- Locatie
Provincie Zuid Holland
- Voorzitter
- J.H. Oosters
Agendapunten
-
0.09.H
Essentie/ samenvatting:
De minister van Landbouw Visserij Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) heeft aan de provincie Utrecht twee specifieke uitkeringen (SPUK's) toegekend voor vijf subsidieregelingen voor het legaliseren van PAS-melders en een derde uitkering kan nu worden aangevraagd. Dit zijn subsidieregelingen voor reductie stikstofemissie (innovatie), bedrijfsverplaatsing, omschakeling, verwerving van stikstofdepositieruimte (extern salderen) en bedrijfsbeëindiging. De subsidies kunnen bijdragen aan legale toekomstbestendige oplossingen voor bedrijven Het is aan de provincie(s) zelf om hiervoor subsidieregelingen op te stellen, waarvoor de PAS-melders vervolgens individueel een aanvraag kunnen indienen. Momenteel worden deze subsidieregelingen verder uitgewerkt.
De provincie Utrecht kan tot en met 30 september 2025 een derde SPUK aanvragen bij het Rijk van 3,84 miljoen euro. Voorgesteld wordt om deze aanvraag in te dienen. Daarnaast wordt voorgesteld om voor deze subsidieregelingen een verlengingsverzoek in te dienen om de uitvoeringsperiode voor alle subsidieregelingen te verlengen van 31 december 2026 naar 31 december 2030. Beide aanvragen kunnen digitaal worden ingediend bij de Rijkdienst voor Ondernemend Nederland.
Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. een Specifieke Uitkering (SPUK) aan te vragen voor een bedrag van 3,84 miljoen euro ten behoeve van:
a. Omschakeling: € 195.000
b. Verplaatsing: € 600.000
c. Verwerving stikstofdepositieruimte (extern salderen): € 200.000
d. Reductie stikstofemissie (innovatie): € 50.000
e. (Gedeeltelijke) bedrijfsbeëindiging: € 2.608.542
f. Apparaatskosten (5%): € 192.291
Deze middelen zullen beschikbaar worden gesteld via dezelfde vijf Subsidieregelingen die momenteel worden opgesteld voor de middelen uit de eerdere aanvraagrondes.
2. om een verzoek tot verlenging van de termijn van de Regeling provinciale maatregelen PAS-melders 2024 van 31 december 2026 naar 31 december 2030 in te dienen. -
0.23.H
Essentie / samenvatting:
Op 23 juni jl. heeft de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) van de Ontwikkelmaatschappij Utrecht N.V. (NV OMU) plaatsgevonden. Tijdens de AVA zijn de jaarstukken 2024 vastgesteld. Bij de oprichting van NV OMU is overeengekomen dat de jaarcijfers van NV OMU ter informatie aan Provinciale Staten worden toegestuurd met een begeleidende Statenbrief.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de Statenbrief Jaarcijfers 2024 NV OMU vast te stellen en samen met de Jaarstukken 2024 ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.
-
0.24.H
Essentie / samenvatting:
Naar aanleiding van de ambtelijke voorprocedure bij de Europese Commissie voor de staatssteunmelding met betrekking tot de NV OMU wordt voorgesteld de meldingsprocedure te beëindigen. Dit omdat duidelijk is geworden dat de NV OMU haar werkzaamheden kan voortzetten zonder dat formele goedkeuring van de Europese Commissie noodzakelijk is. Er is een statenbrief opgesteld om Provinciale Staten hierover te informeren.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. de meldingsprocedure bij de Europese Commissie te beëindigen;
2. de Statenbrief ‘Uitkomsten EU-staatssteunmelding NV OMU’ vast te stellen en ter informatie aan Provinciale Staten te verzenden;
3. geheimhouding op te leggen op bijlage 2 (Juridisch advies proces staatssteun (Simmons+Simmons), augustus 2025), overeenkomstig artikel 84 van de Provinciewet en op grond van artikel 5.1, eerste en tweede lid, van de Wet Open Overheid (WOO). -
05
Essentie / samenvatting:
Eind augustus 2025 heeft berichtgeving plaatsgevonden via landelijke (NRC), regionale en lokale media over ernstige incidenten in het asielzoekerscentrum in Baarn. Via schriftelijke vragen vraagt Anneloes Blextoon (VOLT) vooral naar de provinciale rol en betrokkenheid. In de beantwoording wordt melding gemaakt van de raadsinformatiebrief Baarn van 3 september en van het gesprek dat plaatsvindt tussen gemeente en COA over welke afspraken nodig zijn om de communicatie in de toekomst beter te doen.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex. art. 51 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van het Statenlid Blekxtoon van VOLT betreffende misstanden AZC Baarn vast te stellen en te verzenden.
-
06
Essentie / samenvatting:
De heer De Jong heeft schriftelijke vragen gesteld over de uitvoering van motie M24-76 en de interpretatie van A24-78. Ook wordt gevraagd welke acties het college hieraan verbonden heeft. Het college beantwoordt deze met een duiding van hoe de motie en het amendement worden geïnterpreteerd en welke acties worden ondernomen.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex art. 51 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van het Statenlid Amos de Jong van Volt betreffende kleinschalige kernenergie vast te stellen en te verzenden.
-
07
Essentie / samenvatting:
De Lekdijk tussen Schoonhoven en Amerongen – een primaire waterkering - beschermt een groot deel van Midden- en West-Nederland tegen overstromingen. De dijk voldoet niet meer aan de nieuwe wettelijke veiligheidseisen uit 2017 en moet worden versterkt. Een van de deelprojecten is Culemborgse Veer - Beatrixsluis. Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden heeft ten behoeve van dijkversterking een projectbesluit opgesteld. Voor dit project is ook een Milieueffectrapport opgesteld.
Het projectbesluit beschrijft de verschillende maatregelen die moeten worden genomen om aan de veiligheidseisen te voldoen. Op grond van de Omgevingswet behoeft een projectbesluit voor een versterking van een primaire waterkering goedkeuring van Gedeputeerde Staten.
Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten het Projectbesluit dijkversterking Lekdijk Culemborgse Veer - Beatrixsluis goed te keuren door middel van het ondertekenen en bekendmaken van het goedkeuringsbesluit.
-
08
Essentie / samenvatting:
Gemeente Stichtse Vecht heeft een brief gestuurd in reactie op het besluit van GS op 14 januari jl. over de keuze om in deze gemeente een projectprocedures voor wind te vervolgen. Hierop sturen GS een reactiebrief aan de gemeente waarin wordt ingegaan op de inhoudelijke punten van de gemeente. Tevens bevat de brief een uitnodiging voor een gesprek tussen de burgemeester van Stichtse Vecht en de Commissaris van de Koning. Doel van dit gesprek is om te bespreken hoe we vanuit ieders eigen rol het proces verder kunnen helpen, ondanks verschillen van inzicht over de komst van windmolens.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de brief met onderwerp “Reactie op brief van 16 juli - Windplannen GS” vast te stellen en te versturen aan de gemeente Stichtse Vecht.
-
12
Essentie / samenvatting:
De door het Rijk gehonoreerde propositie Regio Deal Vitale Wijken II is uitgewerkt tot een Convenant met doelen en afspraken tussen convenantspartijen Rijk (VRO, BZK, J&V, SZW, VWS), Provincie Utrecht en gemeenten Utrecht, Nieuwegein, Zeist en Amersfoort. Provincie Utrecht is blij met de nieuwe Regio Deal omdat de aanpak van complexe problematiek in de wijken een lange adem vergt en bundeling van krachten van verschillende overheden. Met deze Regio Deal komt 20 miljoen euro rijksgeld beschikbaar voor het verbeteren van de leefbaarheid in vier wijken: Overvecht (Utrecht), De Centrale As (Nieuwegein), Vollenhove (Zeist) en Liendert (Amersfoort). De inhoudelijke focus ligt op 4 thema’s: (1) Bestaanszekerheid en perspectief, (2) Wonen en leefomgeving, (3) Wijkeconomie en (4) Samenwerken, leren en ontwikkelen. Provincie Utrecht coördineert thema 4 en is opdrachtgever voor het kennis- en monitoringsprogramma.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. akkoord te gaan met ondertekening van het Convenant en de Samenwerkingsovereenkomst Regio Deal Vitale Wijken II;
2. de Statenbrief “Convenant Regio Deal Vitale Wijken II” vast te stellen en ter informatie aan Provinciale Staten te sturen. -
13
Essentie / samenvatting:
Met de Samenwerkingsovereenkomst Gebiedsgerichte samenwerking overheden Noorderpark 2025-2026 gaan provincie Utrecht, gemeenten De Bilt, Utrecht en Stichtse Vecht, Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden en Waterschap Amstel, Gooi en Vecht de samenwerking aan voor het Noorderpark.
Doel van de samenwerking is het uitwerken van een integraal ontwikkelperspectief tot 2050 voor het gebied; een uitvoeringsprogramma op hoofdlijnen met projecten, fasering en bekostigingsvoorstellen; en wijze van organiseren van de gebiedssamenwerking in de fase na 2026. Daarnaast zetten de partijen zich in voor de realisatie van een aantal (nader te definiëren) projecten op de kortere termijn die bijdragen aan de gezamenlijke ambities.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de Samenwerkingsovereenkomst Gebiedsgerichte samenwerking overheden Noorderpark 2025-2026 vast te stellen en aan te gaan.
-
18
Essentie / samenvatting:
Dit betreft het gebiedsadvies Luchtruimherziening dat door het Rijk is uitgevraagd. Het heeft als doel om de ruimtelijke opgaven in onze provincie in beeld te brengen. Provincie Utrecht geeft ook een reactie op het schetsontwerp voor de nieuwe indeling van het luchtruim en de bijbehorende effectanalyse. Het gebiedsadvies is een middel om input aan het programma Luchtruimherziening te geven.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. het gebiedsadvies Luchtruimherziening Provincie Utrecht vast te stellen;
2. het gebiedsadvies Luchtruimherziening Provincie Utrecht te verzenden aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Staatssecretaris van Defensie;
3. de Statenbrief Gebiedsadvies Programma Luchtruimherziening vast te stellen en ter informatie aan Provinciale Staten te sturen. -
20
Essentie / samenvatting:
De Statenbrief ‘Financiële situatie Utrechtse gemeenten richting begroting 2026-2029’ informeert Provinciale Staten over de actuele financiële situatie van de gemeenten in het kader van het financieel toezicht dat Gedeputeerde Staten houden op gemeenten. De zorgen over het ravijnjaar 2026 zijn enigszins weggenomen door toevoegingen aan het gemeentefonds in 2026 en 2027. Wel zal een deel van de gemeenten nog maatregelen moeten treffen om tot een sluitende begroting 2026 te komen.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de Statenbrief Financiële situatie Utrechtse gemeenten richting begroting 2026-2029 vast te stellen en ter informatie toe te sturen aan Provinciale Staten.
-
21
Essentie / samenvatting:
Het college van Gedeputeerde Staten (GS) houdt toezicht op de kwaliteit van de uitvoering van wettelijke medebewindstaken door alle Utrechtse gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen. Net als vorig jaar beschrijft GS in dit gecombineerde Jaarverslag 2024 en eerste helft 2025 en Uitvoeringsagenda tweede helft 2025 en eerste helft 2026 op hoofdlijnen wat het in zijn rol als toezichthouder in het afgelopen anderhalf jaar heeft gedaan, en wat het in de komende periode gaat doen. Provinciale Staten worden via een statenbrief geïnformeerd over dit gecombineerde document. De actualiteiten zoals het nieuwe beleidskader Interbestuurlijk Toezicht (IBT), de naderende ‘Ravijnjaren’ voor gemeenten en de aangekondigde nieuwe wetgeving rondom de huisvesting van vergunninghouders en informatiebeheer geven aanleiding om de relatie van deze actualiteiten met IBT extra aandacht te geven in de statenbrief.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. het IBT Jaarverslag 2024-2025 en Uitvoeringsagenda 2025-2026 vast te stellen;
2. de Statenbrief vast te stellen en samen met het Jaarverslag 2024-2025 en de Uitvoeringsagenda 2025- 2026 ter informatie te zenden aan Provinciale Staten. -
22
Essentie / samenvatting:
Met het Statenvoorstel “Aanpak Intensivering en Verduurzaming Bedrijventerreinen” is in 2021 besloten het takenpakket van de NV OMU uit te breiden met een aanvullende rol op het intensiveren en verduurzamen van bestaande bedrijventerreinen. In dit statenvoorstel is ook opgenomen om na ruim drie jaar de aanpak te evalueren met daarbij een expliciet besluit om wel of niet door te gaan met een volgende tranche van financiering. Deze evaluatie is inmiddels afgerond en de resultaten hiervan zijn via de Statenbrief “Resultaten evaluatie Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht N.V.” op 3 juni 2025 gedeeld. De resultaten vormen samen met een actualisatie van het benodigde investeringsvermogen de basis voor het herzien van de koers van de NV OMU en de overweging om een volgende tranche aan middelen in te zetten. Met dit besluit wordt de bijgestelde koers van de NV OMU en het ter beschikking stellen van de volgende tranche aan middelen vastgesteld.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. het statenvoorstel ‘Koersbijstelling en tweede tranche middelen Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht (NV OMU)’ vast te stellen en voor te leggen ter besluitvorming aan Provinciale Staten, met in dit statenvoorstel de volgende beslispunten:
• voortzetten van de aanpak intensiveren en verduurzamen en verlengen van de uitvoeringstermijn;
• koersbijstellingen op doelstellingen verduurzamen, gebiedsgerichte aanpak en inzet transformatiefonds;
• beschikbaar stellen van een tweede tranche van middelen en manier van financieren.
2. uitvoering te geven aan het aanpassen van Uitvoeringskader van NV OMU op de voorgestelde bijstelling van de koers, na positieve besluitvorming PS;
3. uitvoering te geven aan het beschikbaar stellen van de tweede tranche met middelen voor vergroting van het investeringsvermogen van NV OMU, conform besluitvorming over het statenvoorstel, de kadernota 2026-2029 en de begroting 2026;
4. vier jaar na de beschikbaarheid van een tweede tranche aan middelen voor de NV OMU (eerste half jaar 2029) de aanpak van intensivering en verduurzaming bedrijventerreinen te evalueren, met daarbij een expliciet besluit om wel of niet door te gaan met een volgende (oftewel derde) tranche van financiering van het belegd vermogen of te stoppen;
5. geheimhouding op te leggen op bijlage 1 en 2 (Actualisatie begroting zorgvuldig ruimtegebruik bedrijventerreinen Provincie Utrecht (Metafoor), juni 2025, incl. 6 bijlagen; Memo onderbouwing 2e tranche (NV OMU), augustus 2025), overeenkomstig artikel 84 van de Provinciewet en op grond van artikel 5.1, eerste en tweede lid, van de Wet Open Overheid (WOO). -
25
Essentie / samenvatting:
Op 10 juni 2025 hebben Gedeputeerde Staten de Startnotitie voor het Beleidsprogramma Economie 2027 - 2032 provincie Utrecht vastgesteld. Zoals gebruikelijk wordt er bij de start van een (beleids)programma onder de Omgevingsvisie een Statenbrief voor het Startgesprek in Provinciale Staten verstuurd.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de Statenbrief ‘Startgesprek Beleidsprogramma Economie 2027 - 2032 provincie Utrecht’ vast te stellen en ter bespreking toe te zenden aan Provinciale Staten.
-
26
Essentie / samenvatting:
Sinds de vaststelling eind 2016 van de huidige provinciale Natuurvisie zijn er meerdere ontwikkelingen geweest met invloed op het natuurbeleid, zowel op juridisch, bestuurlijk als inhoudelijk vlak. Daarnaast is op onderdelen nieuw beleid ontwikkeld en nadere invulling gegeven aan landelijke afspraken. Deze ontwikkelingen vormen de aanleiding om te komen tot een nieuw beleidsprogramma met actueel en samenhangend natuurbeleid. Ter voorbereiding op het nieuwe Beleidsprogramma Natuur 2027-2031 Provincie Utrecht vindt op 15 oktober het startgesprek plaats met Provinciale Staten in de Commissie Landelijk gebied, Water (Bodem) en Milieu.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. de ‘verkenning en kaderstelling Beleidsprogramma Natuur 2027-2031’ vast te stellen en ter informatie aan Provinciale Staten te verzenden;
2. de Statenbrief ‘Startgesprek PS Beleidsprogramma Natuur’ vast te stellen en deze inclusief de twee bijlagen (Verkenning en kaderstelling Beleidsprogramma Natuur 2027-2031; Infographic bij startgesprek Beleidsprogramma Natuur) ter bespreking aan Provinciale Staten te verzenden. -
27
Essentie / samenvatting:
Provincie Utrecht heeft de verplichting om een participatieverordening te publiceren. Doel van deze verordening is om kaders te borgen waaraan participatieprocessen bij de provincie moeten voldoen. Daarmee is het voor inwoners, organisaties en ondernemers duidelijk wat ze kunnen verwachten. Uitgangspunt is dat de verordening zo is opgesteld dat het enerzijds een leidend uniform karakter heeft en anderzijds de ruimte voor maatwerk in de uitvoering van participatie mogelijk maakt.
In de ontwerp Participatieverordening provincie Utrecht 2026 is daarbij ook vastgelegd om jongeren meer te betrekken bij de opgaven van de provincie. Het vaststellen van de participatieverordening is een bevoegdheid van de Provinciale Staten (PS). De voorbereiding, waaronder het besluit om eerst een ontwerpverordening ter inzage te leggen, is aan Gedeputeerde Staten.
Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. de uniforme openbare voorbereidingsprocedure uit afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing te verklaren op het besluit tot vaststellen van de Ontwerp Participatieverordening provincie Utrecht 2026, waarbij belanghebbenden en eenieder woonachtig of gevestigd in de provincie Utrecht de gelegenheid wordt geboden om hun zienswijze naar voren te brengen;
2. de ontwerp Participatieverordening provincie Utrecht vast te stellen en deze van 1 oktober 2025 tot en met 11 november 2025 ter inzage te leggen;
3. de bijlage ´Participatieverordening Provincie Utrecht 2026, toelichting en achtergrond 2026” vast te stellen;
4. de statenbrief 'ontwerp Participatieverordening provincie Utrecht 2026' vast te stellenen en ter informatie aan Provinciale Staten toe te sturen. -
28
Essentie / samenvatting:
De Vraagbaak Landbouw is sinds maart 2024 een centraal aanspreekpunt bij de provincie Utrecht voor agrariërs met vragen of initiatieven. Meer dan 225 agrariërs zijn inmiddels geholpen met uiteenlopende vraagstukken. De Vraagbaak fungeert niet alleen als aanspreekpunt, maar ook als verbinder tussen agrariërs en de provinciale organisatie. De Vraagbaak Landbouw is een door boeren positief gewaardeerd instrument wat de provincie inzet in het landelijk gebied. Na ruim een jaar operationele uitvoering van de Vraagbaak is het een goed moment om Provinciale Staten te informeren over de status en geboekte successen van de Vraagbaak.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de Statenbrief – Voortgang Vraagbaak Landbouw vast te stellen en ter informatie aan Provinciale Staten toe te sturen.