Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

GS-Besluiten

dinsdag 6 mei 2025

09:30 - 12:30
Locatie

16.30

Voorzitter
J.H. Oosters

Agendapunten

  1. 0.06.H

    Essentie / samenvatting:
    Naar aanleiding van de toename in het aantal discriminatiemeldingen (blijkens de onderzoeksrapportage en registraties discriminatiemeldingen over 2024 van Discriminatie.nl Provincie Utrecht) zijn schriftelijke vragen gesteld door I. El Hamdaoui (GroenLinks).

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex art. 51 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van het Statenlid El Hamdaoui van GroenLinks betreffende de toename van discriminatiemeldingen vast te stellen en te verzenden.

  2. 0.13.H

    Op 9 mei a.s. vindt een bestuurlijk overleg plaats met bestuurders en leden van de Raden van Commissarissen van de Utrechtse woningcorporaties over de huisvesting van vergunninghouders. Doel van de bijeenkomst is de corporaties verder te betrekken bij deze maatschappelijke opgave en mee te nemen in de taak waar hun partnergemeenten voor gesteld staan. In overleg met de corporaties is ook ter bespreking het wetsvoorstel over het verbod op voorrang voor vergunninghouders geagendeerd. Ter ondersteuning hiervan is ook een memorandum opgesteld en aan de corporaties verstuurd. Middels dit C-stuk wordt het memorandum ook ter kennisname met GS gedeeld.

    Besluiten

    Kennis te nemen van de inhoud van het C-stuk en de bijlagen ‘Agenda bestuurlijk overleg met Utrechtse woningcorporaties - Huisvesting van vergunninghouders’ en ‘Memorandum aan Utrechtse woningcorporaties - wetsvoorstel verbod op voorrang voor vergunninghouders’.

    Kennis te nemen van de inhoud van het C-stuk en de bijlagen ‘Agenda bestuurlijk overleg met Utrechtse woningcorporaties - Huisvesting van vergunninghouders’ en ‘Memorandum aan Utrechtse woningcorporaties - wetsvoorstel verbod op voorrang voor vergunninghouders’.

  3. 05

    Essentie / samenvatting:
    De gestelde vragen hebben betrekking op de uitvoering van de Spreidingswet. In het kader van de Spreidingwet is op 20 december jl. door minister Faber een verdeelbesluit genomen waarin alle gemeenten een wettelijke taak hebben gekregen om opvangvoorzieningen mogelijk te maken. Gemeenten die een opgave hebben gekregen in het verdeelbesluit moeten aan deze taak invulling geven op uiterlijk 1 juli 2025. Sinds de inwerkingtreding van de Spreidingwet, speelt het college via de bestuurlijke overleggen in het verband van de Provinciale Regietafel Migratie en Integratie (PRT) een stimulerende rol in de afstemming en coördinatie tussen de Utrechtse gemeenten, het Rijk en de uitvoeringsorganisaties als COA en Nidos ten aanzien van de realisatie van de opvangvoorzieningen. Ambtelijk vervult het Kansenmakersteam een ondersteunende rol, zowel waar het gaat om de ondersteuning van de bestuurlijke processen in PRT-verband als in de directe ondersteuning van gemeenten. De provincie heeft geen taak in het interbestuurlijk toezicht op het voldoen aan de wettelijke taakstelling opvang asielzoekers (op grond van de Spreidingswet). Indien gemeenten niet voldoen aan de wettelijke taakstelling, is het voorbehouden aan de minister van Asiel en Migratie om hier maatregelen op de ondernemen, al dan niet in de vorm van dwang.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex art. 51 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van het Statenlid El Hamdaoui van GroenLinks betreffende Uitvoering van de Spreidingswet vast te stellen en te verzenden.

  4. 07

    Essentie / samenvatting:
    De provincie Utrecht voert een Europese aanbesteding uit met betrekking tot ‘Cateringvoorzieningen Huis voor de Provincie’. Bij brief van 20 december 2024 heeft de provincie Utrecht aan Compass Group Nederland B.V. bericht dat zij van verdere deelname aan de Europese openbare aanbesteding ‘Cateringvoorzieningen Huis voor de provincie’ wordt uitgesloten omdat haar inschrijving gebreken bevat die zich naar het oordeel van de provincie niet lenen voor herstel. Op 11 februari 2025 heeft Compass Group Nederland B.V. (hierna: ‘Compass’) de provincie Utrecht daarop in kort geding gedagvaard. De kort geding zitting vindt plaats op 14 mei 2025 bij de Rechtbank Midden-Nederland en gelet op artikel 158 en 176 Provinciewet is een procesbesluit aangewezen waarin GS besluiten tot het voeren van verweer en de commissaris van de Koning provinciale medewerkers (en advocaten) volmacht geeft om namens de provincie het woord te voeren en proceshandelingen te verrichten. Het bijgevoegde procesbesluit voorziet daarin.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten het procesbesluit, om verweer te voeren in de zaak provincie Utrecht / Compass Group Nederland B.V. en Duet Advocaten en twee provinciemedewerkers te machtigen alle daarvoor noodzakelijke (proces)handelingen te verrichten, vast te stellen en te ondertekenen.

  5. 08

    Essentie / samenvatting:
    Middels een Statenbrief(UTSP-1457258195-8404) worden de Provinciale Staten geïnformeerd over de recente ontwikkelingen op het gebied van netcongestie. Aan bod komen o.a. de belangrijkste netuitbreidingen, een update over de netcongestiemaatregelen en wordt stil gestaan bij de maatschappelijke impact van netcongestie. Gedeputeerde Staten wordt verzocht deze Statenbrief vast te stellen en te delen met de Provinciale Staten.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten de Statenbrief Netcongestie vast te stellen en ter informatie toe te sturen aan Provinciale Staten.

  6. 09

    Essentie/ samenvatting:
    In 2024 is een nadere verkenning uitgevoerd naar de ontwikkeling van warmtenetten. Hierin is ook een voorlopige strategie opgenomen voor het vervolgproces. Via de Statenbrief uitkomsten nadere verkenning warmtenetten zijn Provinciale Staten hierover geïnformeerd. Op basis van de aandachtspunten die PS hebben meegegeven in de commissievergadering B&E van 15 januari 2025, is de voorlopige strategie aangepast.


    Gemeente kunnen naast het opzetten van een eigen warmtebedrijf ook overwegen om deel te nemen in het publieke warmtebedrijf HVC. Er zijn nog verschillende onzekerheden. Daarom wordt voorgesteld om 2 sporen te volgen. Doorgaan op het eerder ingezette spoor van een UWO én onderzoeken wat de mogelijkheden van de HVC variant zijn voor gemeenten in de provincie Utrecht.


    Na vaststelling van de strategie wordt een intentieovereenkomst getekend met het Ministerie van KGG en Netverder om een samenwerkingsovereenkomst te verkennen. Besluitvorming over het aangaan van de samenwerking en het beschikbaar stellen van de benodigde financiële middelen, zal op zijn vroegst eind 2025 plaatsvinden, als duidelijk is dat een UWO nodig is. Dan is naar verwachting ook de besluitvorming over de Wet collectieve warmte (Wcw) afgerond.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. de provinciale strategie warmtenetten vast te stellen;
    2. de Statenbrief provinciale strategie warmtenetten vast te stellen en ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten;
    3. de intentieovereenkomst Utrechts Warmte Ondersteuningsbedrijf vast te stellen en aan te gaan.

  7. 10

    Essentie / samenvatting:
    In reactie op Motie 103 ‘Creatief kijken naar de Donderbergrotonde’ is een uitgebreid omgevingsonderzoek uitgevoerd. Hieruit blijkt dat verbetering van de verkeersveiligheid en doorstroming bij de Donderbergrotonde noodzakelijk is, met name voor fietsers. Op basis van het participatieproces en technische uitwerking is gekozen voor een rotondevariant met een fietstunnel en aanvullende maatregelen. Deze oplossing sluit aan bij de wensen vanuit de omgeving en politiek en draagt bij aan een veiligere en vlottere verkeersafwikkeling in Leersum.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. de Statenbrief 'Motie 103 Creatief kijken naar de Donderbergrotonde' vast te stellen en ter informatie naar Provinciale Staten te sturen;
    2. voor de uitvoering van de maatregelen voor de Donderbergrotonde in het Meerjaren Investeringsplan Mobiliteit (MIPM) bij de begroting 2026 een investeringskrediet van € 12.984.122,- exclusief btw op te nemen.

  8. 27.A

    Essentie / samenvatting:
    De jaarstukken bestaan uit het jaarverslag en de jaarrekening. Met het overleggen van de jaarstukken aan Provinciale Staten leggen Gedeputeerde Staten verantwoording af over het gevoerde bestuur en de daarmee gepaard gaande gerealiseerde baten en lasten. Het gerealiseerde resultaat over het jaar 2024 bedraagt € 84,5 miljoen positief en is € 64 miljoen hoger dan het bedrag dat op basis van de bijgestelde begroting werd verwacht. Dit is inclusief de vrijval subsidie "Westelijke ontsluiting Amersfoort" van € 31,4 miljoen. Bij de jaarstukken worden ook de Bestemmingsvoorstellen, het Accountantsverslag en het Statenvoorstel aangeboden.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    Het Statenvoorstel “Jaarstukken 2024” vast te stellen en met Jaarstukken 2024, de Bestemmingsvoorstellen 2024, het Accountantsverslag 2024 en het Instellingsbesluit bestemmingsreserve Herbestemming subsidie Amersfoort ter besluitvorming aan Provinciale Staten te sturen.