beheersmaatregelen en waar mogelijk inzicht in de werking zijn aangevuld en geactualiseerd;
2. geheimhouding op te leggen op basis van artikel 84 van de Provinciewet in samenhang met artikel 5.1 lid 1, 2 en 5 van de Woo (onevenredige bevoordeling of benadeling) op de bijlage Frauderisico-analyse bij dit B-Stuk. -
08
Essentie / samenvatting:
Gedeputeerde Staten stellen jaarlijks een Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) op. In het Uitvoeringsprogramma VTH 2025 zijn de keuzes voor de inzet van de middelen voor de uitvoering vastgelegd. Het merendeel van de VTH-taken, waarvoor de provincie Utrecht bevoegd gezag is, heeft de provincie in mandaat belegd bij de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Utrecht. De provinciale taken op het gebied van Seveso (VTH-taken wat betreft de meest risicovolle bedrijven) worden uitgevoerd door de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (ODNZKG) te Zaandam.Besluit
1. Het Uitvoeringsprogramma VTH 2025 vast te stellen (inclusief de Dienstverleningsovereenkomst 2025 RUD Utrecht en het Addendum 2025 van de Uitvoeringsovereenkomst 2024-2027 met ODNZKG
2. De Statenbrief vast te stellen en deze met het Uitvoeringsprogramma VTH 2025 ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten
3. Het vastgestelde Uitvoeringsprogramma VTH 2025 bekend te maken op overheid.nl -
10
Essentie / samenvatting:
Vanaf begin 2024 heeft de provincie een participatief traject doorlopen om te komen tot een gezamenlijk streefbeeld (visie) voor landbouw en voedsel voor de provincie Utrecht in 2050. Uit dit streefbeeld komen ambities naar voren die aangeven hoe de provincie wil en kan bijdragen om tot dit streefbeeld voor 2050 te komen. Deze 10 ambities zijn kaderstellend voor de provincie en zijn op 5 februari 2025 door Provinciale Staten (PS) vastgesteld. Na het vaststellen van deze ambities als beleidskaders door PS en de verwerking van de amendementen, stellen Gedeputeerde Staten het document ‘Toekomst landbouw en voedsel provincie Utrecht’ vast op 4 maart 2025.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten het document ‘Toekomst landbouw en voedsel provincie Utrecht 2050’ vast te stellen.
-
11
Essentie / samenvatting:
De bestuursperiode 2023-2027 is in augustus halverwege. Gedeputeerde Staten maken de tussenbalans op over de uitvoering van de Strategische Collegeagenda. De midterm review wordt halverwege 2025 ter kennisname naar Provinciale Staten verstuurd.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de projectopdracht Midterm review 2023-2027 vast te stellen.