- Locatie
16.79 Vergaderkamer CvdK
- Voorzitter
- J.H. Oosters
Agendapunten
-
0.09.H
Essentie / samenvatting:
Bezwaarmaker heeft bezwaar gemaakt tegen een verleende omgevingsvergunning voor de verbodsbepaling die genoemd is in artikel 5.1, tweede lid, aanhef en onder g, van de Omgevingswet, in samenhang met artikel 11.54, eerste lid, aanhef en onder b, van het Besluit activiteiten leefomgeving, voor zover dit betreft het opzettelijk beschadigen en/of vernielen van voortplantings- of rustplaatsen van de bunzing en de wezel. De aanvraag is ingediend voor de bouw van 170 wooneenheden in het gebied van Sortie 16 te Soesterberg. De Awb-adviescommissie (hierna: commissie) heeft op 21 augustus 2025 advies uitgebracht over de ingediende bezwaren en adviseert het bezwaarschrift niet-ontvankelijk te verklaren.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. conform het advies van de commissie het door bezwaarmaker ingediende bezwaarschrift niet-ontvankelijk te verklaren;
2. het bestreden besluit van 6 februari 2025, met briefnummer D-PU-2024-00026517, in stand te laten;
3. de beslissing op bezwaar, met briefnummer D-PU-2025-00021337, vast te stellen, te verzenden en voor de motivering daarvan te verwijzen naar het advies van de Awb-adviescommissie, van 21 augustus 2025, met kenmerk BZW.25.005.001. -
03
Essentie/ samenvatting:
Bezwaarmaker heeft op 21 februari 2025, ontvangen op 26 februari 2025, bezwaar aangetekend, tegen het besluit van 16 januari 2025 van Gedeputeerde Staten (hierna: GS) met betrekking tot de geweigerde omgevingsvergunning voor het innemen van een ligplaats door een gesloten recreatievaartuig in het “Gebied ligplaatsen” (hierna: het bestreden besluit). De Awb-adviescommissie (hierna: de commissie) heeft op 30 juni 2025, ontvangen op 10 juli 2025, advies uitgebracht en acht de bezwaargronden gegrond. Volgens de commissie is in deze specifieke situatie sprake van een zodanige feitelijke en landschappelijke inpassing, dat vergunningverlening niet in strijd hoeft te zijn met het doel. De commissie adviseert om het besluit te herroepen en de omgevingsvergunning te verlenen. In tegenstelling tot het advies zijn GS van mening dat er geen grondslag is om alsnog een omgevingsvergunning te verlenen voor het innemen van een ligplaats door een gesloten recreatievaartuig en GS besluiten dan ook om het betreden besluit in stand te laten.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. het bestreden besluit (met briefnummer D-PU-2024-00021665), in afwijking van het advies van de commissie, niet nader te herroepen;
2. de bezwaren ongegrond te verklaren en het bestreden besluit van 16 januari 2025 in stand te laten;
3. de beslissing op bezwaar (met briefnummer D-PU-2025-00018110) vast te stellen, te verzenden en in de motivering daarvan, overeenkomstig artikel 3:50 van de Algemene wet bestuursrecht, de redenen voor afwijking van het advies van 30 juni 2025 van de commissie (met kenmerk BZW.25.008.001) aan te geven. -
04
Essentie / samenvatting:
De vragen gesteld door Forum voor Democratie betreffen met name de taxatie systematiek en de aansprakelijkheid bij taxaties, beiden vooral in relatie tot onveilige situaties. Verder maken de vragen helder dat behoefte is aan informatie over: de casus met een taxateur op landgoed Stameren in 2024 en zenderpogingen in 2023. De antwoorden maken helder dat de twaalf provincies de uitvoering van taxaties hebben belegd bij BIJ12. Taxatiebureaus werken op basis van richtlijnen, de provincies betalen de getaxeerde schade. Het is aan de beoordeling van een taxateur zelf of het nodig is de politie in te schakelen. Een taxateur valt tijdens zijn/haar werkzaamheden onder verantwoording van zijn/haar eigen werkgever. De beantwoording maakt helder dat de provincie aan BIJ12 vragen heeft gesteld over het handelen en de opleiding van een taxateur op landgoed Stameren in 2024. BIJ12 heeft voldoende toegelicht wat er die dag is gebeurd en dat de taxateur voldeed aan de opleidingseisen en daarmee was de casus afgedaan.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex art. 51 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van het Statenlid Van Breukelen van Forum voor Democratie betreffende Communicatie BIJ12 en Provincie Utrecht over werkwijze taxateur wolvenschade in verband met onveilige situatie wolf GW3237m vast te stellen en te verzenden.
-
06
Essentie / samenvatting:
De vragen gesteld door Forum voor Democratie en de Boer Burger Beweging betreffen de veiligheid van jagers en economische schade bij ondernemers door de aanwezigheid van wolf GW3237m. De antwoorden maken helder dat er in de nacht van 20 op 21 augustus sprake is geweest van bedreigingen aan jagers. Er is geadviseerd hiervan aangifte te doen. Er wordt, onder andere om de veiligheid zo goed mogelijk te garanderen niet gecommuniceerd over de wijze van uitvoering afschotvergunning. Of er grondslag is voor een schadevergoeding aan ondernemers wordt uitgezocht als de volledige impact van het advies om een gebied te mijden duidelijk is.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex art. 51 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van de Statenleden Van Breukelen van Forum voor Democratie en Oude Luttikhuis van Boer Burger Beweging betreffende Bedreigingen aan jagers en economische schade door aanwezigheid van wolf GW3237m vast te stellen en te verzenden.
-
07
Essentie / samenvatting:
Vanuit de fracties Volt, PvdD en 50+ zijn vragen gesteld over de bouwstenennotitie emissiereductie landbouw, vergunningverlening in Nederland weer in beweging. Deze bouwstenennotitie is op 9 juli verschenen en op 11 juli ter informatie aan de commissie LWM toegezonden en de notitie staat geagendeerd voor de vergadering van 10 september 2025.
Deze bouwstenennotitie is een handreiking richting het Rijk naar aanleiding van het startdocument van de ministeriële commissie Economie en Natuur van april 2025. In de bouwstenennotitie geven IPO, LTO, Unie van Waterschappen, VNG en Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt in gezamenlijkheid aan richting het Rijk wat zij nodig denken te hebben van het Rijk opdat vergunningverlening weer kan worden opgepakt ten behoeve van ontwikkelruimte voor nieuwe activiteiten en voor het legaliseren van PAS-melders en interimmers. Daarvoor is flinke reductie van stikstof nodig, die juridisch, financieel en qua uitvoering geborgd is. Het college onderschrijft deze notitie en voelt zich vrij om eigen provinciale keuzes te maken als daar aanleiding toe bestaat.
Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex art. 51 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van de fracties Volt, PvdD en 50+ betreffende het stikstofplan IPO, LTO en anderen vast te stellen en te verzenden.
-
08
Essentie / samenvatting:
Het Rijk (de ministeries VRO, LVVN en BZK) en de regiopartners: gemeente Molenlanden, Vijfheerenlanden, Krimpenerwaard, Lopik, Bodegraven-Reeuwijk en Montfoort) zijn voornemens een convenant te sluiten als onderdeel van de Regiodeal Groene Hart (hierna: Regiodeal). De provincies Utrecht en Zuid-Holland zijn gevraagd om een steunverklaring af te geven die bij het convenant wordt gevoegd. Met die verklaring spreken zij hun steun uit aan de Regiodeal maar daarmee verbinden zij zich nog niet aan een specifieke actie uit het convenant.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de brief waarin wordt verklaard het overeen te komen convenant in het kader van de Regiodeal te ondersteunen vast te stellen en te versturen.
-
10
Essentie / samenvatting:
“Het Utrechts Samenwerkingsmodel Natuurtoezicht staat stevig, werkt als beoogd en verdient het om te worden voortgezet, omdat het structuur heeft gebracht in de samenwerking en het groene toezicht effectiever en efficiënter kan worden uitgevoerd. Het Utrechts Samenwerkingsmodel Natuurtoezicht (USN) is een rijdende trein.” Zo spreken de samenwerkingspartners van het groene samenwerkingsverband zich uit in het kader van de evaluatie van het USN in de periode 2019-2024. Voor de verdere ontwikkeling van het Utrechts Samenwerkingsmodel Natuurtoezicht wordt in de evaluatie een aantal verbeterpunten genoemd, waarbij vooral anderen aan zet zijn voor de uitvoering. Wij hebben als provincie een coördinerende rol in het proces om te komen tot een verbetering van de samenwerking en versterking van het groene toezicht in het buitengebied.
Provinciebreed is er met een aantal kanttekeningen sprake van adequaat niveau van toezicht en handhaving blijkt verder uit de evaluatie.
Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. de eindrapportage ‘Evaluatie Utrechtse Samenwerkingsmodel Natuurtoezicht (USN) 2019-2025’ vast te stellen;
2. de vervolgaanpak vast te stellen:
a. Opstellen Uitvoeringsprogramma USN 2026-2030
b. Toezicht en handhaving inbrengen in de beleidsprocessen omtrent natuur en recreatie
c. Gemeenten betrekken bij het USN
3. de Statenbrief Evaluatie Utrechts Samenwerkingsmodel Natuurtoezicht (USN) 2019-2024vast te stellen en ter informatie te versturen aan Provinciale Staten. -
11
Essentie / samenvatting:
Per 14 december 2025 starten de nieuwe OV-concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten. Door de concessiehouders Transdev en Keolis is een vervoerplan opgesteld waarin de wijzigingsvoorstellen voor de dienstregeling zijn opgenomen. Op 4 februari 2025 zijn de uitgangspunten voor de vervoerplannen 2026 vastgesteld. Gelijktijdig zijn wensen voor de dienstregeling bij gemeenten, omliggende concessieverleners en het Regionaal Overleg Consumentenorganisaties Openbaar Vervoer Utrecht (hierna: ROCOV) opgehaald. Op basis van de uitgangspunten en wensen hebben de vervoerders concept vervoerplannen ingediend die uitgebreid ter consultatie zijn gelegd bij gemeenten, de U10, ROCOV en inwoners van de provincie Utrecht (hierna: de provincie). De vervoerplannen zijn gebaseerd op de vervoerplannen uit de bieding van de vervoerders. Deze plannen zijn gebaseerd op de situatie in 2023 en sindsdien zijn er diverse ontwikkelingen geweest waarop de plannen nog zijn aangepast. Daarnaast bevatten de plannen wijzigingsvoorstellen in lijn met de ontwikkelplannen van de vervoerders in gemeenten Amersfoort, Wijk bij Duurstede en Vianen. Tot slot zijn nog enkele wijzigingen doorgevoerd in lijn met onze uitgangspunten.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. het Vervoerplan 2026 Utrecht Binnen en Vervoerplan 2026 Utrecht Buiten vast te stellen;
2. de brieven “Vaststelling Vervoerplan 2026 Utrecht Binnen” en “Vaststelling Vervoerplan 2026 Utrecht Buiten” vast te stellen en te verzenden aan de vervoerders;
3. de Statenbrief “Vervoerplannen 2026 concessie Utrecht Binnen en Utrecht Buiten” vast te stellen en deze met de Vervoerplannen 2026 ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten. -
12
Essentie / samenvatting:
In de motie ‘M24-103 Prioritering bedrijfsvoering’ is benoemd dat een goede bedrijfsvoering de basis vormt voor goed bestuur en het kunnen realiseren van maatschappelijke doelen in de buitenwereld. Via de ingevoegde Statenbrief wordt inzicht gegeven in de stappen die binnen de bedrijfsvoering zijn gezet het afgelopen jaar. Hiermee is gehoor gegeven aan de uitvoering van de motie.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de Statenbrief ‘M24-103 Prioritering bedrijfsvoering’, vast te stellen en ter informatie te versturen aan Provinciale Staten;
-
14
Essentie / samenvatting:
De afgelopen maanden is het ontwerpbeleidsprogramma Energietransitie 2026-2030 opgesteld. Hierin wordt het huidige programma herijkt aan de hand van de Energievisie. De belangrijkste wijziging daarbij is dat er meer aandacht is voor energieplanologie en het programmeren van het energiesysteem. Ook de Interbestuurlijke SamenwerkingsAgenda krijgt een duidelijke plek in het beleidsprogramma. De lessen uit het programmaplan Energietransitie 2020-2025 zijn ook verwerkt in het ontwerp beleidsprogramma. Door dit ontwerp beleidsprogramma vast te stellen kan het ter inzage worden gelegd. Op basis van de reacties op de terinzagelegging zal het definitieve beleidsprogramma Energietransitie 2026-2030 worden opgesteld. Na vaststelling van het ontwerp gewijzigde omgevingsvisie, verwacht rond de jaarwisseling, zal het definitieve beleidsprogramma Energietransitie 2026-2030 ter vaststelling aan GS worden aangeboden.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. het ontwerpbeleidsprogramma Energietransitie 2026-2030 Provincie Utrecht vast te stellen en ter inzage te leggen voor een periode van 6 weken, op dit moment voorzin van 24 september tot 4 november;
2. de Statenbrief Ontwerpbeleidsprogramma Energietransitie 2026-2030 vast te stellen en aan Provinciale Staten toe te sturen. -
17
Essentie / samenvatting:
De rollerbaan van de voormalige vliegbasis Soesterberg wordt verwijderd in het kader van de mitigerende maatregelen voor de realisatie van de woonwijk Vliegbasis. Ter plaatse van de rollerbaan ontstaat schraal grasland dat kan dienen als broedgebied voor de veldleeuwerik. Bij aanvullende onderzoeken naar Ontplofbare Oorlogsresten zijn op dichte afstand van de baan niet gesprongen explosieven ontdekt. De werkwijze voor verwijderen van de rollerbaan wordt hierop aangepast. Dit leidt tot meerwerk.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. om voor het meerwerk voor het opbreken van de rollerbaan een budget van 1.650.000 euro excl. BTW beschikbaar te stellen uit de resterende opbrengsten van verkoop van park Vliegbasis Soesterberg en
2. van 4 250.000 Euro uit de grondexploitatie Vliegbasis Soesterberg (en dit ter consultatie aan Stuurgroep HvdH/ VBS voor te leggen).