Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

GS-Besluiten

dinsdag 1 juli 2025

09:30 - 12:30
Locatie

16.30

Voorzitter
J.H. Oosters

Agendapunten

  1. 0.08.H

    Essentie / samenvatting:
    De einddatum voor het indienen van subsidieaanvragen op grond van de Uitvoeringsverordening Versnelling woningbouw provincie Utrecht 2021-2024 is momenteel 30 juni 2025. Gedeputeerde Staten worden gevraagd akkoord te gaan met een verlenging van de einddatum naar 31 december 2025 om ruimte te bieden voor het opstellen van een vernieuwde Subsidieregeling Versnelling woningbouw 2025-2028. Aangezien er meer budget is vrijgemaakt voor Versnelling Woningbouw kan het subsidieplafond voor 2025 verhoogd worden naar €8.190.000, gebaseerd op het Bestedingsvoorstel Versnelling Woningbouw.


    Dit besluit voorkomt onderbrekingen in de financiële ondersteuning voor woningbouwprojecten.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten het besluit tot wijziging van de Uitvoeringsverordening subsidie Versnelling woningbouw provincie Utrecht 2021-2024 - waarbij de einddatum voor het indienen van subsidieaanvragen wordt verlengd naar 31 december 2025- vast te stellen en te publiceren in het Provinciaal blad.

  2. 0.13.H

    Essentie / samenvatting:
     Al geruime tijd wordt gewerkt aan het toegankelijker maken van het openbaar vervoer (hierna: OV). In het najaar 2022 is het Bestuursakkoord Toegankelijkheid Openbaar Vervoer 2022-2032 (hierna: bestuursakkoord) gepubliceerd. Dit is de overeenkomst tussen het Rijk, Gedeputeerde Staten van de provincies en vervoerbedrijven. Met het ondertekenen hiervan heeft provincie Utrecht (hierna: de provincie) toegezegd het behaalde niveau van toegankelijkheid in het OV te behouden en te verbeteren zodat zoveel mogelijk mensen gebruik kunnen maken van het OV. Met het vaststellen van het Uitvoeringsprogramma Toegankelijkheid (hierna: uitvoeringsprogramma) beschrijven Gedeputeerde Staten hoe de provincie uitwerking geeft aan de gemaakte afspraken uit het bestuursakkoord. Veelal gebeurt dit door verstrekking van subsidies voor verbetering van toegankelijkheid van het OV, maar het speelt ook een rol bij het verlenen van concessies voor openbaar vervoer in de provincie. De voortgangsrapportage Toegankelijkheid (hierna: voortgangsrapportage) beschrijft hoe de provincie uitvoering geeft aan de gemaakte afspraken uit het bestuursakkoord.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. de voortgangsrapportage Uitvoeringsprogramma Toegankelijkheid OV vast te stellen;
    2. de Statenbrief “Voortgangsrapportage Uitvoeringsprogramma Toegankelijkheid OV" vast te stellen en met de voorgangsrapportage ter informatie aan Provinciale Staten te versturen.

  3. 0.14.H

    Essentie/samenvatting:
    De huidige raamovereenkomsten Rechtskundige diensten en juridische advisering (opgedeeld naar vijf percelen) eindigen van rechtswege op 30 juni 2025. Deze raamovereenkomsten zijn dan niet meer rechtmatig verlengbaar. De aanbesteding voor opvolging van deze raamovereenkomsten is onlangs gestart, maar op advies van team Inkoop weer ingetrokken wegens een noodzakelijke wezenlijke wijziging in de uitvraag.


    Het aflopen van de raamovereenkomst (30 juni 2025) zonder directe opvolging betekent dat er een overbruggingsperiode ontstaat tot er een nieuwe aanbesteding is gegund. Voor de tussenliggende periode worden voor alle vijf percelen aan de huidige raamcontractanten zogenaamde overbruggingsovereenkomsten aangeboden, onder dezelfde voorwaarden als de huidige raamovereenkomst. Met de overbruggingsovereenkomsten wordt gewaarborgd dat er snel geschakeld kan worden met betrouwbare juridische partners, wanneer er behoefte is aan externe juridische advisering of rechtskundige dienstverlening. Aandachtspunt is dat deze overbruggingsperiode mogelijk een (naar verwachting beperkte) financiële onrechtmatigheid oplevert voor de jaarrekening.


    Gedeputeerde Staten wordt geadviseerd te besluiten overbruggingsovereenkomsten onderhands te sluiten voor een periode van maximaal zes (6) maanden, met een optie tot twee (2) maal drie (3) maanden verlengen. Het gunnen van de nieuwe raamcontracten is beoogd vóór 1 januari 2026.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. de overbruggingsovereenkomsten Rechtskundige diensten en juridische advisering te sluiten met de huidige raamcontractanten, voor de periode 1 juli 2025 tot en met 31 december 2025, met een optie op tweemaal drie maanden verlengen;
    2. de aanbestedingsrechtelijke onrechtmatigheid die mogelijk voortvloeit uit deze overbruggingsovereenkomsten te accepteren en zo nodig bij de desbetreffende jaarrekeningen te melden.

  4. 0.17.H

    Essentie / samenvatting:
    Op 15 februari 2024 is de samenwerkingsovereenkomst Groen Groeit Mee Hollandsche IJssel door gedeputeerde Sterk, namens Gedeputeerde Staten (GS), ondertekend. Binnen deze samenwerkingsovereenkomst werken de provincie Utrecht, gemeenten IJsselstein, Nieuwegein, Utrecht en Montfoort, Staatsbosbeheer en Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden samen aan het GGM voorbeeldgebied Hollandsche IJssel.


    In de samenwerkingsovereenkomst zijn afspraken gemaakt over het uitwerken van een ontwikkelperspectief voor het voorbeeldgebied, inclusief uitvoeringsstrategie met projecten, fasering en bekostigingsvoorstellen. In de samenwerkingsovereenkomst zijn de kosten exclusief btw opgenomen. In tegenstelling tot gemeenten en provincie kan HDSR over haar eigen deel geen btw terugvragen. Doordat de provincie nu penvoerder wordt van het deelproject ‘bekostigingsstrategie’, wordt dit deel van de opdracht vrijgesteld van btw afdracht en worden er geen extra kosten gemaakt. Dit addendum omvat de praktische maatwerkoplossing voor dit btw-vraagstuk binnen de gebiedsgerichte samenwerking en dient door GS vastgesteld te worden vastgesteld. De andere samenwerkingspartijen hebben het addendum ondertekend tijdens de stuurgroep op 3 april jl.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten het addendum als onderdeel van de samenwerkingsovereenkomst ‘Gebiedsgerichte samenwerking Voorbeeldgebied Hollandsche IJssel, verkenningsfase - Groen Groeit Mee’, vast te stellen en aan te gaan.

  5. 03

    Essentie / samenvatting:
    Op 9 mei jl. is er een rechterlijke uitspraak geweest die stelt dat de twee biomassacentrales in Amersfoort (Magnesiumweg 8 en Computerweg 22) een natuurvergunning nodig hebben en die ontbreekt op dit moment. Volgens de uitspraak nam het college ten onrechte aan dat er geen sprake was van een overtreding. De PvdD heeft vragen gesteld over de duiding van de uitspraak en de consequentie in Utrecht.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex. art. 51 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van de Statenleden Butterman en Travaille van Partij voor de Dieren betreffende Vergunning biomassacentrales Amersfoort vast te stellen en te verzenden.

  6. 04

    Essentie / samenvatting:
    Het kabinet heeft in de Voorjaarsnota het voornemen uitgesproken om de bijdrage aan de Nationale Parken volledig stop te zetten. De fracties Groenlinks en D66 maken zich grote zorgen over de gevolgen die dit heeft voor het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug, maar ook voor provinciale ambities en doelen, samenwerkingen en betrokken partnerinstanties en vrijwilligers. De fracties hebben daarom schriftelijke vragen gesteld.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex. art. 51 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van het Statenlid Van Elteren van Groenlinks, en Statenlid Overkleeft van D66, betreffende bezuiniging nationale parken vast te stellen en te verzenden

  7. 05

    Essentie / samenvatting:
    Beslissing op bezwaar naar aanleiding van een bezwaarschrift tegen het besluit van GS van 30 augustus 2024, waarin gedeputeerde staten van de provincie (GS) een ontheffing voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik luchtvaart (hierna: TUG-ontheffing), heeft verleend aan ExperienceEvents B.V.. De aanvraag betreft het op 2 november 2024 met een helikopter maximaal 50 starts en 50 landingen uitvoeren op een terrein nabij Zuidereind 25 te Baarn.


    Overeenkomstig  het advies van de Awb-adviescommissie wordt het bezwaar niet-ontvankelijk verklaard.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. het pro forma bezwaarschrift van 7 oktober 2024, waarvan de beslistermijn is verlengd op 4 november 2024 en dat inhoudelijk is aangevuld op 20 november 2024, niet-ontvankelijk te verklaren; 
    2. de beslissing op bezwaar vast te stellen en aangetekend te verzenden en voor de motivering op grond van artikel 3:49 Awb verwijzen naar het advies van de Awb-adviescommissie van 29 april 2025; 
    3. het verzoek om proceskostenvergoeding af te wijzen.

  8. 06

    Essentie / samenvatting:
    De Gemeenschappelijke Regeling Het Utrechts Archief (GR HUA) moet worden aangepast aan de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). De belangrijkste wijzigingen zijn wetstechnisch van aard. Het betreft dus niet de uittreding van OCW uit de regeling (dat komt op een later moment), dit betreft enkel de aanpassingen die nodig zijn op grond van de Wgr. Op 4 juni 2025 hebben Provinciale Staten toestemming verleend aan Gedeputeerde Staten om de gewijzigde GR Het Utrechts Archief vast te stellen. Nu is de volgende stap aan de orde: GS besluiten tot definitieve wijziging van de GR HUA.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten de gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling Het Utrechts Archief, documentnummer UTSP-601059338- 11557 vast te stellen.

  9. 07

    Samenvatting:
    In navolging op de 1e tranche (2024) ligt ter besluitvorming voor de 2e tranche (2025) van de Subsidieregeling proceskosten transitie landelijk gebied provincie Utrecht (2024-2025). Deze regeling is een uitwerking van het in het coalitieakkoord opgenomen voornemen te investeren in de transitie landelijk gebied. Met als voorgenomen besluit om in twee tranches (2024 en 2025) een financiële bijdrage uit te keren naar belanghebbende partijen. Om de 2e tranche te kunnen uitzetten is het nodig om de subsidieregeling te wijzigen.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. het besluit tot wijziging van de Subsidieregeling tegemoetkoming proceskosten transitie landelijk gebied provincie Utrecht (2024-2025), nummer UTSP 1560113913-101, vast te stellen en te publiceren in het Provinciaal blad;
    2. de lasten “Subsidieregeling tegemoetkoming proceskosten transitie landelijk gebied provincie Utrecht 2 e tranche 2025” met een subsidieplafond ad € 2.236.900 zijn gedekt binnen het beleidsdoel 2.2. "kwaliteit van de natuur is goed/divers”.

  10. 09

    Essentie / samenvatting:
    GS besluiten tot vaststelling van de Statenbrief "ov-aanbod concessie Utrecht Binnen", waarmee Provinciale Staten nader worden geïnformeerd over het aanbod dat Transdev heeft gedaan voor de nieuwe ov-concessie Utrecht Binnen per 14 december 2024. De informatie is nog niet volledig vanwege de lopende beroepsprocedure die door Qbuzz aanhangig is gemaakt bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb).

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten de Statenbrief OV-aanbod concessie Utrecht Binnen vast te stellen en te verzenden aan Provinciale Staten.

  11. 11

    Essentie / samenvatting:
    Recentelijk is de Vastgoedmonitor 2025 over bedrijfsruimten, kantoren en winkels beschikbaar gekomen waarin de belangrijkste trends en ontwikkelingen op deze vastgoedmarkten in 2024 zijn gemonitord. Door middel van een jaarlijkse statenbrief willen we PS informeren over deze ontwikkelingen.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. de Vastgoedmonitor Werklocaties 2025 vast te stellen;
    2. de ‘Statenbrief Vastgoedmonitor Werklocaties 2025’ vast te stellen en met de ‘Vastgoedmonitor Werklocaties 2025’ ter informatie toe te sturen aan Provinciale Staten.

  12. 12

    Essentie / samenvatting:
    De drinkwatervoorziening in de provincie Utrecht staat onder toenemende druk. De piekvraag in droge, warme periodes, beperkte reserves bij de drinkwaterbedrijven en het ontbreken van nieuwe bronnen, maken dat de zoektocht naar nieuwe drinkwaterbronnen urgent is. Als er geen extra capaciteit voor de winning en productie van drinkwater wordt gerealiseerd, zal vanaf de periode 2030 – 2035 de vraag naar drinkwater het aanbod overstijgen. Daarom zijn er tot circa 2030 binnen de provincie Utrecht 15,6 miljoen m3/ jaar meer vergunningsruimte en productiecapaciteit nodig. Alle partijen betrokken bij de drinkwateropgave in de provincie Utrecht gaan samenwerken om op tijd voldoende drinkwater uit de kraan te kunnen leveren voor inwoners, bedrijven en instanties binnen de provincie. Waterbesparing en circulariteit zijn onderdeel van deze aanpak.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. de Statenbrief “Samenwerken aan de drinkwateropgave - Drinkwaterraad en Regioplan Drinkwater Utrecht” vast te stellen en met de bijlage ter informatie naar PS te sturen;
    2. akkoord te gaan met het instellen van een Drinkwaterraad, waarin de voorzittersrol wordt vervuld door de portefeuillehouder Bodem en Water van de provincie Utrecht.

  13. 16

    Essentie / samenvatting:
    In 2024 hebben alle provincies - vanuit hun wettelijke rol als interbestuurlijk toezichthouder omgevingsrecht (IBT) - een onderzoek uitgevoerd naar de aanwezigheid en naleving van de gemeentelijke kwaliteitsverordeningen door gemeenten. In een kwaliteitsverordening stelt de gemeenteraad regels over de kwaliteit (kritische massa (personele capaciteit, robuustheid organisatie) en deskundigheid personeel) van de uitoefening van de taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). In het rapport zijn de resultaten van het onderzoek voor de provincie Utrecht opgenomen. Belangrijkste conclusie uit het rapport “Onderzoek gemeentelijke kwaliteitsverordeningen binnen de provincie Utrecht” is dat de Utrechtse gemeenten zeer beperkt inzicht hebben in de mate waarin de ambtelijke organisaties van gemeenten en omgevingsdiensten voldoen aan het kwaliteitsniveau dat in de kwaliteitsverordeningen is vastgesteld. Dit zien we overigens ook landelijk. De belangrijkste landelijke bevinding is dat de resultaten in toepassing en monitoring tussen gemeenten verschillen, wat gevolgen heeft voor de uniformiteit en effectiviteit van de kwaliteitscriteria.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten het rapport “Onderzoek gemeentelijke kwaliteitsverordeningen binnen de provincie Utrecht” vast te stellen.

  14. 18

    Essentie / samenvatting:
    De B.V. Hart van de Heuvelrug legt, conform de ontwikkelopdracht (d.d. 10 oktober 2024), twee documenten voor ter besluitvorming aan Gedeputeerde Staten om vervolgstappen te kunnen zetten in de gebiedsontwikkeling voor De Vliegbasis. Het gaat om de ontwikkelstrategie voor de selectie van marktpartijen en de contract- en aanbestedingsstrategie voor het bouw- en woonrijp maken. Voorgesteld wordt marktpartijen te selecteren middels een partnerselectie. De aanbestedingsstrategie voor het bouw – en woonrijp maken van het gebied is gericht op het sluiten van een RAW-contract op basis van laagste prijs. Daarnaast wordt de rapportage met verantwoording over het eerste kwartaal voorgelegd.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten en de commissaris van de Koning besluiten, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft:
    1. de agenda voor de Algemene vergadering van aandeelhouders op 2 juli as. vast te stellen met daarin de volgende punten:
    a. Kennis te nemen van de rapportage over het eerste kwartaal 2025 (zie bijlage 3.1)
    b. In te stemmen met de ontwikkelstrategie voor De Vliegbasis zoals deze is omschreven in het ‘Procesdocument Partnerselectie De Vliegbasis’ d.d. 12 juni 2025 van Fakton Consultancy (zie bijlage 4.1.2);
     c. In te stemmen met de contract- en aanbestedingsstrategie voor het bouw- en woonrijp maken van De Vliegbasis zoals verwoord in de notitie ‘Contract- en aanbestedingsstrategie bouw- en woonrijp De Vliegbasis maken’ d.d. 28 mei 2025 van Witteveen en Bos (zie bijlage 4.2.1) en te werken met een RAW contract op basis van de laagste prijs;
    2. B.V. Hart van de Heuvelrug opdracht te geven de ontwikkeling van De Vliegbasis te vervolgen met inachtneming van de besluiten als genoemd onder 1b en 1c en hierbij provincie Utrecht via de reguliere verantwoordingscyclus van BV Hart van de Heuvelrug op de hoogte te houden van de voortgang;
    3. volmacht en machtiging te geven aan de portefeuillehouder Financiën om bij de Algemene vergadering van Aandeelhouders op 2 juli 2025 namens de provincie Utrecht het woord te voeren en te stemmen conform de agenda.

  15. 27.A

    Essentie / samenvatting: 
    Het IPO heeft een tussenstap voorgesteld bij de herverdeling van het provinciefonds. Deze tussenstap betekent dat de provincie Utrecht er in 2026 € 10.048.596,-- op achteruit gaat. Echter in 2027 stijgt het ingroeipad minder waardoor de provincie Utrecht er per saldo beter uitkomt. Daarnaast vindt er een check plaats op stabiliteit, wordt de verdeling over de clusters opnieuw bekeken op kostendekkendheid en wordt het trambedrijf genoemd bij de onderzoeken die moeten worden uitgevoerd. Provinciale Staten worden hierover met een Statenbrief geïnformeerd.

    Besluit

    Beslispunten: Gedeputeerde Staten besluiten: 
    1. In te stemmen met de tussenstap bij de herverdeling van het provinciefonds;
     2. In te stemmen met verzending van de Kamerbrief over de herverdeling van het Provinciefonds op donderdag 3 juli 2025 aan PS met een kort begeleidend memo; 
     3. Kennis te nemen van de concept Statenbrief “Tussenstap verdeelmodel provinciefonds ” ter voorbereiding van vaststelling op dinsdag 8 juli 2025.