- Locatie
Jachthaven De Vrijbuiter
- Voorzitter
- J.H. Oosters
Agendapunten
-
0.05.H
Essentie/ samenvatting:
De vragen van de PvdD gaan hoofdzakelijk over de bescherming, uitbreiding en kwaliteit van het Natuurnetwerk Nederland in de provincie Utrecht. De vragen gaan ook in op de bescherming van houtopstanden en natuur in het algemeen. In de beantwoording wordt deels verwezen naar de rapportage natuur, rapportage natuurcompensatie en de omgevingsverordening. Ook is er een korte toelichting opgenomen over hoe natuurmonitoring in de PU wordt uitgevoerd.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex. art. 47 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van het Statenlid Travaille van Partij voor de dieren betreffende “voortdurende grootschalige aantasting NNNgebieden" vast te stellen en te verzenden.
-
0.06.H
Essentie / samenvatting:
Op 7 februari jl. hebben Provinciale Staten (PS) de eerste wijziging Omgevingsverordening vastgesteld met daarin de aanpassing van de instructieregels ter bescherming van het natuurnetwerk Nederland (hierna NNN) in de provincie Utrecht. Als hulpmiddel bij de toepassing van deze regels in gemeentelijke plannen is een handreiking opgesteld. De (concept) handreiking is op 20 juni 2024 in de commissie RGW besproken en kan, met enkele aanpassingen, nu door GS worden vastgesteld. De handreiking zal na vaststelling ter kennisname naar PS worden doorgezet en op de website van de provincie worden geplaatst.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. de Handreiking bij de regels ter bescherming van het NNN vast te stellen;
2. de Statenbrief “Handreiking bij de regels ter bescherming van het NNN” vast te stellen en inclusief bijlage (de door GS vastgestelde Handreiking regels ter bescherming van het NNN) toe te sturen aan Provinciale Staten;
3. de portefeuillehouder Transitie landelijk gebied, Natuur en Landbouw te mandateren voor het vaststellen van kleine en redactionele wijzigingen in de Handreiking bij de regels ter bescherming van het NNN. -
0.09.H
Essentie / samenvatting:
Op grond van de door Provinciale Staten op 20 september 2023 vastgestelde Verordening Europese Landbouwsubsidies 2023-2027 provincie Utrecht kunnen Gedeputeerde Staten van Utrecht openstellingen van subsidieregelingen in het kader van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) vaststellen. De GLBopenstelling niet productieve investeringen op landbouwbedrijven provincie Utrecht 2024 wordt van 4 september tot en met 29 november 2024 opengesteld. De openstelling is gericht op niet productieve investeringen door landbouwers of samenwerkingsverbanden van landbouwers die bijdragen aan een effectieve uitvoering van het Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer (ANLb) in de provincie Utrecht.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten het Openstellingsbesluit GLB 2023-2027 niet productieve investeringen op landbouwbedrijven provincie Utrecht 2024 met een subsidieplafond van € 2.258.598,52 dat gedekt wordt uit het meerjarendoel 2.4.1 ‘Landbouw meer circulair en rendabel’ vast te stellen en te publiceren in het Provinciaal Blad.
-
0.10.H
Essentie / samenvatting:
Op grond van de Wet personenvervoer 2000 kunnen niet-concessiehouders een aanvraag bij GS indienen voor een ontheffing op het verbod om openbaar vervoer te verrichten binnen het gebied van de door provincie Utrecht uitgegeven concessies. Door de firma Flixbus B.V. is een aanvraag ingediend voor een ontheffing voor de volgende verbinding: Amsterdam Sloterdijk – Utrecht Centraal – Eindhoven Station ( J.F. Kennedylaan) – Eindhoven Airport – Turnhout – Antwerpen Rooseveltplaats – Brussel Noord v.v.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. aan Flixbus B.V. op grond van artikel 29 van de Wet personenvervoer 2000 een ontheffing te verlenen voor de periode tot 1 december 2028 onder de in de beschikking genoemde beperkingen en voorschriften;
2. de brief aan Flixbus B.V. vast te stellen en te versturen. -
0.14.H
Essentie/samenvatting:
De leden van de Adviescommissie Schade Grondwater (ACSG) worden benoemd door de provincie Gelderland. Alle andere colleges van GS hebben hiervoor mandaat aan Gelderland verleend. Gelderland neemt daarmee de rol van coördinerende provincie op zich. Om deze procedure te bestendigen is een wijziging van het instellingsbesluit nodig, daarmee zijn geen mandaatbesluiten specifiek aan één provincie meer nodig in de toekomst.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. het Besluit van de gedeputeerde staten van Utrecht van 9 juli 2024, nr. UTSP-1399819799-9721, houdende regels omtrent grondwater Instellingsbesluit Adviescommissie Schade Grondwater 2024 vast te stellen en te publiceren;
2. het mandaatbesluit aan gedeputeerde staten van de provincie Gelderland in te trekken. -
0.18.H
Essentie / samenvatting:
De provincie Utrecht (hierna: de provincie) stelt jaarlijks een rapportage op over het openbaar vervoer (hierna: ov) waarvan de provincie concessieverlener is. Hierin worden de staat en ontwikkeling van het ov met feiten en cijfers in kaart gebracht. De rapportage over 2023 is nu opgeleverd. Naast een verslag aan de Provinciale Staten wordt de rapportage breed gedeeld (in ieder geval via de provinciale website) en is voor eenieder toegankelijk. Hiermee wordt beoogd de kennis uit de rapportage op publieksvriendelijke wijze ook buiten het provinciehuis te delen.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. de Jaar- en trendrapportage ov 2023 vast te stellen;
2. de Statenbrief Jaar-en trendrapportage 2023 vast te stellen en, met de Jaar- en trendrapportage ov 2023, ter informatie aan Provinciale Staten te sturen;
3. de Jaar- en trendrapportage ov 2023 te verspreiden onder relaties. -
0.24.H
Essentie / samenvatting:
De Europese richtlijn NIS (Network and Information Security Directive), in Nederland geïmplementeerd met de Wbni (Wet beveiliging netwerk- en informatiesystemen), is gericht op versterking van de cyberbeveiligingsweerbaarheid. Deze gelden voor sectoren en organisaties die verantwoordelijk zijn voor diensten die essentieel zijn voor de maatschappij. De NIS geldt niet voor decentrale overheden. Dat verandert met de komst van de opvolger van de NIS, de NIS2. Voor de provincie Utrecht (PU) betekent de NIS2 een beweging van de huidige zelfregulering naar doorlopend voldoen aan NIS2 en daarover verantwoording kunnen afleggen. De normen worden strenger. Een nationale toezichthouder kan boetes uitdelen en bestuursleden persoonlijk aansprakelijk stellen. De verantwoording betekent een bewijsplicht over het afdoende beheersen van risico’s. Onderdeel hiervan is het continu valideren van beveiligingsmaatregelen. Naar aanleiding van de invoering van de NIS2 per oktober 2024 heeft de provincie Utrecht onderzocht welke verbeteringen nodig zijn om te voldoen aan de NIS2.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. in te stemmen met de aanbevelingen van de proeftoets NIS2 en de managementreactie van de directie;
2. de statenbrief ‘Voorbereiding op NIS2’ vast te stellen en ter informatie inclusief de bijlage ‘Samenvatting Rapport van bevindingen proeftoets NIS2’ toe te zenden aan Provinciale Staten;
3. ten aanzien van onderdeel ‘Bijlage C’ van het rapport van bevindingen (bijlage 1) geheimhouding op te leggen overeenkomstig artikel 84 van de Provinciewet en artikel 5.1 lid 2 sub b, c, d, e en h van de Wet open overheid. -
0.25.H
Essentie / samenvatting:
Regionaal werkt de provincie Utrecht samen met partners aan vraagbeïnvloeding van mobiliteit in het samenwerkingsverband Goedopweg. In het Bestuurlijk dashboard 2023 en het Jaarverslag 2023 zijn de resultaten van deze samenwerking beschreven.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de Statenbrief “Dashboard en jaarverslag 2023 Goedopweg” vast te stellen en, met het Bestuurlijk dashboard Q4 2023, ter informatie aan Provinciale Staten toe te zenden.
-
0.26.H
Essentie / samenvatting:
De vastgoedmonitor werklocaties kijkt terug naar de actuele situatie in 2023 op de vastgoedmarkten voor bedrijventerreinen, kantoren en winkels. Belangrijkste conclusies: er blijft op de kantorenmarkt een groot verschil tussen de topkantorenlocaties met een enorme vraag en de minder courante, perifere kantoorlocaties met deels leegstand. Op de bedrijfsruimtemarkt blijft er schaarste omdat enerzijds bedrijfsruimte zeer beperkt voorhanden is en anderzijds nieuwbouw bijna niet van de grond komt. Op de winkelmarkt lijkt een nieuwe balans gevonden te zijn tussen fysieke en online winkels. Daarbij vindt nog steeds concentratie plaats op de beste winkellocaties. De verzorgingsgebieden van Utrecht en Amersfoort groeien, terwijl in de kleinere plaatsen vooral de focus ligt op de dagelijkse levensbehoeften.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de statenbrief resultaten Vastgoedmonitor Werklocaties 2024 vast te stellen en, met de Vastgoedmonitor Werklocaties 2024, ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.
-
0.30.H
Essentie/samenvatting:
De huidige overeenkomsten met de IT-leveranciers voor datacenter-diensten en wide-area-netwerk diensten lopen af per 15 mei 2025, en zijn dan niet meer rechtmatig verlengbaar. De aanbestedingen voor opvolging van deze essentiële diensten moeten nu opgestart worden, vanwege de complexiteit en vanwege de lange duur van de transities naar opvolgende leveranciers. Een reguliere voorbereidingstijd van 1 jaar is echter onvoldoende. De omvang en samenstelling van de opvolgende diensten moeten wezenlijk anders worden ingericht, om diverse redenen. Er is momenteel nog onvoldoende concreet inzicht in de dan benodigde diensten om deze nu te kunnen aanbesteden voor een periode van langer dan 1 jaar. Gedeputeerde Staten wordt daarom geadviseerd te besluiten de huidige overeenkomsten onderhands te verlengen met een periode van maximaal 18 maanden. Er zal een studie opgestart worden om de toekomstige behoefte nader te bepalen waarna de aanbestedingsprocedure zal worden gestart.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. de overeenkomsten met PQR B.V. betreffende Datacenter-diensten en met Eurofiber Nederland B.V. betreffende Wide-area-netwerk diensten onderhands te verlengen tot uiterlijk 15 november 2026;
2. de aanbestedingsrechtelijke onrechtmatigheid die voortvloeit uit de verlenging van de overeenkomsten te accepteren en bij de desbetreffende jaarrekeningen te melden. -
03
Essentie / samenvatting:
Op 26 juni jl. is het Plan inzet middelen versnelling energietransitie in Provinciale Staten vastgesteld. Onderdeel hiervan is een bijdrage van € 10 miljoen aan het Meerjarig Collectief Ontzorgingsprogramma (MCOprogramma) van het Energie Diensten Centrum voor het verduurzamen van woningen. De inzet van dit instrument wordt gefaseerd uitgevoerd met een tussentijdse evaluatie. Het gaat om een bedrag van € 5 miljoen voor de eerste fase en € 5 miljoen voor de tweede fase. In september start dit programma in 14 gemeenten en start de eerste fase. De provinciale bijdrage is vormgegeven via de Subsidieregeling cofinanciering isolatie koopwoningen welke ter besluitvorming voorligt.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. de Subsidieregeling cofinanciering isolatie koopwoningen provincie Utrecht met nummer UTSP697139623-2296 vast te stellen en te publiceren in het Provinciaal blad;
2. het Mandaatbesluit cofinanciering isolatie koopwoningen provincie Utrecht met nummer UTSP1332698155-1324 vast te stellen en te publiceren in het Provinciaal blad;
3. de statenbrief grootschalige aanpak isolatie vast te stellen en toe te zenden aan Provinciale Staten. -
04
Essentie / samenvatting:
De provincie Utrecht is eerder een Bibob-onderzoek opgestart naar Groengas Cothen B.V. (hierna: 'Groengas Cothen') op grond van de Wet Bibob vanwege de overname van een omgevingsvergunning milieu. Na een mededeling per brief aan Groengas Cothen, diende Groengas Cothen een bezwaarschrift in. Momenteel moet de beslissing op bezwaar worden genomen.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. dat het Bibob-rapport niet aan Groengas Cothen B.V. wordt verstrekt vanwege de geheimhoudingsplicht zoals vastgelegd in artikel 28 van de Wet Bibob;
2. het bezwaar van Groengas Cothen B.V. niet ontvankelijk te verklaren;
3. de beslissing op bezwaar (bijlage 1) vast te stellen en te verzenden en met toepassing van artikel 3:49 Awb te verwijzen naar het advies van de Awb adviescommissie van PS en GS van 30 mei 2024, nr. BZW.23.071.001. -
07
Essentie / samenvatting:
Naar aanleiding een onlangs verleende TUG ontheffing zijn vragen gesteld over de beleidsregels voor het verlenen van deze ontheffingen. De vragen worden per brief beantwoord.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex art. 47 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van de Statenleden Travaille van Partij voor de Dieren, Oude Wesselink van Groen Links en Flink van PvdA, betreffende TUG ontheffingen, vast te stellen en aan hen te verzenden.
-
08
Essentie / samenvatting:
Op grond van de door Provinciale Staten op 20 september 2023 vastgestelde Verordening Europese Landbouwsubsidies 2023-2027 provincie Utrecht (verder: de Verordening) kunnen Gedeputeerde Staten van Utrecht openstellingen van subsidieregelingen in het kader van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) vaststellen. De beide voorliggende openstellingsbesluiten geven invulling aan de maatregel ‘Samenwerking voor plattelandsontwikkeling-LEADER – Uitvoering projecten LOS’ voor de gebieden Utrecht Oost en Weidse Veenweiden. De openstelling loopt van 3 oktober 2024 tot en met 31 december 2027. Een LOS is een ‘Lokale Ontwikkelingsstrategie voor een vanuit de gemeenschap geleide lokale ontwikkeling’, opgesteld door een ‘lokale actiegroep’. GS hebben in september 2023 hun goedkeuring gegeven aan de LOS-en voor Utrecht Oost en Veenweiden. In deze LOS-en worden nu enkele wijzigingen voorgesteld.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. de wijzigingen van de Lokale ontwikkelingsstrategie LEADER Weidse Veenweiden 2023-2027 goed te keuren;
2. de wijzigingen van de Lokale ontwikkelingsstrategie LEADER Utrecht-Oost 2023-2027 goed te keuren;
3. het openstellingsbesluit subsidie uitvoering projecten LOS Utrecht-Oost 2023-2027 met een subsidieplafond van € 888.580 dat gedekt wordt uit het meerjarendoel 2.4.1 ‘Landbouw meer circulair en rendabel’ vast te stellen en te publiceren in het Provinciaal blad;
4. het openstellingsbesluit subsidie uitvoering projecten LOS Weidse Veenweiden 2023-2027 met een subsidieplafond van € 821.028 dat gedekt wordt uit het meerjarendoel 2.4.1 ‘Landbouw meer circulair en rendabel’ vast te stellen en te publiceren in het Provinciaal blad. -
11
Essentie / samenvatting:
De voormalig provinciaal adviseur ruimtelijke kwaliteit Utrecht, Paul Roncken, heeft in november 2023 zijn laatste advies uitgebracht. Het gaat om het PARK-advies ‘Parkeren in Stijl’. Gedeputeerde Staten versturen aan de heer Roncken per brief een reactie op het advies en danken hem voor al zijn adviezen de afgelopen jaren. Op basis van het advies laat Gedeputeerde Staten een concreet plan uitwerken voor Boswachterij Austerlitz.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. de brief ‘Reactie op PARK-advies 'Parkeren in Stijl'’ vast te stellen, aan de heer Roncken toe te zenden en ter informatie als afschrift toe te zenden aan Provinciale Staten;
2. het voorstel voor het uitwerken van een concreet plan voor Boswachterij Austerlitz goed te keuren. -
12
Essentie/ samenvatting:
Voor het realiseren van de in het UPLG opgenomen opgaven en doelen is het noodzakelijk te kunnen beschikken over passend instrumentarium. Op dit moment bestaan er twee regelingen voor bedrijfsverplaatsing binnen de Provincie Utrecht:
- de Subsidieregeling Verplaatsing en beëindiging veehouderijen (GGA);
- artikel 2.2 in de Subsidieregeling Agenda Vitaal Platteland (AVP).
Beide regelingen worden samengevoegd tot één geïntegreerde regeling: de ‘Subsidieregeling verplaatsing Landbouwbedrijven Utrecht'.
De subsidieregeling is één van de instrumenten die bijdraagt aan de reductie van de stikstofuitstoot, realisatie van NNN en daarmee aan de doelen voor klimaat, water en bodem. Met behulp van deze regeling is het mogelijk om landbouwbedrijven in de provincie, die op vrijwillige basis besluiten te verplaatsen, financieel te ondersteunen.
Het nieuwe besluit zorgt voor integratie van beide bestaande regelingen. Op deze manier hoeven agrariërs niet meer te ‘kiezen’ tussen twee regelingen met op het oog vergelijkbare doelstellingen. De maximumvergoeding wordt in dit voorstel afhankelijk van het aantal mol stikstofreductie of het aantal toegevoegde hectares aan het NNN. Met deze wijziging wordt de subsidiehoogte gekoppeld aan de hoogte van het doelbereik, zodat publieke middelen efficiënt worden ingezet. Daarnaast zijn enkele tekstuele verbeteringen doorgevoerd.
Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. de ‘Subsidieregeling verplaatsing Landbouwbedrijven Utrecht' vast te stellen en bekend te maken in het Provinciaal blad;
a. de regeling voor de verplaatsing van grondgebonden agrarische bedrijven te schrappen uit de 'Subsidieregeling Agenda Vitaal Platteland provincie Utrecht' 29 november 2022, nr. UTSP-814175531-34 door het vaststellen van het wijzigingsbesluit nr. UTSP- 67003060-14331;
b. de 'Subsidieregeling verplaatsing en beëindiging veehouderijen Utrecht', van 7 maart 2023, nr. UTSP1088738041- 976 in te trekken;
2. het `Openstellingbesluit subsidieregeling verplaatsing landbouwbedrijven Utrecht 2024' vast te stellen en bekend te maken in het Provinciaal Blad met een subsidieplafond van € 700.000 tot 30 september 2024;
3. de ‘Subsidieregeling verplaatsing Landbouwbedrijven Utrecht’ en het bijbehorende openstellingsbesluit in werking te laten treden na bekendmaking;
4. het `Openstellingbesluit subsidieregeling verplaatsing landbouwbedrijven Utrecht 2024' met een subsidieplafond van € 700.000 te dekken uit de begroting van budgetplaats 60046 'Aanpak stikstofdossier Organisatie';
5. met de Slotnota 2024 voor te stellen maximaal € 700.000 te onttrekken uit de bestemmingsreserve Gebiedsprocessen Stikstof voor de financiering van het `Openstellingsbesluit ‘Subsidieregeling verplaatsing landbouwbedrijven Utrecht 2024'. -
13
Essentie / samenvatting:
Subsidie voor bodemdalingremmende maatregelen wordt verstrekt via de provinciale Subsidieregeling Beperking Bodemdaling Utrechtse Veenweiden (SRBB) die 1 september 2022 is opengesteld. Voor deze subsidieregeling liggen nu drie wijzigingsverzoeken voor:
1. Verlengen van de subsidieregeling tot en met 31 december 2025.
2. Opnemen van subsidieplafonds voor de 3 onderdelen van de regeling voor het jaar 2024.
3. Kleine verbeteringen en verduidelijkingen van de regeling.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten het wijzigingsbesluit van de Subsidieregeling Beperking Bodemdaling (SRBB) Utrechtse Veenweiden 2024 vast te stellen.
-
15
Essentie / samenvatting:
Gedeputeerde staten stellen een aanvullend bedrag van € 807.300,- beschikbaar ten behoeve van 43 extra deelnemers aan de Utrechtse Monitor Duurzame Landbouw (UMDL 2024-2027). Hierdoor kunnen in 2024 in totaal 143 (in plaats van 100) melkveehouders beloond worden voor het stapsgewijs verduurzamen van hun bedrijfsvoering. De voorwaarden voor deze 43 deelnemers zijn dezelfde als voor de andere 100 deelnemers. Deze 43 deelnemers stonden op de wachtlijst en hadden zich de eerste week van openstelling enthousiast aangemeld.
De duurzame prestaties worden beoordeeld aan de hand van een set van 15 kritische prestatie-indicatoren (KPI’s) met bijbehorende streefwaarden. De introductie van de Monitor Duurzame Landbouw gebeurt in het kader van het Utrechts Programma Landelijk Gebied (UPLG). De aanpak geeft boeren inzicht in de mate van verduurzaming van hun bedrijfsvoering en helpt op deze manier om de doelen voor stikstof, biodiversiteit, waterkwaliteit en klimaat te halen. Agrarische ondernemers kunnen hiervoor de komende vier jaren een financiële bijdrage ontvangen, die afhangt van hun prestaties. De aanpak stimuleert boeren om bij te dragen aan de UPLG-doelen en helpt hen tevens op weg naar een natuurinclusieve kringlooplandbouw.
Besluit
Gedeputeerde staten besluiten de voorgestelde wijziging van de Subsidieregeling uitvoering Utrechtse Monitor Duurzame Landbouw 2024-2027 vast te stellen. Dit betekent dat het subsidieplafond en het maximum subsidiebedrag worden opgehoogd met € 807.300,- en dat de uiterste datum voor het indienen van een aanvraag wordt gewijzigd.
-
16
Essentie / samenvatting:
Het OFM (Omgevingsprogramma Faunabeleid en Monitoring) is gericht op het bewaken van de balans tussen de bescherming en het behoud van (beschermde) diersoorten en het beperken van schade en overlast aan de door de Omgevingswet erkende belangen. Met de vaststelling van het OFM is het beleid geactualiseerd en is rekening gehouden met de ontwikkelingen in de gerechtelijke uitspraken. Deze uitspraken eisen dat er verbetering en meer inzicht komt in de relaties tussen de inzet van preventieve maatregelen, afschot, schade en locaties. Ook zijn de voornemens uit het coalitieakkoord “Aan de slag voor Utrecht” 2023-2027 en de ambities uit de Omgevingsvisie in het OFM verder uitgewerkt.
Na de terinzagelegging van het OFM van 7 november 2023 tot en met maandag 18 december 2023 is de nota van beantwoording opgesteld. In de nota van beantwoording, inclusief bijlage met de reacties uit de commissie RGW, is te lezen hoe de reacties zijn meegenomen in de definitieve versie van het OFM. Belangrijkste aanpassingen zijn de geleidelijke aanpassing van het eigenrisico van 5% naar 20%, de pilot voor adaptief beheer en de afwikkeling van de aangenomen moties (PS, d.d. 19 juni 2024).
Met de vaststelling van de Kadernota 2025 – 2028 is duidelijk geworden welke financiële middelen beschikbaar zijn voor de uitvoering van de (wettelijke) taken van het faunabeleid en kan GS overgaan tot de vaststelling van het OFM.
Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. het Omgevingsprogramma Faunabeleid en Monitoring inclusief de ‘nota van beantwoording inspraakreacties op het ontwerp Omgevingsprogramma Faunabeleid en Monitoring en bijlage: reacties RGW’ vast te stellen en te publiceren;
2. de Statenbrief vast te stellen en met het Omgevingsprogramma Faunabeleid en Monitoring inclusief de ‘nota van beantwoording inspraakreacties op het Omgevingsprogramma Faunabeleid en Monitoring en bijlage: reacties RGW’ ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten. -
17
Essentie / samenvatting:
De vragenstellers hebben via de media kennisgenomen van het onderzoeksrapport "Effectiviteit van maatwerkbeheer en een virtueel hekwerk op verkeersslachtoffers onder reeën" en stellen vragen over het afschot van reeën. In de bijgevoegde beantwoordingsbrief, wordt een antwoord gegeven op deze vragen.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex art. 47 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van het Statenlid Batteau (PvdD) betreffende afschot reeën vast te stellen en te verzenden.
-
19
Essentie / samenvatting:
PS hebben op 13 december 2023 het besluit genomen tot instelling van een nieuw onafhankelijke adviesorgaan: de Utrechtse Adviesraad voor de Fysieke leefomgeving. Daarna hebben GS op 30 januari 2024, gehoord hebbende de begeleidingscommissie van PS, de profielen vastgesteld voor een voorzitter en leden van de Utrechtse Adviesraad voor de Fysieke Leefomgeving. Op 28 mei jongstleden heeft GS besloten de voorzitter te benoemen. Daarna heeft een wervings- en selectieprocedure plaatsgevonden voor de werving van leden. Met dit besluit worden vijf leden benoemd.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. mevrouw Thessa Fonds, mevrouw Els van Grol, de heer Hugo Hegeman, de heer Jan van Kuijk en de heer Alexander van der Vooren te benoemen als lid van de Utrechtse Adviesraad voor de Fysieke Leefomgeving voor een termijn van 4 jaar;
2. de Statenbrief "Benoeming leden van de Utrechtse Adviesraad voor de Fysieke Leefomgeving" vast te stellen en ter informatie te versturen aan Provinciale Staten;
3. de benoemingsbrief aan de beoogde leden van de Utrechtse Adviesraad voor de Fysieke Leefomgeving vast te stellen en te versturen; 4. Artikel 11 van de Verordening rechtspositie politieke ambtsdragers provincie Utrecht voor wat betreft de vergoeding ten behoeve van bijwonen en voorbereiden van vergaderingen voor deze functie van toepassing te verklaren. -
21
Essentie / samenvatting:
Per 1 januari 2024 is de aangepaste Huisvestingswet 2014 van kracht. Hierin zijn aanpassingen opgenomen die gemeenten meer ruimte geven om specifieke doelgroepen, eigen inwoners en mensen met bepaalde beroepen te ondersteunen bij het vinden van een betaalbare huurwoning of nieuwbouwkoopwoning. Een andere, meer procedurele, aanpassing betreft de verplichting voor gemeenten om voortaan bij het opstellen of wijzigen van hun huisvestingsverordening de provincie om advies te vragen. Na de behandeling van een aantal adviesaanvragen en verkregen kennis vanuit adviesbureaus is een (afwegings)kader Huisvestingsverordeningen opgesteld, zodat goede eenduidige adviezen kunnen worden opgesteld richting gemeenten. Daarnaast wordt, ter bevordering van snelle advisering, gevraagd om mandatering aan de verantwoordelijk gedeputeerde. De provincie moet namelijk binnen zes weken een advies uitbrengen aan de gemeente na een adviesverzoek.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. het ‘Kader advisering huisvestingsverordeningen’ vast te stellen;
2. de portefeuillehouder te machtigen om binnen het door gedeputeerde staten vastgestelde kader adviezen over voorgenomen huisvestingsverordeningen of wijzigingen daarvan vast te stellen en te ondertekenen en deze te doen toekomen aan burgemeester en wethouders van de betrokken gemeenten als bedoeld in artikel 6, derde lid, van de Huisvestingswet;
3. de statenbrief, inclusief het ‘Kader advisering huisvestingsverordeningen’, vast te stellen en ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten. -
22
Essentie / samenvatting:
Met deze Statenbrief wordt Provinciale Staten geïnformeerd over het voornemen van Gedeputeerde Staten om het landbouwverkeer op de N199 (Bunschoterstraat en Amersfoortseweg) toe te staan op de hoofdrijbaan. In overleg met de gemeente Amersfoort, belangenverenigingen (Cumela, LTO en Fietsersbond) en ondernemers is, in lijn met de nota parallelwegen en landbouwverkeer, besloten om het landbouwverkeer ook op de hoofrijbaan toe te staan. De maximumsnelheid op de parallelrijbaan wordt tevens verlaagd van 60km/u naar 30km/u, conform het Netwerkperspectief.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de Statenbrief Landbouwverkeer N199 vast te stellen en ter informatie te versturen naar de leden van Provinciale Staten.
-
23
Essentie / samenvatting:
Het veelzijdige en kwalitatief hoogwaardige aanbod van culturele festivals met een artistieke missie in onze provincie, vormt een belangrijk onderdeel van onze culturele infrastructuur voor zowel makers als publiek. In het kader van de subsidieregeling 'Culturele festivals 2025-2028' (besluit van 26 maart 2024, nummer UTSP122547789-11) zijn 48 aanvragen gedaan. De adviescommissie ‘Culturele festivals 2025-2028’ heeft 29 aanvragen als subsidiabel beoordeeld en 19 aanvragen als niet subsidiabel. Over het advies wordt in twee fasen een besluit genomen, waarbij voorliggend besluit alleen de niet subsidiabele aanvragen betreft. Een aantal aanvragers uit de gemeente Utrecht die door de commissie als subsidiabel is beoordeeld, is namelijk voor hun voortbestaan ook afhankelijk van subsidie van de gemeente Utrecht en het rijk. De besluitvorming van de gemeente Utrecht en het rijk ten aanzien van deze aanvragers hebben wij daarom nodig om te besluiten of wij het positieve advies van de commissie over deze aanvragen kunnen overnemen. Het College van B&W van de gemeente Utrecht heeft het advies om twee aanvragen (stichting Storm en stichting Nederlands Film Festival) niet te ondersteunen voor de periode 2025-2028 overgenomen. Over de subsidiabele aanvragen wordt daarom begin september 2024 een besluit genomen. In andere gemeenten is bovenstaande niet aan de orde.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. het advies van de adviescommissie ‘Culturele festivals 2025-2028’ voor wat betreft de niet subsidiabele aanvragen vast te stellen;
2. de statenbrief ‘Besluit advies niet subsidiabele aanvragen culturele festivals 2025-2028’ vast te stellen en met het advies van de adviescommissie ‘Culturele festivals 2025-2028’ voor wat betreft de niet subsidiabele aanvragen naar Provinciale Staten te sturen. -
27
Essentie / samenvatting:
Op 21 juni 2024 heeft minister Hugo de Jonge van BZK namens het kabinet de voorontwerp Nota Ruimte naar de Tweede Kamer gestuurd. Het voorontwerp is een eerste ruimtelijke vertaling van de opgaven voor Nederland richting 2050, met een doorkijk naar 2100. Het benoemt gemaakte keuzes en geeft richting voor te maken keuzes in heel Nederland. Over grote, urgente ruimtelijke opgaven o.a. op het gebied van water, bodem, landbouw, natuur, energie, (circulaire) economie, mobiliteit, wonen, groen in en om de stad, defensie, cultureel erfgoed en landschap. De voorontwerp Nota Ruimte volgt op de contourennotitie Nota Ruimte van 6 oktober 2023. En is een tussenstap op weg naar de ontwerp Nota Ruimte en vervolgens de definitieve Nota Ruimte. De definitieve Nota Ruimte is een voor het Rijk bindende visie en het beleidsmatige kader van de Omgevingswet. Door middel van een Statenbrief worden Provinciale Staten over de inhoud en het proces van het voorontwerp en de duiding van de betekenis ervan voor de provincie Utrecht geïnformeerd. In algemene zin sluiten de keuzes van het Rijk in het voorontwerp goed aan op die in het provinciaal omgevingsbeleid Utrecht.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de Statenbrief ‘Voorontwerp Nota Ruimte’ vast te stellen en samen met de Kamerbrief ‘Voorontwerp Nota Ruimte en reflecties PBL en CRa ruimtelijke voorstellen provincies’ en de voorontwerp Nota Ruimte zelf ter informatie naar Provinciale Staten te sturen.
-
28
Essentie / samenvatting:
Op zondag 14 april jongstleden heeft de pilot tram in het weekend tijdens een thuiswedstrijd van FC Utrecht plaatsgevonden. Deze pilot is geëvalueerd op onder andere (verkeers)veiligheid, reizigersaantallen en reizigersbeleving. De evaluatie geeft aan dat alle betrokken partijen de pilot succesvol vonden. Wel zijn er ook aandachtspunten voor het vervolg van deze pilot. Met de Statenbrief worden de Provinciale Staten op de hoogte gebracht van de resultaten van de evaluatie en het vervolg. Ondanks de ambitie om de tram vaker, en uiteindelijk structureel, in te zetten in het weekend, is het personeelsgebrek ook hier een bottleneck. Hierdoor is het niet mogelijk om in 2024 de tram in te zetten bij thuiswedstrijden van FC Utrecht. Het streven is om de tram wel in te zetten tijdens twee open dagen van de Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht in november 2024, zodat toch geëxperimenteerd kan worden met het laten rijden van de tram op weekenddagen. Voor 2025 is het streven om de tram in te zetten tijdens de thuiswedstrijden van FC Utrecht. Voor 2026 is het streven om de tram structureel in het weekend te laten rijden.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de Statenbrief “Vervolg Pilot tram FC Utrecht” vast te stellen en ter informatie naar Provinciale Staten te sturen.
-
29
Essentie/ samenvatting:
GS hebben een verkenning (intern en extern) naar de ervaringen, mogelijkheden en aandachtspunten rondom contact- en gebiedsgedeputeerden1 uitgevoerd. In de Statenbrief informeren GS Provinciale Staten over deze verkenning. De conclusie is dat de primaire samenwerkingspartners (gemeenten) tevreden zijn over de samenwerking met de provincie en de provincie (bestuurlijk en ambtelijk) over het algemeen goed benaderbaar vinden. Hoe de samenwerking in de regio’s is vormgegeven betreft maatwerk. Daarom kiezen GS ervoor geen structurele verdere invulling te geven aan gebiedsgedeputeerden.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. op basis van de verkenning geen gebiedsgedeputeerden in te stellen;
2. de Statenbrief Verkenning gebiedsgedeputeerden, waarin deze verkenning is opgenomen, vast te stellen en ter informatie aan Provinciale Staten te sturen. -
31
Essentie / samenvatting:
In 2022 is de door provincie Utrecht ontwikkelde methodiek “Natuurvriendelijk Isoleren” (NVI) onderdeel geworden van het Utrechtse (pre-)SoortenManagementPlan (SMP) beleid. In de eerste instantie was dit bedoeld voor toepassing in de eigen Utrechtse gemeenten. Kwaliteitscontrole, toezicht en handhaving op de toepassing van NVI zijn, waar het gaat om de Utrechtse gemeenten, bevoegdheden van de provincie Utrecht. Inmiddels is NVI overgenomen door het rijk en andere provincies. Hierdoor zijn de regels verbonden aan natuurvriendelijk isoleren landelijk de norm geworden, voor alle isolatiebedrijven in heel Nederland, via de Landelijke Lijn Natuurvriendelijk Isoleren. Dat vraagt om een robuuster systeem voor toezicht op de juiste uitvoering van de methodiek. Daarom is het gewenst NVI op te nemen in een formele, landelijke BeoordelingsRichtijn (BRL) waar certificeringsinstanties gebruik van kunnen maken. Als bedenker en eigenaar van de methodiek is de provincie Utrecht de aangewezen partij om de opdracht te verstrekken, in dit geval aan Kiwa certificering. Het ministerie van BZK heeft aangegeven de kosten voor haar rekening te willen nemen.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten een overeenkomst van opdracht aan te gaan met Kiwa certificering NV voor het opstellen van een Beoordelingsrichtlijn Natuurvriendelijk Isoleren.
-
32
Essentie / samenvatting:
Op 28 maart 2023 heeft een opdrachtnemer van de provincie Utrecht een bodemprocedure aanhangig gemaakt bij de rechtbank Midden-Nederland. De zaak ziet op een geschil dat voortkomt uit het ‘Prestatiecontract instandhouding openbare verlichting en verkeersregelinstallaties 2019-2023’. De rechtbank heeft tijdens de eerste zitting geadviseerd om te bezien of partijen een schikking kunnen bereiken voordat de rechtbank uitspraak doet. Na de eerste zitting hebben partijen een onderhandelingsakkoord bereikt om tot een minnelijke schikking te komen. De minnelijke schikking wordt vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst, welke aan Gedeputeerde Staten wordt voorgelegd.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten de vaststellingsovereenkomst Prestatiecontract instandhouding openbare verlichting en verkeersregelinstallaties 2019-2023 vast te stellen en aan te gaan.
-
33
Essentie / samenvatting:
Nu de Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB) voor Oekraïense ontheemden is verlengd tot 4 maart 2026 kan de provincie Utrecht opnieuw in overleg treden met de gemeente Utrecht over de mogelijke verlenging van de huurovereenkomst. De huidige huurovereenkomst loop tot 31-12-2024. Het college wordt nu gevraagd de huurovereenkomst te verlengen tot 1-9-2025.Besluit
Gedeputeerde Staten besluiten:
1. de huurovereenkomst met de gemeente voor de opvang van de Oekraïners te verlengen tot 1 september 2025 voor de verdiepingen 2, 5 en 6;
2. bij vertraging van de uitvoering van de verduurzaming (start na 1-1-2026) de huurovereenkomst voor de verdiepingen 2, 5 en 6 nogmaals te verlengen tot uiterlijk 3 maanden voor aanvang van de werkzaamheden voor de verduurzaming. Dit kan, aƢankelijk van omstandigheden, ook per verdieping verschillen;
3. samen met de gemeente Utrecht alternatieve mogelijkheden te verkennen om vervolgopvang in de regio te organiseren, waarbij tevens het Kansenmakersteam een faciliterende rol zal spelen.