Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

GS-Besluiten

dinsdag 22 april 2025

09:30 - 12:30
Locatie

16.30

Voorzitter
J.H. Oosters

Agendapunten

  1. 04

    Essentie / samenvatting:
    Gedeputeerde staten besluiten tot het vaststellen van de overeenkomst ‘borging natuurcompensatie Vinkeveense Plassen’ tussen de provincie, de gemeente De Ronde Venen en het recreatieschap Stichtse Groenlanden. Deze overeenkomst borgt de natuurcompensatie voor het bestemmingsplan “Vinkeveense Plassengebied”, dat gericht is op het behoud van de legakkers in het Vinkeveense Plassengebied.


    Om de compensatie van het NNN mogelijk te maken op de daarvoor door de gemeente aangekochte percelen in ‘t Meertje, verlenen Gedeputeerde Staten ontheffing van de eisen van de Interim Omgevingsverordening Utrecht aan de locatie van de oppervlaktecompensatie.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. de ‘overeenkomst borging natuurcompensatie Vinkeveense Plassen’ vast te stellen en aan te gaan;
    2. de gemeente De Ronde Venen op grond van artikel 1.5 van de Interim Omgevingsverordening provincie Utrecht (IOV) ambtshalve ontheffing te verlenen van de verplichting dat de oppervlaktecompensatie van de aantasting van het natuurnetwerk Nederland ten behoeve van het Bestemmingsplan Vinkeveense Plassen 2025 plaats vindt op een locatie genoemd in artikel 6.5, vierde lid, IOV;
    3. aan de ontheffing de voorwaarde te verbinden dat de oppervlaktecompensatie plaats vindt op de agrarische percelen in het Vinkeveense Plassengebied die de gemeente De Ronde Venen voor dat doel heeft aangekocht;
    4. de Statenbrief ‘Vinkeveense Plassen - overeenkomst en ontheffing’ vast te stellen en toe te zenden aan Provinciale Staten.

  2. 05

    Essentie / samenvatting:
    Sinds 2017 heeft de provincie een subsidieregeling voor aanleg en het herstel van kleine landschapselementen zoals poelen, houtwallen, knotwilgen en hagen. In 2024 is daar de subsidieregeling voor de aanleg van een beperkt aantal kleine landschapselementen met functieverandering bijgekomen. De provincie stelt subsidie beschikbaar aan de agrarische collectieven om de doelen van het Platform Groenblauwe dooradering samen met de andere partijen te realiseren. De huidige subsidiebeschikkingen lopen af. Er zijn nieuwe openstellingsbesluiten nodig om de aanvraag van subsidies voor de komende periode mogelijk te maken. De subsidie wordt via een openstellingsbesluit beschikbaar gesteld aan de agrarische collectieven, die de realisatie coördineren in samenwerking met gemeenten, waterschappen en grondeigenaren.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. de openstelling van de Subsidieregeling voor de stimulering aanleg en herstel kleine landschapselementen, geregistreerd onder UTSP-1598708562-4324 vast te stellen;
    2. de openstelling van de Subsidieregeling voor de stimulering aanleg kleine landschapselementen met functieverandering, geregistreerd onder UTSP-1598708562-4323 vast te stellen;
    3. beide besluiten te publiceren in het Provinciaal Blad.

  3. 06

    Essentie / samenvatting:
    Van het Plassenschap Loosdrecht zijn het ontwerp jaarverslag en jaarrekening over 2024 en de ontwerp begroting 2026 ontvangen. In de begeleidende brief wordt de provincie de mogelijkheid geboden hierop een zienswijze in te dienen. Met het vaststellen van de nota Samenwerkende Partijen (PS2022BEM09), hebben PS het college van GS gedelegeerd om de financiële stukken te behandelen, inclusief de zienswijzeprocedure. De ontwerpbegroting 2026 laat een stijgende deelnemersbijdrage zien. In de begroting is hierin voorzien. De ontwerp jaarrekening sluit met een positief resultaat. Bij het ontwerp jaarverslag is hiervoor een resultaatbestemming opgenomen.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. de zienswijze op de ontwerpjaarrekening 2024 en de ontwerpbegroting 2026 vast te stellen en toe te sturen aan het bestuur van het Plassenschap Loosdrecht e.o.;
    2. de Statenbrief ‘Zienswijze ontwerpjaarrekening 2024 en de ontwerpbegroting 2026 Plassenschap Loosdrecht e.o.’ vast te stellen en deze ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

  4. 07

    Essentie / samenvatting:
    De vragen gaan over de blusoefeningen die door Defensie zijn gedaan in de Eemvallei op 3 en 4 maart 2025 en de daaropvolgende melding die door Stichting Behoud de Eemvallei is gedaan vanwege de verstoring van weidevogels.


    De beantwoording is op 8 april 2025 door GS aangehouden, omdat niet duidelijk werd aangegeven in de beantwoording wie bevoegd gezag is bij deze en soortgelijke activiteiten. Hierom is een toelichting op de bevoegdheidsverdeling toegevoegd.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex art. 51 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van het Statenlid Beur van SP en het Statenlid Batteau van Partij voor de Dieren betreffende blusoefeningen bij de Eemvallei in het broedseizoen vast te stellen en deze samen met de bijlagen te verzenden naar PS.

  5. 08

    Essentie / samenvatting:
    Jaarlijks publiceert het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) het aantal verkeersdoden in Nederland. In deze brief wordt geïnformeerd over de laatste cijfers en ontwikkelingen, uitgesplitst naar landelijke aantallen en de aantallen voor de provincie Utrecht. Hierbij wordt onderscheid gemaakt naar het aantal verkeersdoden, het aantal ernstig verkeersgewonden en het totaal aantal verkeersslachtoffers. Bovendien is deze Statenbrief verrijkt met cijfers over het aantal wildaanrijdingen en geeft de brief invulling aan de vraag of er inzicht geboden kan worden in het ‘verkeersveiligheidsprobleem met fatbikes’. Dit conform de toezegging tijdens de Provinciale Statenvergadering van 19 juni 2024.


    In de provincie Utrecht (hierna: provincie) is het aantal verkeersdoden toegenomen van 40 in 2023 naar 50 in 2024. Landelijk nam het aantal verkeersdoden af van 684 in 2023 naar 675 in 2024. De cijfers over 2024 liggen hiermee in lijn met de trend sinds 2014. Na een decennialange daling van het aantal verkeersdoden, neemt de afgelopen tien jaar zowel landelijk als in de provincie Utrecht het aantal verkeersdoden gestaag toe. Verkeersslachtoffers vallen met name onder oudere (e-)fietsers, jonge automobilisten en gemotoriseerde tweewielers. De meeste slachtofferongevallen vinden plaats op gemeentelijke fietspaden en 30 of 50 km/u-wegen. Opvallend is het hoge aantal eenzijdige (fiets)ongevallen. Onveilig, risicovol gedrag, de gevolgen van vergrijzing en de toenemende vraag naar mobiliteit, mede als gevolg van de bevolkingsgroei, spelen naar alle waarschijnlijkheid een grote rol in de toename van het aantal verkeersslachtoffers.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten de Statenbrief 'Verkeersveiligheidsmonitor 2024' vast te stellen en deze ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

  6. 11

    Essentie / samenvatting:
    Op 26 maart 2024 is het herstelplan kasgeldlimiet van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht (AGV) door GS goedgekeurd. Dit in verband met een overschrijding van meer dan 3 kwartalen van de kasgeldlimiet. In het bestuurlijk overleg van 30 januari 2025 en in de brief van AGV van 28 februari 2025 is aangegeven dat sinds het vierde kwartaal van 2024 de kasgeldlimiet door AGV niet meer wordt overschreden en er sprake is van een positieve ruimte van € 22,8 miljoen. Ook de prognose in de begroting 2025 van AGV laat zien dat AGV in alle kwartalen van het jaar 2025 verwacht binnen de kasgeldlimiet zal blijven. Naar het oordeel van de toezichthouder is het herstelplan kasgeldlimiet daarmee ten uitvoering gebracht.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. van oordeel dat AGV het goedgekeurde herstelplan kasgeldlimiet voldoende heeft uitgevoerd, en dat het toezicht op grond van artikel 4, derde lid, van de Wet financiering decentrale overheden kan vervallen; 2. waterschap Amstel, Gooi en Vecht mede namens GS van Utrecht per brief te informeren;
    3. de Statenbrief 'financieel toezicht op waterschap Amstel, Gooi en Vecht (AGV)'  vast te stellen en ter informatie te verzenden aan PS;
    4. het persbericht uitdoen overeenkomstig bijgevoegd bericht.

  7. 13

    Essentie / samenvatting:
    De programmering van woon- en werklocaties vindt plaats via de systematiek van provinciale programmering. Dit is een cyclisch proces waarbij gemeenten en provincie samen kijken hoe het beste invulling kan worden gegeven aan de vraag naar voldoende ruimte voor wonen en werken in de provincie Utrecht. Gemeenten kunnen daarbij ook nieuwe woon- en werklocaties voordragen. Per regio wordt een regionaal programma wonen en werken opgesteld. De inhoud van deze regionale programma’s wordt opgenomen in het Provinciaal Programma Wonen en Werken. In december 2024 hebben Gedeputeerde Staten het ontwerp voor het Provinciaal Programma Wonen en Werken 2025 vastgesteld samen met het bijbehorende PlanMER. Van 17 december 2024 tot en met 27 januari 2025 hebben de stukken ter inzage gelegen. Hierop zijn 527 zienswijzen ontvangen. De zienswijzen hebben tot een aantal wijzigingen in de tekst van het programma en de tekst van het PlanMER geleid. Ook zijn enkele locaties afgevallen. Met dit besluit wordt het Provinciaal Programma Wonen en Werken 2025 definitief vastgesteld, samen met de Nota van Beantwoording en de aangepaste PlanMER. Ook wordt een Statenbrief (inclusief 2 bijlagen) vastgesteld waarmee de Staten worden geïnformeerd.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. de Nota van beantwoording over de zienswijzen ‘Ontwerp Provinciaal Programma Wonen en Werken 2025 en het bijbehorende PlanMER’ vast te stellen;
    2. het Provinciaal Programma Wonen en Werken 2025 vast te stellen;
    3. het aangepaste PlanMER vast te stellen;
    4. de “Notitie verwerking opmerkingen Commissie ROW 19-2-2025” vast te stellen;
    5. de “notitie verwerking toetsingsadvies commissie m.e.r.” vast te stellen;
    6. de Statenbrief “Provinciaal Programma Wonen en Werken 2025” vast te stellen en ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

  8. 14

    Essentie / samenvatting:
    Bij de Kadernota 2022-2025 is er een formatieplek gecreëerd voor een functie m.b.t. crisisbeheersing. Ondanks dat de vacature in 2022 heeft uitgestaan, is het toen niet gelukt om een geschikte kandidaat te vinden. Om deze reden heeft de provincie een andere overheidsorganisatie 0verzocht om hierbij ondersteuning te bieden. Hieruit is een detachering voortgekomen van iemand die in loondienst is bij deze overheidsorganisatie. Omdat ook uit latere procedures telkens geen geschikte kandidaat naar voren is gekomen, is de detachering van de betreffende medewerker meerdere keren verlengd. Met de laatste verlenging, tot en met 26 juni 2025, wordt de Europese aanbestedingsgrens overschreden, waardoor de detacheringsopdracht in strijd met het aanbestedingsrecht niet Europees is aanbesteed. Dit heeft als gevolg dat alle uitgaven die onder deze detacheringsovereenkomst vallen als onrechtmatig worden aangemerkt. Daarom worden, conform paragraaf 2.4 van de Werkwijze in het inkoop- en aanbestedingsproces, flankerend aan het Inkoop- en Aanbestedingsbeleid van de provincie Utrecht 2022, aan Gedeputeerde Staten (hierna: GS) verzocht om in de onderhavige casus toestemming te geven voor het afwijken van het wettelijk kader.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten akkoord te gaan met de verlenging van de detachering van de betreffende medewerker.

  9. 15

    Essentie/ samenvatting:
    De provincie gaat met Rijkswaterstaat een samenwerkingsovereenkomst aan voor het realiseren van de natuuropgaven in drie deeltrajecten van het project Natuurlijke Uiterwaarden langs de Lek. Het gaat om de trajecten Salmsteke – Schoonhoven (SAS), Jaarsveld – Klaphek (JAK) en Culemborgse Veer - Beatrixsluis (CUB).


    In deze samenwerking worden de provinciale opgaven met betrekking tot Natuurnetwerk Nederland (NNN) en Natura 2000 (N2000) integraal ontworpen met de opgave van Rijkswaterstaat (RWS) ten aanzien van de Kader Richtlijn Water (KRW).


    In de overeenkomst staan afspraken over samenwerking, planning, financiën, mijlpalen en risico’s. Aanvullend op de overeenkomst maken Rijkswaterstaat en de provincie in een addendum gebied-specifieke werkafspraken met de beheerder en grondeigenaar Staatsbosbeheer.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. de Samenwerkingsovereenkomst uiterwaarden Lekdijk SAS, JAK & CUB met Rijkswaterstaat vast te stellen en aan te gaan;
    2. het Addendum bij Samenwerkingsovereenkomst Uiterwaarden Lek, met Rijkswaterstaat en Staatsbosbeheer vast te stellen en aan te gaan.

  10. 16

    Essentie / samenvatting:
    Tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) van Vitens N.V. (hierna Vitens) worden de Jaarverslag en jaarrekening 2024 en het Dividendvoorstel 2024 voorgelegd, daarnaast wordt een verlening van kwijting voor taakuitoefening in 2024 (decharge) aan de leden van de Raad van Bestuur (RvB) en de Raad van Commissarissen (RvC) gevraagd.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten en de commissaris van de Koning besluiten, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft:
    1. de agenda met alle onderliggende stukken voor de Algemene vergadering van Aandeelhouders vast te stellen, met daarbij goedkeuring te geven aan:
    a. Jaarverslag en jaarrekening (agendapunt 5a)
    b. Dividendvoorstel 2024 (agendapunt 5b)
    c. Voorstel tot verlening van kwijting aan de leden van de RvB (agendapunt 6a)
    d. Voorstel tot verlening van kwijting aan de leden van de RvC (agendapunt 6b)
    2. mevrouw De Feijter, directeur Strategie & Bestuur, de provincie Utrecht te laten vertegenwoordigen op de AVA en conform de geannoteerde agenda te stemmen.

  11. 17

    Essentie / samenvatting:
    Om uit de acute netcongestieproblematiek te komen, is het essentieel om (versneld) grootschalige energie infrastructuurprojecten te realiseren. In gemeente Stichtse Vecht landt een aanzienlijk deel van deze uitbreidingsopgave van het elektriciteitsnet. Om de samenwerking tussen de betrokken partijen (netbeheerders Tennet/Stedin, provincie en gemeente Stichtse Vecht) te versterken, tekenen deze partijen een convenant. SV heeft hier ook specifiek om gevraagd en stelt dit als voorwaarde voor een betrouwbare en goede samenwerking. In dit convenant maken de betrokken partijen afspraken over de samenwerking en spreken de intentie uit om een gebiedsfonds in te richten. Het convenant en het gebiedsfonds moeten bijdragen aan de soepele realisatie van de benodigde energie-infrastructuur binnen de grenzen van de gemeente Stichtse Vecht.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten het convenant aanpak netcongestie provincie Utrecht vast te stellen, inclusief de bijlage waar de intentie wordt uitgesproken een gebiedsfonds in te richten en de portefeuillehouder Energie te mandateren dit namens de provincie te ondertekenen.