- Locatie
16.79
- Voorzitter
- J.H. Oosters
Agendapunten
-
0.02A.H
Essentie / samenvatting:
BBB heeft op 21 september vragen ingediend over de aanvraagtermijn voor de landelijke regeling RPMP 2024 (Regeling Provinciale Maatregelen PAS-melders). Daarbij wordt verondersteld dat de provincie Utrecht, in tegenstelling tot andere provincies, geen aanvragen voor deze RPMP 2024 heeft ingediend, geen subsidieregelingen heeft opgezet en geen maatwerk biedt. Dit beeld is niet juist. Het college van Gedeputeerde Staten wordt voorgesteld de vragen met bijgesloten brief te beantwoorden.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex. art. 51 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van het Statenlid de heer Van Vuuren en mevrouw Van den Broek van de BBB betreffende ondersteuning PAS-melders – uitblijven aanvraag RPMP 2024 en bestuurlijke verantwoordelijkheid provincie Utrecht vast te stellen en te verzenden.
-
0.04.H
Essentie / samenvatting:
Bezwaarmakers hebben op 4 augustus 2025 een pro-forma bezwaarschrift ingediend tegen het besluit van Gedeputeerde Staten van 22 mei 2025 met betrekking tot een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor een flora- en fauna-activiteit op de locatie Breedstraat 9 in Maarssen. Het pro-forma bezwaar is na het verstrijken van de bezwaartermijn ingediend en bevatte bovendien geen (begin van) bezwaargronden. Op 14 augustus 2025 is aan bezwaarmakers verzocht om gemotiveerd aan te geven wat de reden is van het te laat indienen van het bezwaarschrift. Daarbij is afgesproken dat de termijnoverschrijding eerst op haar (eventuele) verschoonbaarheid zal worden beoordeeld, voordat de mogelijkheid zal worden geboden om de gronden aan te vullen. Op 26 augustus is er een herinnering gestuurd aan bezwaarmakers dat de gevraagde motivering inzake de termijnoverschrijding nog niet is ontvangen. Zowel de gevraagde motivering als de bezwaargronden zijn niet ingediend.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. conform het advies van de Awb-adviescommissie het door bezwaarmakers ingediende bezwaarschrift niet-ontvankelijk te verklaren;
2. het bestreden besluit van 22 mei 2025, met briefnummer D-PU-2025-00007774, in stand te laten;
3. de beslissing op bezwaar, met briefnummer D-PU-2025-00024507, vast te stellen, te verzenden en voor de motivering daarvan te verwijzen naar het advies van de Awb-adviescommissie van 22 september 2025, met kenmerk BZW.25.100.001. -
0.06.H
Essentie / samenvatting:
De Samenwerkingsovereenkomst (SOK) Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) 2025 betreft een geactualiseerde versie van de oude SOK uit 2014. In het NDW werken Rijkswaterstaat, de provincies, de G4- gemeenten en de twee metropoolregio’s samen aan een kostenefficiënte inwinning, verwerking, borging en distributie van wegverkeersgegevens. Hiermee kunnen de overheden hun taken op het gebied van verkeersveiligheid en verkeersmanagement beter uitoefenen. De nieuwe SOK d.d. 24 september 2025 zorgt voor een aangepast juridisch samenwerkingsconstruct dat aansluit bij de gewenste vorm van samenwerken.Besluit
Gedeputeerde Staten respectievelijk de Commissaris van de Koning, ieder voor zover het hun bevoegdheid aangaat, besluiten:
1. de samenwerkingsovereenkomst Nationaal Dataportaal Wegverkeer d.d. 24 september 2025 vast te stellen en aan te gaan;
2. het “Besluit mandaat, volmacht en machtiging Rijkswaterstaat ten behoeve van het samenwerkingsverband Nationaal Dataportaal Wegverkeer” vast te stellen, te ondertekenen en te publiceren in het provinciale Publicatieblad;
3. de Statenbrief Samenwerkingsovereenkomst Nationaal Dataportaal Wegverkeer en Samenwerkingsovereenkomst Digitalisering Mobiliteitsdata 2025 vast te stellen en deze ter informatie te verzenden aan de Provinciale Staten. -
0.07.H
Essentie / samenvatting:
Het Regionaal Digitaliseringsteam Midden-NL (RDT) wordt voortgezet om de digitaliseringsopgave voor mobiliteitsdata gezamenlijk aan te pakken. Het RDT is een samenwerking van de provincie met alle gemeenten binnen de provincie Utrecht. Deze samenwerking is essentieel om te voldoen aan Europese verplichtingen, zoals het publiek beschikbaar maken van data via het landelijke toegangspunt mobiliteitsdata (NTM). Het RDT faciliteert wegbeheerders bij het op orde brengen en houden van mobiliteitsdata, met als doel efficiënter wegbeheer, betere beleidsonderbouwing en betrouwbare reisadviezen. De samenwerking wordt vastgelegd in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst, gebaseerd op het 'Plan 2025 en verder'. De provincie treedt op als penvoerder en aankoopcentrale, en alle partijen leveren een financiële bijdrage op basis van inwonersaantal.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1.de samenwerkingsovereenkomst 'Digitalisering Mobiliteitsdata Midden-Nederland' vast te stellen en aan te gaan, gebaseerd op het 'Plan 2025 en verder'; met o.a. de rol van de provincie Utrecht als aankoopcentrale en penvoerder, inclusief het verrichten van inkoopactiviteiten en budgetbeheer namens de deelnemende partijen;
2. de bijgevoegde Statenbrief ‘Samenwerkingsovereenkomst Nationaal Dataportaal Wegverkeer en Samenwerkingsovereenkomst Digitalisering Mobiliteitsdata 2025’ vast te stellen en deze ter informatie te verzenden aan de Provinciale Staten. -
03
Essentie / samenvatting:
Het Merwedekanaal, bezuiden de Lek, ligt in twee provincies: Utrecht en Zuid-Holland. Na de provinciale grenscorrectie Vijfheerenlanden per 01-01-2019 hebben de provincie Utrecht en de provincie Zuid-Holland afspraken gemaakt in een beheer- en onderhoudsovereenkomst, op basis waarvan het Utrechtse deel van het Merwedekanaal door Zuid-Holland wordt beheerd en onderhouden. Op 31-12-2025 loopt deze beheerovereenkomst af. De nieuwe beheer- en onderhoudsovereenkomst krijgt een andere juridische grondslag en kan pas in werking treden met de 2e herziening van de omgevingsverordening, voorzien in november 2026. Met dit addendum wordt de huidige overkomst verlengd tot het in werking treden van de herziene omgevingsverordening en de nieuwe beheer- en onderhoudsovereenkomst of tot uiterlijk 01-03-2027.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst en het bevoegdhedenbesluit middels het ‘addendum bij de beheer- en onderhoudsovereenkomst Merwedekanaal’, inclusief bijlage(n), vast te stellen en aan te gaan en de beperkte onrechtmatigheid binnen deze overeenkomst te accepteren.
-
05
Essentie / samenvatting:
In de Statenvergadering van 20-03-2024 is de motie M24-13 Bunschoterstraat Amersfoort en het amendement A24-17 Álle relevante stakeholders worden gehoord aangenomen. Doel van deze motie is om de overlast van de N199 op de omgeving te beperken en de verkeersveiligheid te verbeteren. Het amendement roept op met omgevingspartijen, genoemd in Motie 61 Op zoek naar de juiste snelheid voor de Bunschoterstraat, in gesprek te gaan. De Statenbrief geeft aan welke acties zijn ondernomen in antwoord op bovenstaande moties en amendement. Met deze Statenbrief worden moties M24-13 en M61 en amendement A24-17 afgehandeld.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de Statenbrief ‘Maatregelen N199 Bunschoterstraat Amersfoort’ vast te stellen en ter informatie toe te sturen naar Provinciale Staten.
-
08
Essentie / samenvatting:
Op 19 november 2024 hebben GS de Tenderregeling “Groen Groeit Mee” vastgesteld (UTSP-238952039-17862). Bij de behandeling in PS op 5 februari 2025 is het amendement (A25-13) Publieke toegankelijkheid bij Groen Groeit Mee aangenomen. Met dat amendement wordt publiek toegankelijk en beleefbaar groen in ieder geval vereist bij de aanvragen. GS hebben met het Wijzigingsbesluit Tenderregeling Groen Groeit Mee (UTSP238952039-20374) op 18 februari 2025 het amendement uitgevoerd.
De Tenderregeling “Groen groeit mee” is opengesteld tussen 15 april en 15 juni 2025. Er zijn twee aanvragen ingediend waarvan er één aan de gestelde vereisten voldoet. De onafhankelijke adviescommissie ‘Tenderregeling Groen Groeit Mee’ heeft deze aanvraag beoordeeld aan de subsidiecriteria die als bijlage isopgenomen in de Tenderregeling. De weging van deze criteria is opgenomen in de bijlage bij dit besluit over het advies aanvraag die nu voor ligt.
De totale projectkosten voor dit project, Natuurpark Zuilen, zijn geraamd op € 8.353.889,= , waarmee een forse cofinanciering wordt gerealiseerd bij het aangevraagde subsidiebedrag van € 1.060.072,88 .
Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten het advies van de adviescommissie ‘Tenderregeling Groen Groeit Mee’ vast te stellen en een subsidiebedrag van € 1 miljoen toe te kennen aan de aanvrager.