- Locatie
16.30
- Voorzitter
- J.H. Oosters
Agendapunten
-
03
Essentie / samenvatting:
Voorliggend besluit omvat het vaststellen van de wijziging voor de genoemde onderdelen van de Verordening Europese Landbouwsubsidies 2023-2027 provincie Utrecht (UTSP-4437239-3551) om subsidieverstrekking in het kader van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) mogelijk te maken. Overeenkomstig de daarover met de andere provincies gemaakte afspraken, is het wenselijk om de Verordening Europese Landbouwsubsidies 2023-2027 provincie Utrecht op een aantal onderdelen te wijzigen.
Het wijzigingsbesluit omvat de onderdelen A tot en met P als genoemd in Bijlage 2 Wijzigingsbesluit Verordening Europese Landbouwsubsidies 2023-2027 provincie Utrecht.
Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten het Statenvoorstel Wijzigingsbesluit September 2024 van de Verordening Europese Landbouwsubsidies 2023-2027 provincie Utrecht inclusief het Wijzigingsbesluit September 2024 vast te stellen en ter besluitvorming aan Provinciale Staten te verzenden.
-
04
Essentie / samenvatting:
Naar aanleiding van verschillende berichten in de media hebben Volt en Partij voor de Dieren vragen gesteld over de consequenties van het ingrijpen door Europa op water en weidevogels. De zes ex. art. 51 vragen die door Volt en Partij voor de Dieren zijn gesteld per brief dd. 18-09-2024 zijn beantwoord.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex. art. 51 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van het Statenlid De Jong en Van Lunteren van Volt en Batteau van Partij voor de Dieren over consequenties ingrijpen Europa op water en weidevogels vast te stellen en te verzenden.
-
05
Essentie / samenvatting:
De gemeente Woerden heeft een Ontwerp Toetsingskader windenergie ter inzage gelegd. Hierin wordt maximaal 44 Gigawattuur windenergie mogelijk gemaakt waarmee de opwekpotentie in de gemeente onvoldoende benut wordt. De zienswijze roept de gemeente op dit te verruimen en de opwekpotentie in het gebied beter te benutten.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de brief “zienswijze Ontwerp Toetsingskader windenergie Reijerscop” vast te stellen en toe te zenden aan de gemeente Woerden.
-
06
Essentie / samenvatting:
Er zijn twee redenen voor het indienen van deze begrotingswijziging. Ten eerste is in het coalitieakkoord besloten om extra middelen beschikbaar te stellen, onder andere voor circulaire samenleving en klimaatadaptatie. Deze middelen worden vrijgegeven via een begrotingswijziging na het indienen van een plan. De plannen voor circulaire samenleving en klimaatadaptatie zijn nu naar PS verstuurd. Ten tweede zijn er twee specifieke uitkeringen (SPUK's) ontvangen vanuit het Rijk. Met deze begrotingswijziging worden deze middelen verwerkt in de begroting en wordt het mogelijk om deze SPUK's uit te geven. Door een verzamelde begrotingswijziging in te dienen, wordt ook voorkomen dat er drie separate begrotingswijzigingen tegelijkertijd in PS liggen. Doelstelling van deze bestedingen is om de provinciale ambities op het gebied van verduurzaming te halen. Zowel in de landbouw, op het gebied van natuur, circulariteit en klimaatadaptatie. De precieze uitwerking van de bestedingen is te vinden in de separaat verzonden plannen. Echter om deze plannen uit te kunnen voeren is het van groot belang dat de daadwerkelijke bestedingen kunnen plaatsvinden en daarvoor is deze begrotingswijziging noodzakelijk.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten het Statenvoorstel “Eerste begrotingswijziging” vast te stellen en ter besluitvorming naar Provinciale Staten te sturen.
-
07
Essentie/ samenvatting:
Op 5 juli 2023 diende Utrecht tegelijk met het concept Utrechts Programma Landelijk Gebied (UPLG) zes maatregelpakketten in concept in bij het Rijk. Deze maatregelpakketten zijn bedoeld om voor de eerste paar jaar rijksmiddelen te ontvangen voor de uitvoering van het UPLG. De pakketten bevatten maatregelen die voldoende kansrijk zijn om op korte termijn uit te voeren en die bijdragen aan de UPLG-opgaven. Nadat alle provincies in juli 2023 de maatregelpakketten in concept hadden ingediend, heeft het Rijk ze laten toetsen door WEcR (Wageningen Economic Research). Op 7 juni jl. heeft op basis van deze toetsing in de vergadering van de Ministerraad besluitvorming over de maatregelpakketten plaatsgevonden. In dit besluit is aan de provincie Utrecht (afgerond) €249,4 miljoen toegekend. Deze middelen zijn nog niet in de Programmabegrotingen opgenomen, vandaar dat een begrotingswijziging noodzakelijk is. Tevens wordt voorgesteld om de Rijksmiddelen van Programma Natuur 2e fase hier ook aan toe te voegen, gezien de nauwe samenhang met Maatregelpakket 4 UPLG. Deze zijn eind oktober toegekend in het kader van de samenwerking van provincies met het Rijk in Programma Natuur voor de instandhoudingsdoelen van onze Natura 2000 gebieden.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. het Statenvoorstel Verwerken Rijksmiddelen maatregelpakketten Utrechts Programma Landelijk Gebied en Rijksmiddelen Programma Natuur 2e fase vast te stellen en te versturen aan Provinciale Staten;
2. het principe te hanteren om voorafgaand aan het Statenbesluit van 18 december aanstaande een openstellingsbesluit voor het ANLb vast te stellen voor de periode 2025-2028 om hiermee een uitbreiding van de ANLb-contracten mogelijk te maken in het kader van de UPLG-maatregelpakketten. Dit openstellingsbesluit ligt voor 19 november aanstaande in GS. Het Statenbesluit ziet op de begrotingswijziging die hiervoor nodig is. -
08
Essentie/samenvatting:
Op verzoek van Provinciale Staten heeft het college als vervolg op de Beleidsvisie Circulaire samenleving 2050 uit 2021 een middellangetermijnstrategie opgesteld. De Middellangetermijnstrategie Circulaire samenleving 2025-2035 (MTS CS) beschrijft de aanpak voor de komende 10 jaar waarbij het college via twee sporen aan de doelen werkt die moeten leiden tot een circulaire samenleving (het bereiken van de doelen uit de Beleidsvisie 2050). Enerzijds door zich te richten op een vijftal focusthema’s die een relatief grote impact hebben voor het bereiken van de circulaire doelstellingen en waarbij de toegevoegde waarde van de provinciale inzet het grootst is. Die focusthema’s zijn: 1. Opdrachtverlening, Inkoop en Subsidies, 2. Ruimte, 3. Circulair (ver)bouwen, 4. Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving en 5. Bedrijven en Ketens. Anderzijds zet het college in op coördinerende taken die dwars door de focusthema’s heen lopen en die als doel hebben de transitie naar een circulaire samenleving te versnellen. Indien Provinciale Staten het Statenvoorstel met een kaderstellend besluit bekrachtigen is daarmee de middellangetermijnstrategie voor het provinciale circulaire beleid vastgesteld. Parallel aan de voorbereiding van het Statenvoorstel heeft het college een Uitvoeringsagenda Circulaire samenleving 2025-2027 (kortweg: Uitvoeringsagenda) opgesteld die tegelijkertijd met het Statenvoorstel ter kennisneming aan de Staten zal worden toegezonden.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. de Middellangetermijnstrategie Circulaire samenleving 2025-2035 vast te stellen en in te stemmen met de twee sporen aanpak met:
a) de inzet op vijf focusthema’s (1. Opdrachtverlening, Inkoop en Subsidies, 2. Ruimte, 3. Woningbouw, 4. Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving en 5. Bedrijven en Ketens) en op coördinerende taken die dwars door de focusthema’s heen lopen en die als doel hebben de transitie te versnellen;
b) het Monitoringsplan waarmee periodiek inzicht wordt gegeven in hoeverre de activiteiten uit de Uitvoeringsagenda Circulaire samenleving 2025-2027 bijdragen aan het behalen van de provinciale circulaire doelstellingen;
2. de Reactienota oordeelsvormend participatietraject Middellangetermijnstrategie Circulaire samenleving 2025-2035 vast te stellen;
3. de Nulmeting Middellangetermijnstrategie Circulaire samenleving vast te stellen;
4. ten behoeve van de uitvoering van het circulaire beleid de daarvoor bij de tweede begrotingswijziging 2024 binnen de stelpost coalitieakkoord gereserveerde gelden vrij te geven, te weten vanaf 2025 structureel € 2 miljoen, een bedrag dat in 2026 en 2027 met € 500.000 wordt vermeerderd;
5. ten behoeve van de uitvoering van het circulaire beleid de personele formatie structureel met 3,2 fte uit te breiden en de kosten daarvan ten laste te brengen van bovengenoemd budget voor Circulaire samenleving;
6. het Statenvoorstel Middellangetermijnstrategie Circulaire samenleving 2025-2035 vast te stellen en te verzenden naar Provinciale Staten;
7. de Uitvoeringsagenda Circulaire samenleving 2025-2027 vast te stellen;
8. de Statenbrief Uitvoeringsagenda Circulaire samenleving 2025-2027 vast te stellen en te verzenden naar Provinciale Staten. -
09
Essentie / samenvatting:
Met de start van het Programma Klimaatadaptatie in 2020 heeft de provincie Utrecht een belangrijke stap gezet in de voorbereiding op de gevolgen van klimaatverandering. De toename van extreme weersomstandigheden zoals hittegolven, wateroverlast en droogte vraagt om een intensivering van onze inzet. De afgelopen jaren zijn in nauwe samenwerking met gemeenten, waterschappen, maatschappelijke organisaties en andere betrokken partijen al concrete resultaten geboekt. Zo hebben wij bijgedragen aan de vergroening van schoolpleinen, het opstellen van hitteplannen, en de verduurzaming van de landbouw. Ook zijn er afspraken gemaakt over klimaatadaptief bouwen en is het bewustzijn binnen de provinciale organisatie versterkt. Ondanks deze inspanningen staan wij voor de uitdaging om klimaatadaptatie nog steviger te verankeren in ons beleid en onze uitvoeringspraktijk. Het nieuwe uitvoeringsprogramma voor de periode 2025-2028 zet in op een verdere versnelling en verdieping van klimaatadaptieve maatregelen. Hierbij ligt een belangrijke nadruk op klimaatrechtvaardigheid: wij willen de meest kwetsbare groepen in onze samenleving beschermen tegen de gevolgen van klimaatverandering en tegelijkertijd voorkomen dat de lasten van deze opgave op toekomstige generaties drukken. Met dit uitvoeringsprogramma onderstrepen wij onze verantwoordelijkheid om op lange termijn een gezonde, veilige en klimaatbestendige leefomgeving te waarborgen. Het uitvoeringsprogramma biedt een helder kader voor de te nemen maatregelen en geeft richting aan de provinciale en regionale samenwerking die hiervoor noodzakelijk is.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. het Uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie 2025-2028 vast te stellen;
2. de Statenbrief vast te stellen en tezamen met de bijlage ‘Uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie 2025-2028’, ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten. -
10
Essentie / samenvatting:
In de zomer van 2024 is het proces van de jaarrekeningcontrole 2023 intern, en vervolgens met PricewaterhouseCoopers (PwC) geëvalueerd. Hierbij is ook uitgebreid stilgestaan bij de totstandkoming van de rechtmatigheidsverantwoording en de wijze waarop de provincie rapporteert over financiële rechtmatigheid in de jaarstukken. In september 2024 is er een informatiesessie met de Financiële Audit Commissie (FAC) geweest, in aanwezigheid van PwC, om met hen hierover van gedachten te wisselen.
De financiële verordening 2023 is op grond van de uitkomsten van deze evaluatie en sessie met de FAC aangepast. Tevens is in de nieuwe financiële verordening het Initiatiefvoorstel werkgroep Commissie Janssen verwerkt, is Motie 103 van 10 november 2021 (‘Wet van Wijntjes’) opgenomen, is opvolging gegeven aan de recent verschenen notities van de commissie Besluit begroting en verantwoording (BBV) en zijn waar nodig teksten geactualiseerd en aangescherpt, mede in lijn met het BBV.
Ook de controleverordening 2023 is aangepast. De aanpassingen betreffen uitsluitend een zeer beperkt aantal technische wijzigingen.
De financiële- en controleverordening 2024 worden met terugwerkende kracht per 1 januari 2024 ingevoerd, zodat de doorgevoerde wijzigingen van toepassing zijn vanaf het boekjaar 2024. De huidige verordeningen worden ingetrokken.
Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten het Statenvoorstel behorend bij de financiële- en controleverordening 2024 vast te stellen en ter besluitvorming aan Provinciale Staten toe te sturen.
-
11
Essentie / samenvatting:
In dit normenkader rechtmatigheid is alle van belang zijnde wet- en regelgeving opgenomen conform Kadernota Rechtmatigheid van de Commissie BBV. Omdat wet- en regelgeving voortdurend verandert, wordt het normenkader jaarlijks geactualiseerd en opnieuw vastgesteld. De wijzigingen zijn gespecificeerd in het ‘overzicht wijzigingen normenkader 2024 t.o.v. 2023’.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten het Statenvoorstel ‘Normenkader rechtmatigheid 2024’ vast te stellen en ter besluitvorming toe te zenden aan Provinciale Staten.
-
12
Essentie / samenvatting:
Eenmaal in de vier jaar worden het Kader integraal risicomanagement en de nota weerstandsvermogen en risicobeheersing geactualiseerd, conform de Financiële Verordening van de provincie. Het Kader integraal risicomanagement wordt deels door GS en deels door PS vastgesteld. H2 Richtinggevend beleidskader wordt aan PS ter besluitvorming aangeboden en hoofdstuk 3 Uitvoeringskader integraal risicomanagement wordt aan GS ter besluitvorming aangeboden. Evenals in het Kader 2020 is in het Kader integraal risicomanagement 2024 het richtinggevend Beleidskader (hoofdstuk 2, verantwoordelijkheid PS) gecombineerd met het praktijkgericht Uitvoeringskader (hoofdstuk 3, verantwoordelijkheid GS). Alleen het Uitvoeringskader 2024 is marginaal aangepast op enkele criteria van het evaluatiekader (paragraaf 3.3), zoals toegelicht in hoofdstuk 2 van het evaluatierapport. De nota weerstandsvermogen en risicobeheersing 2024 wordt door Financiën geactualiseerd en in Q1 van 2025 in besluitvorming gebracht.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. het Uitvoeringskader voor integraal risicomanagement, hoofdstuk 3 van het Kader integraal risicomanagement 2024 vast te stellen;
2. het Statenvoorstel Actualisatie risicomanagement 2024 vast te stellen en samen met het Kader integraal risicomanagement, ter besluitvorming toe te zenden aan PS. -
14
Essentie / samenvatting:
Het Rijk is voornemens om de pontverbinding over het Amsterdam-Rijnkanaal nabij Nieuwer Ter Aa op te heffen vanwege veiligheidsrisico's. Het Rijk, de gemeente Stichtse Vecht (hierna: de gemeente) en de provincie Utrecht (hierna: de provincie) hebben op 31 januari 2024 een Bestuursovereenkomst ondertekend voor het realiseren van een fiets- en voetgangersbrug ter vervanging van de pontverbinding. In de Bestuursovereenkomst is afgesproken dat het Rijk € 20 miljoen bijdraagt aan de fiets- en voetgangersbrug, de provincie € 5 miljoen en de gemeente Stichtse Vecht € 2 miljoen en dat de provincie de studie, voorbereiding, realisatie en het beheer van de fiets- en voetgangersbrug op zich neemt.
Conform de provinciale Nota Investeren, Waarderen en Exploiteren is het project fietsbrug Nieuwer Ter Aa aangemerkt als een ‘complex investeringsproject’, met als gevolg dat het ‘principebesluit’, het ‘Projectuitwerkingsbesluit’ en het ‘ontwerpbesluit’ ter vaststelling worden aangeboden aan Provinciale Staten (hierna: PS). Het principebesluit voor de investering van de provincie in de fiets- en voetgangersbrug is genomen middels het MIP mobiliteit 2024.
Het statenvoorstel betreft het voorstel tot het nemen van het Projectuitwerkingsbesluit en het beschikbaar stellen van het bijbehorende voorbereidingskrediet.
Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten het Statenvoorstel Projectuitwerkingsbesluit fietsbrug Nieuwer Ter Aa vast te stellen en ter besluitvorming voor te leggen aan Provinciale Staten.
-
15
Essentie / samenvatting:
Om de woningnood aan te pakken heeft het Rijk in 2022 voor zogeheten Versnellingsafspraken met de gemeenten € 1,5 miljard beschikbaar gesteld. Hiermee wil het Rijk de realisatie van bestaande woningbouwplannen versnellen door een bijdrage beschikbaar te stellen voor mobiliteitsmaatregelen die daaraan bijdragen.
Voor acht gemeenten in de provincie Utrecht is een Rijksbijdrage van in totaal € 163 miljoen toegekend. Er zijn afspraken gemaakt voor locaties in Amersfoort, Houten, Nieuwegein, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Woerden en Veenendaal om met de Rijksbijdrage versneld, tot en met 2030, de start van het bouwen van 30.500 woningen te realiseren.
Het Rijk stelt als randvoorwaarde aan de gemeenten dat er regionale cofinanciering beschikbaar is. Om hun regionale cofinancieringsafspraak met het Rijk rond te krijgen, vragen de gemeenten een bijdrage aan de provincie Utrecht. Met dit voorstel wordt deze bijdrage voor de gemeenten Houten, Nieuwegein, Soest, Stichtse Vecht en Woerden mogelijk gemaakt. De Versnellingsafspraken van de andere drie gemeenten (Amersfoort, Utrecht en Veenendaal) zijn onderdeel van eerdere plannen waarover tussen de gemeenten en de provincie Utrecht al financiële afspraken zijn of nog worden gemaakt.
Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten het Statenvoorstel Mobiliteitsmaatregelen voor versnelling woningbouw vast te stellen (bijlage 1) en ter besluitvorming aan Provinciale Staten voor te leggen.
-
16
Essentie / samenvatting:
De aanleiding voor het wijzigingsvoorstel van de gemeenschappelijke regeling Het Utrechts Archief (GR HUA) is de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regeling (Wgr) per 1 juli 2022. De gemeenschappelijke regelingen zijn daarvoor in de gelegenheid gesteld om binnen 2 jaar de benodigde aanpassingen door te voeren. Het voornemen was deze (technische) wijziging te combineren met de inhoudelijke wijziging van de GR HUA door het aanstaande uittreden van de minister van Onderwijs Cultuur en Wetenschap (OCW). Deze uittreding is echter (opnieuw) vertraagd, nu voorzien medio 2026, en daarom acht het Algemeen Bestuur HUA het niet langer wenselijk en uitlegbaar om deze technische wijziging uit te stellen. GS nemen een voorlopig standpunt in over het bijgevoegde ontwerp-wijzigingsbesluit en vragen PS in het Statenvoorstel om toestemming te verlenen voor het in procedure brengen van dit wijzigingsbesluit en in te stemmen met de GS-reactie aan het Algemeen Bestuur van het HUA om geen zienswijze in dienen op het ontwerp wijzigingsbesluit.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. het statenvoorstel Ontwerp-wijzigingsbesluit gemeenschappelijke regeling Het Utrechts Archief vast te stellen en ter besluitvorming aan PS te versturen;
2. de GS-brief over het ontwerp-wijzigingsbesluit vast te stellen en de gedeputeerde Financiën te mandateren om deze brief namens hen te versturen nadat PS hebben ingestemd met het statenvoorstel Ontwerpwijzigingsbesluit gemeenschappelijke regelingen Het Utrechts Archief. -
18
Essentie / samenvatting:
De provincie Utrecht (hierna: de provincie) vindt het belangrijk dat iedereen met het OV kan reizen. Om vervoersarmoede tegen te gaan is de provincie onder andere een verkenning gestart naar de uitrol van een OVproduct voor minima. Het streven is om in samenwerking met gemeenten vanaf 1 januari 2025 aan alle inwoners met een minimum inkomen binnen de provincie een OV-product aan te bieden waarmee deze, afhankelijk van de bijdrage van de gemeente, tegen een korting of volledig gratis kan reizen met het OV.
Voor 2025 kan voor een bedrag van circa €10 per persoon een kortingsproduct van 40% en voor €155 per persoon kan gratis OV in de daluren ingekocht worden. De gemeenten hebben positief gereageerd op het initiatief van de provincie, maar hebben over het algemeen aangegeven beperkt budget en capaciteit te hebben voor de uitvoering. Gemeente Amersfoort heeft vanuit hun coalitieakkoordmiddelen beschikbaar voor 2025. De gemeente Utrecht heeft de intentie om het gratis reizen product vanaf 1 juli 2025 aan te bieden als keuze aan gebruikers van de U-pas met een mobiliteitsbudget. Uit gesprekken met de vervoerder is gebleken dat de uitrol van OVpay (en daarmee de uitfasering van de huidige OV-chipkaart) een bepalende factor is bij de uitvoering. De planning van de uitrol van OVpay gaat gepaard met grote onzekerheden.
Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. het minimaproduct voor 2025 uit te werken om deze via de gemeenten beschikbaar te stellen. Dit in de vorm van 40% korting of een bijdrage aan een gratis OV-product;
2. de Statenbrief “OV voor minima” vast te stellen en ter informatie aan Provinciale Staten toe te sturen. -
19
Essentie / samenvatting:
De Rapportage natuur- en boscompensatie 2023 geeft een overzicht en een toelichting op de uitvoering van natuur- en boscompensatie voor de periode t/m 2023. In de rapportage komen achtereenvolgens aan bod: 1) natuurcompensatie Natuurnetwerk Nederland (NNN), 2) boscompensatie overeenkomstig de Omgevingswet en het Besluit Activiteiten Leefomgeving (BAL) en 3) compensatie rijksprojecten Rijkswaterstaat (RWS). In de rapportage wordt verder stil gestaan bij het functioneren van de provinciale natuurcompensatiebank.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de Statenbrief en de ‘Rapportage natuur- en boscompensatie in de provincie Utrecht 2023’ vast te stellen en toe te zenden aan Provinciale Staten.
-
20
Essentie / samenvatting:
Op grond van de door Provinciale Staten op 20 september 2023 vastgestelde Verordening Europese Landbouwsubsidies 2023-2027 provincie Utrecht is het programma Gemeenschappelijk Landbouwbeleid 2023- 2027 (GLB) in uitvoering. Middels een statenbrief worden de Provinciale Staten (PS) schriftelijk op de hoogte gebracht van stand van zaken van de uitvoering niet grondgebonden subsidies van het GLB-programma.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de statenbrief over de stand van zaken GLB-programma 2023-2027 ter informatie aan Provinciale Staten te versturen.
-
21
Essentie / samenvatting:
Voor het Bereikbaarheidsprogramma 2024-2029 zijn drie uitvoeringsprogramma’s uitgewerkt en vastgesteld. In 2025 wordt gestart met de uitvoering van deze uitvoeringsprogramma’s.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. het uitvoeringsprogramma Publieke mobiliteit vast te stellen;
2. het uitvoeringsprogramma Gezonde en veilige mobiliteit vast te stellen;
3. het uitvoeringsprogramma Infrastructuur en benutten vast te stellen;
4. de Statenbrief “Uitvoeringsprogramma’s van het Bereikbaarheidsprogramma 2024-2029” vast te stellen en, met het uitvoeringsprogramma Publieke mobiliteit, het uitvoeringsprogramma Gezonde en veilige mobiliteit en het uitvoeringsprogramma Infrastructuur en benutten, ter informatie aan Provinciale Staten toe te zenden. -
22
Essentie / samenvatting:
Met deze Statenbrief worden Provinciale Staten geïnformeerd over het besluit van Gedeputeerde Staten om in 2025 een pilot gericht op de bevordering van een gelijk speelveld voor belangenbehartigers te realiseren. Onderdeel van de pilot is het openbaar maken van agenda's van de gedeputeerden. Doel van de pilot is om meer praktijkkennis en inzichten te vergaren over de mogelijke effecten hiervan. Met dit besluit geeft Gedeputeerde Staten een vervolg aan de motie 20A Openbare Registratie Belangenvertegenwoordiging.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de Statenbrief “Vervolg Motie 20A Openbare Registratie Belangenvertegenwoordiging” vast te stellen, ter informatie naar Provinciale Staten te sturen en om in 2025 de pilot gericht op de bevordering van een gelijk speelveld voor belangenbehartigers uit te voeren.
-
23
Essentie / samenvatting:
Op 8 februari 2023 is het Statenvoorstel Slavernijverleden aangenomen. In het Statenvoorstel is opgenomen dat Provinciale Staten elk half jaar op de hoogte worden gebracht van de vorderingen van de zestal besluiten in dit voorstel. Om aan deze wens te voldoen ligt het besluit voor om de Statenbrief Voortgang Q1 t/m Q3 2024 Uitvoering Statenvoorstel Slavernijverleden vast te stellen en ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de Statenbrief Voortgang Q1 t/m Q3 2024 Uitvoering Statenvoorstel Slavernijverleden vast te stellen en ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.