Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

GS-Besluiten

dinsdag 24 september 2024

10:00 - 12:30
Locatie

16.30

Voorzitter
J.H. Oosters

Agendapunten

  1. 0.06.H

    Essentie / samenvatting:
    In verband met het veranderde aantal geborgde zetels in de Wijzigingswet Waterschapswet (schrappen van geborgde zetels bedrijven) moeten de reglementen van de waterschappen aangepast worden. Voor het waterschap Amstel, Gooi en Vecht doet de provincie Utrecht dit gezamenlijk met de provincies Noord-Holland en Zuid-Holland. Bij de wijziging zal het reglement ook geactualiseerd worden met de Omgevingswet en zullen op verzoek van het waterschap er ook enkele grenswijzigingen plaatsvinden. De meeste van deze grenswijzigingen bevinden zich buiten de provincie Utrecht. In de provincie Utrecht zijn er enkele kleine grenswijzigingen aan de kade van het Amsterdam-Rijnkanaal, als correctie op ruimtelijke ontwikkelingen in het verleden. Door de wijzigingen sluit de grens van het waterschap aan op de waterkant, waardoor enkel het Amsterdam-Rijnkanaal zelf onder het beheer van Rijkswaterstaat valt en de gehele waterkant onder het beheer van het waterschap. De wijzigingen hebben een zeer beperkte impact.


    Dit heeft geleid tot het Besluit tot wijziging van het Reglement voor waterschap Amstel, Gooi en Vecht 2017. Dit voorstel zal door provinciale staten van Utrecht, Noord-Holland en Zuid-Holland vastgesteld moeten worden.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. het Statenvoorstel Wijziging Reglement voor waterschap Amstel, Gooi en Vecht 2017 en de bijbehorende detailkaarten vast te stellen en samen met het Besluit tot wijziging van het Reglement voor het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht 2017 te zenden aan Provinciale Staten;
    2. het College van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland te machtigen voor het sturen van het goedkeuringsverzoek en de brief Machtiging NH tot sturen van goedkeuringsverzoek reglementswijziging Waterschap Amstel, Gooi en Vecht te zenden naar Noord-Holland.

  2. 0.10.H

    Essentie / samenvatting:
    Bezwaarmaker is het niet eens met de uitkomst van de door de provincie georganiseerde vrijwillige kavelruil Utrecht -West. Omdat kavelruil een privaatrechtelijk onderwerp is dat in het BurgerlijkWetboek (BW) is geregeld kan er niet met succes een Algemene wet bestuursrecht (Awb) bezwaarschrift worden ingediend. De enige mogelijkheid is een civiele procedure bij de burgerlijke rechter. Om die reden heeft de Awb-commissie geadviseerd het door bezwaarmaker ingediende bezwaarschrift ‘niet-ontvankelijk’ te verklaren. Een inhoudelijke beoordeling van de ‘bezwaren’ blijft daarom achterwege.


    Op grond van artikel 8:1 Awb gelezen in samenhang met artikel 7:1 Awb kan alleen tegen een ‘besluit’ bezwaar worden gemaakt. Artikel 1:3, eerste lid Awb, bepaalt dat onder besluit wordt verstaan: een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling.


    Meermaals is bezwaarmaker uitgelegd dat als hij het niet eens is met de uitkomst van de kavelruil hij dit juridisch kan aanvechten bij de burgerlijke (civiele) rechter, bijvoorbeeld door een kortgeding-procedure te starten. Bezwaarmaker heeft dit advies niet opgevolgd en ervoor gekozen toch een Awb-bezwaarschrift in te dienen.


    GS heeft op 9 januari 2024 een besluit genomen ter voorbereiding op het sluiten van de overeenkomsten in het kader van de kavelruil. Nadat het besluit is genomen zijn deze overeenkomsten met de geselecteerde partijen gesloten. Op grond van artikel 8:3, tweede lid, Awb, is dit type besluit uitgezonderd van het maken van bezwaar. Dit betekent dat het bezwaarschrift niet-ontvankelijk dient te worden verklaard en er in deze procedure niet inhoudelijk op de bezwaren kan worden ingegaan.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. advies van de Awb-commissie van 16 juli 2024 over te nemen, met een verwijzing naar artikel 3:49 van de Algemene wet bestuursrecht. En hiermee het bezwaar tegen het Aanwijzingsbesluit niet ontvankelijk te verklaren, omdat geen sprake is van een belanghebbende;
    2. het advies van de Awb-commissie van 16 juli 2024 over te nemen met een verwijzing naar artikel 3:49 Algemene wet bestuursrecht. En hiermee het bezwaar tegen de beleidsregels niet-ontvankelijk te verklaren, omdat er geen bezwaar kan worden aangetekend tegen beleidsregels;
    3. de beslissing op bezwaar vast te stellen en toe te zenden aan bezwaarmaker.

  3. 03

    Essentie / samenvatting:
    Met de Programmabegroting 2025 stellen Provinciale Staten de kaders vast voor de uitvoering van het beleidsdoelen opgenomen in de 10 beleidsprogramma’s en het Overzicht overhead (Bedrijfsvoering).

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. de Programmabegroting 2025 vast te stellen;
    2. het bijbehorende Statenvoorstel vast te stellen;
    3. de bijlage van de programmabegroting 2025 vast te stellen.

  4. 04

    Essentie / samenvatting:
    De Energievisie geeft, als onderdeel van het proces van integraal programmeren dat momenteel in alle provincies plaatsvindt, een beeld van het energiesysteem van de provincie Utrecht in 2030, 2040 en 2050. Dit is bedoeld als uitgangspunt voor de P-MIEK, het programma Energietransitie 2026-2030 en voor de wijziging van de Omgevingsvisie. De Energievisie bevat Leidende Principes en Structurerende Keuzes waarmee richting wordt gegeven aan de ontwikkeling van het energiesysteem.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. het Statenvoorstel Energievisie provincie Utrecht 2024-2050 en de Energievisie provincie Utrecht 2024-2050 met bijlagen vast te stellen en aan Provinciale Staten ter besluitvorming voor te leggen;
    2. de Nota van Beantwoording vast te stellen en aan Provinciale Staten toe te sturen.

  5. 05

    Essentie / samenvatting:
    De provincie Utrecht werkt momenteel aan het Integraal Programmeren van het Utrechtse Energiesysteem van de toekomst. Integraal programmeren richt zich op het in onderlinge samenhang brengen van enerzijds ruimtelijk-/economische ontwikkeling én verduurzaming van gebruikerssectoren en anderzijds de ontwikkeling van het energiesysteem. Dit leidt elke twee jaar o.m. tot een P-MIEK (provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur en Klimaat) waarin prioritaire projecten voor energie-infrastructuur worden benoemd. Om tot de juiste keuzes te komen over prioritaire energie-infrastructuurprojecten zijn twee tussenstappen nodig:
    - een energievisie, waarin de richting en kaders van de ontwikkeling van het Utrechtse energiesysteem worden gegeven en
    - een afwegingskader voor de P-MIEK.


    Het afwegingskader is een handvat dat helpt bij het selecteren van P-MIEK projecten: projecten die niet alleen maatschappelijk de meeste meerwaarde hebben, maar die ook aansluiten bij de provinciale energievisie én passen bij provinciaal en landelijk omgevingsbeleid. P-MIEK projecten gaan daarmee over grootschalige (gemeentegrens overstijgende) energie-infrastructuuruitbreidingen (elektriciteit, warmte, duurzame gassen, etc.). Het P-MIEK gaat dus niet over netaansluitingen of over infrastructuurprojecten die alleen een gemeentelijk belang/implicatie hebben.


    Het afwegingskader P-MIEK 2.0 wordt voorgelegd aan Provinciale Staten ter vaststelling. Dit gebeurt samen met de Energievisie. Beiden zijn uitgesteld naar de PS vergadering van 13 november; op deze manier kon er beter op de binnengekomen feedback op de Energievisie (uit consultatieronde en eerdere besprekingen met PS) geanticipeerd worden.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten het statenvoorstel betreffende het afwegingskader P-MIEK 2.0 vast te stellen en samen met het afwegingskader ter vaststelling te zenden aan Provinciale Staten.

  6. 07

    Essentie / samenvatting:
    GS kunnen op basis van de Subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL) subsidies verstrekken voor: het beheer van natuurterreinen, de functieverandering en inrichting van landbouwgrond naar natuur en de aankoop en ontpachting van grond ten behoeve de realisatie van het NNN, de functieverandering en inrichting van landbouwgrond naar natuur ten behoeve van de realisatie van bos buiten NNN, kwaliteitsverbetering van natuurgebieden, het uitbreiden of verbeteren van leefgebieden bedreigde soorten, het opstellen van soortenmanagementplannen en het bestrijden en beheersen van exoten. Jaarlijks vindt openstelling van deze subsidieregelingen plaats. Het Openstellingsbesluit subsidies natuur 2025 bepaalt waarvoor op basis van de regelingen subsidie kan worden aangevraagd ten laste van het boekjaar 2025, hoeveel geld daarvoor beschikbaar is, in welke periode en hoe de subsidie kan worden aangevraagd. Daarnaast worden de 2 van 5 Subsidieverordening Natuur- en landschapsbeheer 2016 (SVNL) en de Uitvoeringsregeling Stichting Certificering SNL 2023 aangepast op basis van de geactualiseerde modelverordening en -regeling.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. het Openstellingsbesluit subsidies natuur provincie Utrecht 2025 vast te stellen;
    2. het aanvraagformulier voor de subsidie natuurbeheer en het aanvraagformulier voor de subsidie Agrarisch natuur en landschapsbeheer (ANLb) vast te stellen;
    3. de Subsidieverordening Natuur- en landschapsbeheer en de Uitvoeringsregeling Stichting Certificering SNL 2023 te wijzigen zoals vermeld in het Besluit tot wijziging van de Subsidieverordening Natuur- en landschapsbeheer 2016 en de Uitvoeringsregeling Stichting Certificering SNL 2023;
    4. de besluiten genoemd bij beslispunt 1 en 3 te publiceren in het Provinciaal Blad;
    5. de statenbrief ‘Openstellingsbesluit subsidies natuur 2025’, vast te stellen en ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

  7. 08

    Essentie / samenvatting:
    De waterschappen rapporteren jaarlijks over de voortgang van het uitvoeringsprogramma regionale keringen aan Gedeputeerde Staten. De voorliggende rapportages geven inzicht in de voortgang van de verbeteropgave, toetsing en het algemene waterveiligheidsbeeld. Deze rapportages gaan over het jaar 2023. Samenvattend ligt de planning van de verbeteropgave op koers en worden de toets rapportages zoals afgesproken eind dit jaar opgeleverd. Er hebben zich in de provincie Utrecht geen calamiteiten voorgedaan bij de regionale keringen. Geadviseerd wordt om Provinciale Staten op de hoogte te brengen van de voortgang op basis van de rapportages.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. de statenbrief met titel ‘Voortgangsrapportages waterschappen regionale keringen 2023’ vast te stellen en deze ter informatie aan PS te verzenden;
    2. de antwoordbrief aan Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden vast te stellen en te verzenden;
    3. de antwoordbrief aan Waterschap Vallei en Veluwe vast te stellen en te verzenden;
    4. de machtigingsbrief aan de provincie Zuid-Holland voor gezamenlijke beantwoording aan Waterschap Rivierenland vast te stellen en te verzenden;
    5. de machtigingsbrief aan de provincie Noord-Holland voor gezamenlijke beantwoording aan Waterschap Amstel, Gooi en Vecht vast te stellen en te verzenden.

  8. 09

    Essentie / samenvatting:
    De realisatie van het trajectdeel in Amersfoort van de doorfietsroute Utrecht-Amersfoort is begin van de zomer gestart. Begin augustus heeft binnen de vergunde realisatie bomenkap plaatsgevonden. Naar aanleiding van deze werkzaamheden zijn er schriftelijke vragen gesteld door de Partij voor de Dieren die door de beantwoording worden afgedaan.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex. art. 51 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van de Statenleden de heer Travaille, mevrouw Batteau en mevrouw Butterman van Partij voor de Dieren betreffende de bomenkap doorfietsroute Utrecht-Amersfoort vast te stellen en te verzenden.

  9. 11

    Essentie / samenvatting:
    In het kader van de subsidieregeling 'Culturele festivals 2025-2028' (besluit van 26 maart 2024, nummer UTSP122547789-11) zijn 48 aanvragen gedaan. De onafhankelijke adviescommissie ‘Culturele festivals 2025-2028’ heeft alle aanvragen beoordeeld en daar een advies over uitgebracht. Van de 48 aanvragen zijn er 29 als subsidiabel beoordeeld en 19 als niet subsidiabel. Gedeputeerde Staten hebben besloten om het advies van de commissie over te nemen en vast te stellen. Dit betekent dat 29 culturele festivals in de provincie Utrecht vanaf 2025 voor vier jaar een subsidie ontvangen van de provincie Utrecht. Over het advies is in twee fasen een besluit genomen. Er wordt in fasen over het advies besloten. Op 9 juli jl. is een besluit genomen over de nietsubsidiabele aanvragen, dit besluit gaat over het advies van de ‘Adviescommissie culturele festivals 2025-2028’ exclusief de niet- subsidiabele aanvragen aangezien voor deze categorie op 9 juli jl. al een besluit is genomen.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. het advies van de adviescommissie ‘Culturele festivals 2025-2028’ exclusief de niet-subsidiabele aanvragen over te nemen en vast te stellen;
    2. de statenbrief ‘Besluit advies culturele festivals 2025-2028’ vast te stellen en met het advies van de adviescommissie ‘Culturele festivals 2025-2028’ naar Provinciale Staten te sturen.

  10. 12

    Essentie / samenvatting:
    De Samenwerkingsagenda Landbouw is door Provinciale staten vastgesteld op 18 februari 2019. De Samenwerkingsagenda spitst zich toe op zes thema’s die van belang zijn voor de landbouw van de toekomst: de verbinding stad-land, gezondheid, economisch rendabele landbouw, circulaire landbouw, natuurinclusieve landbouw en klimaatneutrale landbouw. De Utrechtse Voedselagenda 2021-2023 is een stimuleringsagenda welke is vastgesteld door de Provinciale Staten op 14 april 2021 en geeft uitvoering aan de doelstelling stadland vanuit de samenwerkingsagenda. Met de Voedselagenda richt de provincie zich op het versterken van korte, regionale voedselketens en het bevorderen van de consumptie van gezond en duurzaam voedsel in de provincie.
    In 2024 zijn beide beleidsdocumenten geëvalueerd. De bevindingen en aanbevelingen worden gebruikt bij het opstellen van een uitvoeringsprogramma Landbouw en Voedsel. Dit zal gebeuren na de vaststelling van de visie Toekomst landbouw en voedsel provincie Utrecht 2050. Dit staat voor eind 2024 gepland.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten de Statenbrief Evaluatie Samenwerkingsagenda Landbouw en Voedselagenda 2021-2023 vast te stellen en samen met de evaluatie van de Samenwerkingsagenda landbouw en evaluatie van de Voedselagenda 2021-2023 ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

  11. 13

    Essentie / samenvatting:
    Jaarlijks laat het college van GS een onderzoek uitvoeren naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gevoerde bestuur (ex artikel 217a van de Provinciewet en artikel 26 van de Financiële verordening van de Provincie Utrecht). Hiervoor kiest het college een onderwerp in het jaar voorafgaand aan de uitvoering en informeert PS over de keuze van het onderwerp door toezending van een statenbrief voor het einde van het jaar. De voorliggende suggestie voor het onderwerp voor het GS-onderzoek in 2025 is “Stopstrategie”. GS kunnen ook een ander onderwerp kiezen.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. het onderwerp ‘Stopstrategie’ als onderwerp voor het onderzoek in 2025 naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het bestuur;
    2. de gedeputeerde Financiën te machtigen als verantwoordelijk gedeputeerde om uitvoering te geven aan het onderzoek;
    3. opdracht te geven het gekozen onderwerp nader uit te werken in een onderzoeksopzet en onderzoeksvragen die met de verantwoordelijk gedeputeerde als bestuurlijk opdrachtgever verder afgestemd worden;
    4. de statenbrief Onderwerp GS-onderzoek 2025 (art. 217a Provinciewet) vast te stellen en ter informatie toe te zenden aan PS met een afschrift aan de Randstedelijke Rekenkamer, en de accountant (cfr. art. 26 van de Financiële Verordening).

  12. 14

    Essentie / samenvatting:
    Nu de Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB) voor Oekraïense ontheemden is verlengd tot 4 maart 2026 kan de provincie Utrecht opnieuw in overleg treden met de gemeente Utrecht over de mogelijke verlenging van de huurovereenkomst. De huidige huurovereenkomst loop tot 31-12-2024. Het college wordt nu gevraagd de huurovereenkomst te verlengen tot 1-9-2025.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten de statenbrief ‘verlenging huurovereenkomst gemeente Utrecht inzake opvang Oekraïnse ontheemden’ vast te stellen en na ondertekening van de verlenging van de huurovereenkomst te verzenden aan Provinciale Staten.

  13. 15

    Essentie / samenvatting:
    Binnen de Omgevingsvisie en het omgevingswetprogramma Recreatie en Toerisme is de aanpak vakantieparken opgenomen als onderdeel van het beleid. Uitgangspunt hierbij is dat gestreefd wordt naar voldoende vitale vakantieparken/ recreatiewoningen voor verblijfsrecreatie, aansluitend op de vraag van de bezoeker. Binnen deze aanpak is aandacht voor drie sporen: economisch-recreatief, ruimtelijk en veiligheid, met de veronderstelling dat vitale vakantieparken minder vatbaar zijn voor ondermijning en vice versa. Op basis van een verkenning van pilots en een onderzoek naar de kwaliteit van vraag en aanbod is een vervolgaanpak opgesteld die op 1 november 2022 door het college van Gedeputeerde Staten is vastgesteld en ter informatie aan Provinciale Staten is toegezonden.
    De verwachting was dat de resultaten van de vervolgaanpak medio 2023 gereed zouden zijn en gedeeld konden worden met Provinciale Staten. Omdat de uitvoering in gezamenlijkheid met gemeenten moet plaatsvinden, is het noodzakelijk gebleken om hiervoor specifieker inzicht te krijgen in de wensen van gemeenten. Daarnaast heeft het college van Gedeputeerde Staten, als tussenstap, aangegeven meer ambitie en richting te willen geven aan de aanpak vakantieparken. Deze stappen hebben geleid tot een ander (langer) tijdspad. Met de Statenbrief informeren wij Provinciale Staten over de voortgang van deze aanpak.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten de statenbrief ‘stand van zaken aanpak vakantieparken’ vast te stellen en ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

  14. 16

    Essentie / samenvatting:
    Vanaf begin 2024 heeft de provincie een participatief traject doorlopen om te komen tot een gezamenlijk streefbeeld (visie) voor landbouw en voedsel voor de provincie Utrecht in 2050. Uit dit streefbeeld komen ambities naar voren die aangeven hoe de provincie wil en kan bijdragen om tot dit streefbeeld voor 2050 te komen. Deze ambities zijn kaderstellend voor de provincie en worden daarom ter vaststelling aan Provinciale Staten (PS) aangeboden. Dit gebeurt nadat de kaderstellende ambities twee keer ter consultatie in de Statencommissie Landelijk gebied, Water (Bodem) en Milieu zijn behandeld. Het betreft nu de eerste behandeling waarna zij met een statenvoorstel ter vaststelling worden voorgelegd. Na het vaststellen van deze ambities als beleidskaders door PS, kunnen Gedeputeerde Staten het document ‘Toekomst landbouw en voedsel provincie Utrecht’ vaststellen.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten de Statenbrief vast te stellen en deze met de conceptversie van het beleidskader ‘Ambities landbouw en voedsel provincie Utrecht’ ter consultatie aan PS te sturen.

  15. 17

    Essentie / samenvatting:
    Provinciale Staten worden middels een Statenbrief geattendeerd op het bestaan van het fonds, over de wijze waarop Provinciale Staten de resultaten van het fonds kunnen bekijken en op welke wijze GS voornemens zijn om het fonds te gaan evalueren.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten de Statenbrief over de voortgang Mediafonds Utrecht vast te stellen en ter informatie te versturen aan Provinciale Staten.

  16. 18

    Essentie / samenvatting:
    Uitvoeringskracht bij decentrale overheden staat steeds meer onder druk. Voor het uitvoeren en realiseren van grote maatschappelijke opgaven zijn de gemeenten, waterschappen en regio’s belangrijke samenwerkingspartners voor de Provincie Utrecht en omgekeerd. De provincie heeft een verantwoordelijkheid in de kwaliteit van het openbaar bestuur en wil een goede samenwerkingspartner zijn. Daarom verkennen Gedeputeerde Staten op basis van interviews met 26 gemeenten, 4 waterschappen en de 3 regio’s in een open gesprek waar decentrale overheden tegenaanlopen bij het realiseren van hun opgaven en in samenwerkingen. Ook de Provincie Utrecht zal over haar uitvoeringskracht worden geïnterviewd tot een duurzame gezamenlijke versterking van enerzijds de onderlinge samenwerking tussen overheden en anderzijds de uitvoeringskracht. De resultaten leiden mogelijk tot een herijking van het programma Sterk Utrechts Bestuur.


    De gemeenten, waterschappen en regio's hebben inmiddels een uitnodiging ontvangen voor een interview. Per gemeente, waterschap en regio is één gesprek met een bestuurder en een directeur. De interviews worden op dit moment ingepland en zullen worden afgenomen in het najaar van 2024 door een extern adviesbureau. Ook voor het college van GS wordt een interview ingepland. De 'rode lijnen' uit de interviews en aanbevelingen zullen in het voorjaar van 2025 worden gedeeld met de provincie en de geïnterviewde partners.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten de statenbrief "Verkenning naar uitvoeringskracht en samenwerking in de provincie Utrecht, interviewronde met gemeenten, waterschappen, regio's en provincie Utrecht" vast te stellen en ter informatie naar Provinciale Staten te sturen.

  17. 19

    Essentie / samenvatting:
    In het gebiedsproces de Ronde Hoep (provincie Noord-Holland) is de provincie Utrecht, vanwege de nabijheid van Natura-2000 gebied Botshol, voortouwnemer op het thema stikstof. In dit gebiedsproces is er een initiatief tot stalmetingen op bedrijfsniveau van ammoniak en methaanuitstoot. Het doel van het project is bij te dragen aan het verkrijgen van inzicht in het effect van managementmaatregelen op uitstoot van ammoniak en methaan uit de stal en daarmee aan het behalen van de doelstellingen van het Provinciaal Programma Landelijk Gebied (PPLG).
    De samenwerkingsovereenkomst betreft de provincie Noord-Holland, 5 agrariërs , PPP-Agro Advies, Connecting Agri & Food BV, Tauw en de provincie Utrecht. De samenwerkingsovereenkomst legt de gezamenlijke basis afspraken en intenties vast.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten de samenwerkingsovereenkomst Project stalmeting, data-analyse, studieclub ammoniak- , en methaanuitstoot melkveehouders Ronde Hoep vast te stellen en aan te gaan.

  18. 20

    Essentie / samenvatting:
    De provincie Utrecht vraagt subsidie aan bij het Rijk van 7,9 miljoen euro voor het legaliseren van PAS-melders. Met dit bedrag kunnen Gedeputeerde Staten subsidie verlenen voor het omschakelen naar andere activiteiten, bedrijfsverplaatsingen, het verwerven van stikstofdepositieruimte bij andere ondernemers of de reductie van de stikstofemissie op het bedrijf zelf.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten:
    1. een Specifieke Uitkering (SPUK) aan te vragen voor een bedrag van 7,9 miljoen euro voor de uitvoering van het plan van aanpak voor de PAS-melders.
    2. dit najaar vast te stellen:
    a. de Uitvoeringsregeling subsidie omschakeling PAS-melders provincie Utrecht in bijlage 2a;
    b. de Uitvoeringsregeling subsidie verplaatsing PAS-melders provincie Utrecht in 2b;
    c. de Uitvoeringsregeling subsidie verwerving van stikstofdepositieruimte voor PAS-melders provincie Utrecht in bijlage 2c;
    d. de Uitvoeringsregeling subsidie verduurzaming PAS-melders provincie Utrecht in bijlage 2d;
    3. deze regelingen open te stellen met een openstellingsbesluit, zodra de minister heeft besloten welke bedragen zij toekent;
    4. de publiekscommunicatie over de subsidieregelingen uit te stellen tot de vaststelling van het openstellingsbesluit, maar wel alvast verkennende keukentafel gesprekken te voeren door onze landbouwcoaches.

  19. 21

    Essentie / samenvatting:
    De Utrechtse Voedselagenda 2021-2023 is een stimuleringsagenda die is vastgesteld door Provinciale Staten op 14 april 2021. Met de Voedselagenda richt de provincie zich op het versterken van korte, regionale voedselketens en het bevorderen van de consumptie van gezond en duurzaam voedsel in de provincie. Onder consumptie van duurzaam voedsel wordt ook meegenomen het stimuleren van meer plantaardig voedsel. Door aan te sluiten bij de Green Deal Eiwitrijke gewassen onderstreept de provincie Utrecht het belang van het eten van meer eiwitrijke gewassen van Nederlandse bodem en dat er gezamenlijk wordt toegewerkt naar de opschaling van de Nederlandse teelt en verwerking van eiwitrijke gewassen, primair bestemd voor humane consumptie.

    Besluit

    Gedeputeerde Staten besluiten de Green Deal eiwitrijke gewassen te ondertekenen als provincie Utrecht.